خداحافظی با خودروهای ارزان بازار ، فراوری پراید 111 متوقف شد

به گزارش گلچینی از بهترین ها، حال بسیاری می پرسند با خروج این خودرو های پر مخاطب داخلی از گردونه فراوری که به علت قیمت پایین خود مشتریان بسیاری دارند، جایگزین های آنها چه محصولاتی هستند. از سوی دیگر بعضی نیز از سرنوشت قیمتی این خودرو ها بعد از توقف فراوریشان می پرسند و اینکه خودرو های به صرفه بازار داخل برای قشر متوسط و بیش از آن قشر کم برخوردار، آیا بعد از فراوری نشدن شان کماکان به صرفه باقی خواهد ماند یا خیر؟

خداحافظی با خودروهای ارزان بازار ، فراوری پراید 111 متوقف شد

کدام محصولات می فرایند؟

مدت هاست بازار خودرو ایران منتظر است دو شرکت خودروساز عظیم کشور یعنی ایران خودرو و سایپا فراوری خودرو های قدیمی خود را متوقف نمایند و در مقابل جایگزین های مناسبی به لحاظ قیمتی و کیفیتی در مقابل آنها ارایه دهند. موضوعی که بخش نخست آن به تدریج درحال وقوع است و بر این اساس محصول پراید 132 شرکت خودروسازی سایپا دی ماه سال 98 از گردونه فراوری کنار رفت.

همچنین آن طور که روز گذشته مدیرعامل این خودروسازی گفت آخرین فراوری پراید 111 این شرکت پنجشنبه گذشته صورت گرفت و بنا به گفته او پراید 131 نیز دیگر از تیرماه امسال فراوری نخواهد شد. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز هفته گذشته گفت که محصول پژو 405 این شرکت نیز در تابستان امسال از مدار فراوری خارج خواهد شد، هرچند پیش از این قرار بود توقف فراوری این خودرو در خرداد امسال انجام گردد، اما مدیرعامل این خودروساز داخلی در آخرین اظهارات خود تنها به گفتن تابستان بسنده و از دادن تاریخ دقیق تری برای این موضوع امتناع نموده است.

اینها همه البته بخش نخست مسأله توقف فراوری خودرو های پرمخاطب داخلی است که به نظر دارد رخ می دهد اما روی دیگر سکه، فراوری جایگزین های مناسب برای آنهاست. جایگزین هایی که نه تنها باید به لحاظ روز آمدی و کیفیت با محصولات پیشین این شرکت های خودروساز تفاوت کند بلکه باید به لحاظ قیمتی نیز جایگزین های مناسبی برای خودرو هایی همچون پراید و نسل های قدیمی پژو باشد که به سبب قیمت نازل خود خیل عظیمی از مشتریان خودرو های داخلی را به داشتن شان ترغیب نموده بود.

آن طور که مسئولان این دو خودروساز عظیم داخلی نیمه دوم سال گذشته و همچنین روز های رفته از سال جدید خبر داده اند محصولات جدیدی با آرم این شرکت ها روانه بازار می گردد. خودرو هایی که البته به نظر نمی رسد الزاما جایگزین های خودرو های از رده خارج شده این شرکت ها باشد، زیرا همگی آنها به لحاظ قیمتی بیش از قیمت حال حاضر خودرو های قدیمی خواهد بود و مخاطبان خودرو های قدیمی این خودرو سازان را حداقل از لحاظ قیمت مجاب به خرید نمی نمایند.

آن طور که براساس خبر های غیررسمی به نظر می رسد، نظر مدیران سایپا برای جایگزین پراید، دیگر خودرو های در حال فراوری این شرکت همچون مدل های فعلی تیبا و ساینا است. از سوی دیگر ایران خودرو نیز که انتظار می رفت جایگزین های جدیدی برای 405 داشته باشد کماکان بر نظر پیشین خود است و آن طور که پیشتر هم بعضی مدیران این شرکت اعلام نموده بودند سه محصول در دست فراوری این شرکت ازجمله رانا، پارس و گروه سمند با محصول پژو 405 جی.ال.ایکس بنزینی جایگزین می گردد.

محصولاتی که همگی به لحاظ قیمتی گران تر از پژوی قدیمی ایران خودرو هستند و به لحاظ کیفیت هم اگر هم تراز نباشند چندان تفاوت کیفی محسوسی ندارند و انتظار مخاطبان بازار از تحول فراوری و ارایه خودرو روز آمد و خوش قیمت بعد از توقف فراوری 405 را برآورده نمی نمایند. البته این بدان معنی نیست که این خودرو سازان محصولات جدیدی را روانه بازار نمی نمایند، چه آنکه براساس آخرین خبر های سایپا و ایران خودرو از نیمه دوم سال گذشته تا به حال، سایپا5 محصول جدید و ایران خودرو 7 محصول جدیدی را به زودی روانه بازار خواهند کرد.

محصولاتی مانند k 132، سورن پلاس، رانا پلاس، 207 پانوراما با گیربکس اتوماتیک، 207 پانوراما با گیربکس دستی و سمند بهینه شده ازجمله خودروهای جدید شرکت ایران خودرو به بازار خواهد بود که غیر از خودرو k 132 که براساس پلتفرم جدید فراوری خواهد شد، مابقی از محصولات درحال فراوری است که تغییراتی روی آن اعمال شده است.

همچنین سایپا شاهین، سایپا SP 100 کراس اوور، خانواده X 200 مدل 99 همچون کوییک 99، ساینا 99 و تیبا 99 خودرو های جدید شرکت سایپا برای امسال هستند. فراوری تمامی این خودرو های جدید در شرایطی که اغلب آنها قیمت های بسیار متفاوتی از خودرو های قدیمی این خودرو ساز ها دارند و انتظار بازار جایگزین های مناسب برای خودرو های کنار گذاشته شده حداقل به لحاظ قیمتی ، موضوعی است که به نظر خودرو سازان نتوانسته یا نخواسته اند به آن جامه عمل بپوشانند.

فرایند قیمت خودرو های قدیمی چگونه می گردد؟

با توجه به آنکه اختلاف قیمت میان محصولات قدیمی و جدید این خودروسازان بسیار است، بعضی از مشتریان بازار کماکان به خودرو های قدیمی این خودرو سازان اقبال نشان می دهند، اما آنها با توقف فرایند فراوری این خودرو ها نگران افزایش قیمت آنها هم هستند.

در همین رابطه فیروز نادری، فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو های قدیمی سایپا و ایران خودرو تقریبا هر روزه درحال بالا رفتن است، می گوید: در حال حاضر و از زمستان قیمت انواع پراید و پژو 405 با شیبی معین درحال افزایش است و به نظر این فرایند با توقف فراوری پراید 131 و پژو 405 در تابستان بیش از پیش اوج بگیرد.

وی همچنین درباره جایگزین های مدنظر مدیران این دو خودرو ساز برای خودرو های قدیمی معتقد است: خودرو هایی که مدیران سایپا و ایران خودرو به عنوان جایگزین های خانواده پراید و پژو 405 عنوان می نمایند شاید به لحاظ کیفیت کمی از خودرو های قدیمی بهتر باشند، اما به لحاظ قیمتی فاصله بسیاری با آنها دارند، به همین سبب بخشی از بازار حتی با افزایش قیمت خودرو های قدیمی اما کماکان آنها را انتخاب می نمایند، هرچند بخشی دیگر به هر ترتیب حالا هم می بینیم که به جایگزین ها روی آورده اند.

این فعال بازار خودرو در خاتمه خاطرنشان می نماید: به طور مثال درحال حاضر خانواده پراید حدود 70 میلیون تومان در بازار آزاد مبادله می گردد و در همین زمان خودرو تیبا صندوق دار بیش از 14 میلیون تومان با پراید اختلاف قیمت دارد. این وضع شرایطی را ایجاد می نماید تا دلالان ترغیب شوند هرچه بیشتر قیمت خودرو های قدیمی را بالا ببرند. موارد اینچنینی نشان می دهد برای جایگزین های محصولات قدیمی این خودروساز ها باید موضوع قیمت در کنار دیگر موضوعات مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: روزنامه شهفرایند

منبع: تجارت نیوز

به "خداحافظی با خودروهای ارزان بازار ، فراوری پراید 111 متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی با خودروهای ارزان بازار ، فراوری پراید 111 متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید