آشنایی کامل با نقشه کشور روسیه

به گزارش گلچینی از بهترین ها، نقشه کامل روسیه و معرفی شهرهای مهم آن

کشور روسیه در دنیا را به عنوان بزرگترین کشور دنیا می شناسند و با اینکه این کشور در طول تاریخ پر از فراز و نشیب خود بارها تقسیم شده است اما هنوز این عنوان را دارد. یکی دیگر از جالب ترین موضوعاتی که باید راجع به روسیه بدانید این است که این کشور با دارا بودن جمعیتی معادل 144.5 میلیون نفر و بر اساس اطلس دنیای رتبه نهم دنیا را توانسته از آن خود نماید. مجله گردشگری خبرنگاران برای سفر به روسیه و آمادگی بیشتر مسافران، نقشه کامل روسیه به همراه معرفی شهرهای مهم و ایالت های فدرالی آن را آماده نموده است. برای بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به روسیه سفر می نمایند، آشنایی با نقشه کامل روسیه می تواند تصور آن ها را از این کشور پهناور بیشتر نماید. اینکه بدانید شهرهایی مانند مسکو یا سنت پترزبورگ در کدام ایالت های فدرالی و در کدام منطقه روسیه قرار گرفته اند، برای گردشگران ضروری است. مخصوصا اگر جزو گردشگرانی باشید که به صورت هیچ هایکری یا زمینی وارد روسیه می شوند.

آشنایی کامل با نقشه کشور روسیه

ایالت های فدرالی روسیه

در مجموع بر روی نقشه کامل روسیه می توانید 8 ایالت فدرالی را بشمارید که هر یک شهری بزرگ و پرجمعیت را به عنوان مرکز ایالت داشته و چندین شهر مهم از نظر گردشگری و دیگر عوامل دارند. این هشت ایالت را در ادامه جداگانه به شما معرفی نموده و بیشتر راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد. گردشگرانی که قصد سفر به روسیه و یا شرکت در تور روسیه را دارند، می توانند از این مطلب برای بالا بردن اطلاعات عمومی خود راجع به روسیه استفاده نمایند.

ایالت روسیه مرکزی | Central Russia

مرکز ایالت روسیه مرکزی شهر مسکو است. مسکو را به عنوان پایتخت کشور روسیه می شناسند. مساحت کل این ایالت بر روی نقشه کامل روسیه حدود 652 هزار و 800 کیلومتر مربع بوده و نمی توان آن را از بزرگترین ایالت های روسیه دانست. ایالت های بسیار بزرگتری از ایالت روسیه مرکزی در این کشور وجود دارند. اما این ایالت را می توان پرجمعیت ترین ایالت روسیه دانست. علت این موضوع نیز، وجود شهرهایی مانند مسکو است. گردشگران بسیاری از سراسر دنیا وارد این ایالت می شوند. نام دیگر آن ناحیه فدرال مرکزی است.

اگر به نقشه روسیه نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این ایالت در مرکز کشور واقع نشده است. ایالت مرکزی روسیه در غرب آن واقع شده است. دلیل چنین نامگذاری برای آن، اهمیت این ایالت به دلیل اهمیت سیاسی و تاریخی این منطقه در طول دوران روسیه است. این ایالت به 18 استان زیر تقسیم شده است که شهر مسکو را به دلیل بزرگ بودن و پایتخت بودن آن، به تنهایی یک استان درون استان مسکو در نظر گرفته اند.

ناحیه فدرالی اورال | Ural Federal District

یکی از نواحی فدرالی روسیه است که در میانه اورالز و سیبری غربی واقع شده است. این ایالت در سال 2000 و روز 13 ماه می تاسیس شده است. در این ناحیه فدرالی که همانند ناحیه فدرالی مرکزی ایت، هیچ جمهوری ملی وجود ندارد و تنها نواحی خودمتار قرار دارند. از نواحی خودمختار این ایالت می توان به Yamal-Nenets و Khanty-Mansi - Yugra نام برد که از نواحی تیومن هستند. مرکز این استان شهر یکاترینبورگ بوده که از شهرهای بزرگ روسیه محسوب می گردد. جمعیت ناحیه فدرالی اورال بر طبق آماری که در سال 2016 گرفته شده، حدود 12 میلیون و 345 هراز نفر بوده است که در مساحتی در حدود 1 میلیون و 818 هزار و 497 کیلومتر مربع زندگی می نمایند.

این ایالت در نقشه کامل روسیه مابین دو ایالت اروپای شرقی و دشت های سیبری غربی کشیده شده است. این منطقه موقعیت مالی و جغرافیایی بسیار خوبی دارد. این منطقه دقیقا در مرکز کشور روسیه قرار گرفته و به همین دلیل یکی از بهترین استان ها و ایالت ها برای زندگی است. این منطقه بین ناحیه ولگا و منابع طبیعی غنی قسمت های شرقی کشور بوده و یکی از مالی ترین مکان ها در روسیه است. حدود 80 درصد از این ایالت را شهرها تشکیل داده اند.

همچنین معادن مواد خام بسیاری در این ایالت وجود دارد. بسیاری از منابع زیرزمینی گاز و نفت طبیعی را داراست. به طور کلی منابع این کشور اعلام نموده اند که بیش از 60 درصد از ذخایر نفتی و 75 درصد از ذخایر گاز طبیعی روسیه در این ایالت قرار گرفته اند. همچنین صنایعی همچون صنایع آهن، تیتانیوم مغناطیسی و ذغال سنگ را داراست. بر روی نقشه کامل روسیه این استان را می توان یکی از ایالت های ثروتمند روسیه دانست.

6 استان را در این ایالت می توان پیدا نمود:

از شهرهای مهم این ایالت هم می توان به چلیابینسک، مگنیتوگورسک، زلاتوست، سورگوت، کورگان، توبولسک، تیومن، سالخارد و بسیاری دیگر اشاره نمود. در مجموع روی نقشه کامل روسیه و در این ایالت می توان حدود 112 شهر کوچک و بزرگ را نام برد.

ایالت فدرالی شمال غربی | Northwestern Federal District

اگر روی نقشه کامل روسیه را نگاهی بیندازید می توانید این ایالت را در شمال و شمال غربی بخش اروپایی روسیه پیدا کنید. ایم ایالت هم در سال 2000 و در 13 ماه می تاسیس شده است. قطعا بیشتر گردشگران و مسافران با پایتخت این شهر آشنایی کامل دارند. چرا که مرکز این ایالت، شهر معروف سنت پترزبورگ است. جمعیت شهر سنت پترزبورگ بر طبق آماری که در سال 2016 ارائه شده است، بالای 13 میلیون نفر بوده است.

بیشتر این ایالت در ناحیه اروپایی روسیه قرار گرفته است. آب و هوایی معتدل و مناسب برای کشاورزی دارد. رطوبت بالا در این ایالت باعث ایجاد باتلاق ها، دریاچه ها و رودخانه ها شده است. ناحیه فدرالی شمال غربی توسط دریاهای قطب شمال و اقیانوس اطلس احاطه شده و شرایط آب و هوایی نسبتا گرم در زمستان و آب و هوایی خنک در تابستان دارد. همچنان که سرمای زمستان، در نواحی شمالی آن، شدید بوده اما تابستان ها نسیتا کوتاه و گرم است.

بزرگترین رودخانه های آن دوینا و پچورا نام دارند. جاذبه های بسیاری در این ایالت برای گردشگران وجود دارد. همچنین دسترسی به دریای بالتیک، دریای سفید، بارنتس، کارا و مرزهای فنلاند، نروژ، هلند، استونیا، لاتویا، لیتوانی و بلاروس از مشخصات عالی این ایالت روی نقشه کامل روسیه است. این ایالت نه تنها معادن ذغال سنک و سنگ های معدنی غنی دارد بلکه حتی معادن الماس و نیکل آن معروف هستند. فراوریات کشاورزی این ایالت به دلیل آب و هوای خوب منطقه بالا بوده است. همچنین بزرگترین بندر دریایی فدرالی و ایالتی روسیه در این ایالت قرار گرفته است. بندر دریایی سنت پترزبورگ، بندر تجاری دریای مورمانسک، بندر کالینینگراد و بندر آرخانگلسک از دیگر بنادر معروف این ایالت هستند.

استان های این ایالت شامل 10 استان زیر است:

ایالت فدرالی جنوبی | The Southern Federal District

این ایالت، یک ناحیه فدرالی روسیه است که در جنوب بخش اروپایی اش و در پایین ترین بخش رودخانه ولگا و در شمال نواحی قفقاز بزرگ قرار گرفته است. شهر روستوف-نا-دونو مرکز این ایالت بوده و مناطق توریستی و گردشگری مهم روسیه مانند سوچی، آناپا و گلندژیک درون مرزهای این ایالت قرار گرفته اند. در این ایالت می توان 6 استان را نام برد:

ایالت فدرالی ولگا | Volga Federal District

ایالت فدرالی ولگا، ناحیه در جنوب-شرقی بخش اروپایی روی نقشه کامل روسیه بوده که توسط رئیس جمهور روسیه تشکیل شده است. مرکز اداری این ایالت شهر نیژنی نووگورود است. این ایالت عموما با ناحیه ولگا متفاوت است. خود ناحیه ولگا در روسیه در میان ایالت های آن تقسیم شده است. اقوام روس و تاتار در این ایالت بیشتری درصد جمعیت را دارند. اکثر خطوط لوله سیبری غربی از اراضی ایالت فدرالی ولگا می گذرد. همچنین این ایالت حدود 20 درصد از نفت روسیه را فراوری می نماید. در کل این ایالت حدود 14 استان دارد:

ایالت فدرالی سیبری | Siberian Federal District

ناحیه و ایالت فدرالی سیبری یک ناحیه فدرالی در روسیه بوده که در نواحی سیبری این کشور واقع شده است و به موجب فرمان ریاست جمهوری در 13 ماه مه 2000 تشکیل شده است. نووسیبیرسک (Novosibirsk) را نه تنها به عنوان مرکز اداری این ایالت بلکه به عنوان بزرگترین شهر این منطقه هم می شناسند. همچنین این شهر، بزرگترین شهر در بخش آسیایی روسیه محسوب می گردد. این ایالت حدود 25 درصد کشور روسیه را در برگرفته است. همچنین دومین ایالت بزرگ روسیه است که اندازه بزرگی آن چندان تفاوتی با بزرگترین ایالت روسیه ندارد.

صنعت زغال سنگ در منطقه فدرال سیبری و همچنین متالورژی سیاه و سفید و غیر آهسته توسعه یافته است. این منطقه مهندسی انرژی (فراوری توربین ها، ژنراتورها)، فراوری تجهیزات برای صنعت ذغال سنگ را توسعه داده است. صنایع شیمیایی در مجتمع های شیمیایی آنگرا-اوسولسکی و کراسنویارسک متمرکز شده است.

ایالت فدرالی سیبری در سرزمین های دشت غربی سیبری، فلات مرکزی سیبری، کوه های پرتراکم جنوب سیبری و شبه جزیره تایمیر واقع شده است. در شمال قلمرو منطقه توسط آب های اقیانوس شمال قطبی شسته شده است. بخش قابل توجهی از قلمرو ناحیه فدرال سیبری در مناطق شمالی و مرجانی مریخ واقع شده است. این ایالت از روسیه فراوری نماینده ذغال سنگ خواهد بود. همچنین راه آهن در این ناحیه نقش بزرگی را ایفا می نماید. این ایالت دارای 10 استان مختلف است.

از شهرهای مهم آن نیز می توان به شهرهای بارنال، بیئسک، گورنو-آلتایسک، آنگارسک، براتسک، ایرکوتسک، کمروو، نوووکوزنتسک، آباکان، کراسنویارسک، نوریلسک، نووسیبیرسک، اومسک، تومسک و کیزیل اشاره نمود.

ایالت قفقاز شمالی | North Caucasian Federal

ناحیه ایالتی قفقاز شمالی، ایالتی در جنوب نقشه کامل روسیه و سمت ناحیه اروپایی این کشور است که در ناحیه مرکزی و شرقی شمال قفقاز قرار گرفته است. این ناحیه ابتدا جزوی از ایالت جنوبی بود که در سال 2010 از آن جدا شد. مرکز اداری و پایتخت ایالت قفقاز شمالی شهر پیاتیگورسک (Pyatigorsk) است. از این شهر به عنوان تنها مرکز نواحی فدرالی روسیه نام می برند که زیر نظر هیچ ارگان و اداره ای در این کشور نیست.

هر چند که بیشترین ساکنین این ایالت را روس ها تشکیل می دهند اما از دیگر اقوام آذربایجانی، چچنی، ارامنه، لک، لزگی، کراچی و بسیاری دیگر نیز در اینجا می توانید ببینید. مناطق آبگرم این ناحیه برای گردشگران و توریست ها بسیار شناخته شده است. بزرگترین شهرهای آن، گروزنی، دربنت، ماخاچکالا، ماگاس، نالچیک، چرکسک، ولادیکاوکاز، پیاتیگورسک و استاوروپول هستند.

این ایالت دارای 7 استان به نام های زیر است:

  • جمهوری چچن
  • جمهوری داغستان
  • جمهوری اینگوشتیا
  • جمهوری کاباردینو-چرکسیا
  • جمهوری اوستیای شمالی
  • استاوروپول کارای

ایالت فدرالی دور شرقی | The Far Eastern Federal District

مرکز این ایالت، ابتدا شهری به نام خاباروفسک بود. این شهر بیشترین جمعیت را در این ایالت دارد. پس از آن، و در سال 2018 مرکز اداری آن به شهر ولادی وستوک تغییر یافت. این ایالت را بزرگترین ایالت در روسیه می دانند. چرا که اگر به نقشه کل روسیه دقت کنید، خواهید دید که حدود 40 درصد از کل کشور را در بر گرفته است.

این ایالت به دلیل وسعت فراوانی که دارد، جاذبه های متنوعی از جاذبه های طبیعی و مناطق حفاظت شده آتشفشانی گرفته تا ساختمان ها و بناهای کلیسایی تاریخی را در خود جای داده است. حتما در این ایالت می توانید برای سفر و روسیه گردی خود جاذبه های بسیاری را پیدا کنید. همچنین گشت و گذار در دیگر ایالت های این کشور را که روی نقشه کامل روسیه می بینید، از دست ندهید.

منبع: russiatrek.org

منبع: الی گشت

به "آشنایی کامل با نقشه کشور روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با نقشه کشور روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید