آیا مصرف کافئین برای سلامتی شما مضر می باشد؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، این مقاله به طور مختصر به مزایا و معایب مختلف کافئین، پرداخته و به ویژه اثرات آن بر روی بدن را مورد آنالیز قرار داده است.

آیا مصرف کافئین برای سلامتی شما مضر می باشد؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

این مقاله به طور مختصر به مزایا و معایب مختلف کافئین، پرداخته و به ویژه اثرات آن بر روی بدن را مورد آنالیز قرار داده است.

آیا کافئین بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد

خواه یک فنجان کاپوچینو باشد یا اسپرسو و یا موکا، کافئین همه ما را شیفته خود ساخته است. چه چیزی موجب می گردد با احساس بوی کافئین زانوهایمان سست شده و هیپنوتیزم آن شویم. خوب بایستی گفت که کافئین نه تنها فکر و روان ما را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه به طور فیزیکی هم بر روی ما اثر می گذارد.

کافئین موجود در فنجان قهوه، با هوشیار ساختن فکر، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می سازد. و به فکر ما انرژی می بخشد. این ماده با فکر ما بازی نموده و موجب می گردد احساس خوبی نسبت به خود و محیط اطراف خود پیدا کنیم. بعلاوه اندازه ضربان قلب و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. در صورتی که بیشتر از همواره به دستشویی می روید، این به علت مصرف کافئین است. این ماده به اسم دیوریتیک یا ادرار آور خفیف شناخته شده که موجب می گردد فرد بیش از حد معمول ادرار نماید.

مسائل مربوط به سلامت

کافئین موجب کاهش خستگی و افزایش هوشیاری یا بی خوابی می گردد. نوشیدن حدود 200 تا 300 میلی گرم کافئین یا به زبان ساده حدود 2 تا 3 فنجان قهوه دم نموده در روز برای بسیاری از افراد نمی تواند مضر باشد. اما چنانچه این اندازه بیشتر شد، آنگاه ممکن است دچار بعضی از علائم ذیل و یا تمامی این علائم شوید:

ناآرامی، یا عصبانیت

بی قراری

زود خشمی

تهوع

بی خوابی

ضربان قلب نامنظم

سردرد

لرزش عضلات

علائم اضطراب

چنانچه تعیین شد نسبت به اثرات کافئین حساسیت دارید، حتی یک فنجان از آن می تواند موجب بی قراری، اضطراب، زودخشمی یا تحریک پذیری و مسائل خواب در شما گردد. و چنانچه سیگار می کشید، و یا مصرف نماینده مواد و یا دارو می باشید، از استرس و چاقی رنج می برید، کافئین ممکن است مسائل منفی بیشتری بر روی سلامت شما گذارد.

نکات منفی!

مهمترین کار جهت برخورداری از جسم و روحی سالم، هفت تا هشت ساعت خواب عمیق شبانه است. با این حال، این امر ممکن است برای مصرف نمایندگان سنگین کافئین امکان پذیر نباشد به این علت که کافئین در الگوهای خواب شما مداخله می نماید. این امر به محرومیت از خواب منجر شده و ممکن است موجب کاهش هوشیاری و عملکرد مناسب شما در طول روز گردد. به این علت که کافئین به شما اجازه نداده به هنگام شب به خواب رفته و در طول روز احساس خواب آلودگی خواهید داشت. ممکن است به علت وجود کافئین در بدن به هنگام شب از خواب بیدار شوید و این امر شما را در طول روز بی قرار می سازد. از اینرو، از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار حدود 8 ساعت پیش از زمان خواب خودداری کنید. این ماده در بدن ذخیره نمی گردد، و بدن ساعتهای بسیاری را صرف دفع کامل آن از سیستم می نماید. چنانچه همراه با وعده های غذایی خود کافئین مصرف می کنید، این ماده از جذب آهن و کلسیم غذا به وسیله بدن جلوگیری خواهد نمود.

آیا می دانستید که در حدود نیم ساعت پس از نوشیدن فقط یک یا دو فنجان قهوه، جریان خون به مغز 10 تا 20% کاهش می یابد. در صورتی سطوح قند خون شما پایین است، و به مصرف قهوه ادامه داده و وقت خوردن چیزی را پیدا نکنید، ممکن است به تپش قلب، اضطراب، ترشی معده، حالت تهوع و تاری دید دچار شوید. شما حتی ممکن است دچار کافئینیسم دچار شوید که علائمی همانند میگرن شدید و یا احساس بیماری را به همراه دارد.

مطالعات اجرا شده نشان می دهند که نوشیدن چند فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد. احتمال بروز آرتروز در افرادی که 4 فنجان یا بیشتر قهوه در روز می نوشند، بیشتر خواهد شد.

نکات مثبت!

مشاهده شده است که اندازه کمی از کافئین، همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، به کاهش وزن یاری می نماید. کافئین به طور موقت سرعت سوخت و ساز را افزایش داده و به شما در کاهش وزن یاری می نماید. اما به خاطر داشته باشید که متابولیسم یا سوخت و ساز افزایش یافته به نوبه خود اشتهای شما را افزایش خواهد داد.

بعضی مطالعات اجرا شده بعلاوه نشان می دهند که کافئین حاوی اندازه کمی آنتی اکسیدان بوده که به جلوگیری از بروز سرطان یاری می نمایند. تعداد اندکی هم اسم می نمایند که مصرف آن در حد اعتدال به کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای پارکینسون و آلزایمر یاری می نماید. بعلاوه به گزارش مجله انجمن پزشکی آمریکا، مصرف این ماده به وسیله مردان 40% خطر ابتلاء به سنگ کیسه صفرا را در آنها کاهش می دهد. ترکیبی تحت اسم تریگونلین که عطر و طعم تلخ قهوه را به آن می بخشد، دارای خواص ضد چسبندگی و ضد باکتریایی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید. بعلاوه مطالعات اجرا شده نشان می دهند که 80% احتمال ابتلاء به سیروز کبدی و 25% احتمال بروز سرطان روده بزرگ در افرادی کمتر است که از کافئین به اندازه متعادل و به طور منظم مصرف می نمایند.

در ابتدا ممکن است از نوشیدن قهوه لذت برده و هوشیاری خود را حفظ کنید و دچار خواب آلودگی نشوید اما در دراز مدت تأثیر کاملاً معکوسی خواهد گذاشت. با این حال، چنانچه مصرف کافئین خود را در حد اعتدال نگه دارید، تمام فوائد هوشیاری فکری و تقویت انرژی بدنی همراه با فوائد سلامتی بخش زیاد نصیبتان خواهد شد.

منبع: راسخون

به "آیا مصرف کافئین برای سلامتی شما مضر می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف کافئین برای سلامتی شما مضر می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید