دستگاه بویایی سنج ساخته شد

به گزارش گلچینی از بهترین ها، جمعی از محققان رشته فنی و مهندسی درمجتمع خدمات فنی دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در راستای اجرای یک طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی، پیروز به طراحی و ساخت دستگاه بویایی سنج (اولفکتومتر) شدند.

دستگاه بویایی سنج ساخته شد

دستگاه بویایی سنج (اولفکتومتر) طراحی مهندسان این دانشگاه برای مطالعات شناختی در زمینه سنجش حس بویایی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند پیشرفت طراحی و ساخت این دستگاه در نشستی با حضور کارشناسان ستاد توسعه علوم شناختی و داوران این طرح پژوهشی در محل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مورد ارزیابی و آنالیز نهاده شد.

دستگاه بویایی سنج رشته ای از محرک های بویایی شامل رایحه های متنوع را به صورت برنامه ریزی شده به فرد مورد آزمایش ارائه می نماید.

آنالیز پاسخ مغز به چنین رشته تحریکی می تواند به پژوهشگران در شناخت ساختار و عملکرد مغز یاری کند. بهره گیری از دستگاه بویایی سنج در کنار سامانه نقشه برداری از مغز به متخصصان این امکان را می دهد که بدون احتیاج به تعامل گفتاری با آزمایش شونده کیفیت ثبت و ادراک حس بویایی در مغز او را مورد سنجش قرار دهند.

نارسایی عملکرد مغز در پاسخ به تحریک های بویایی نشانگر مناسبی برای تشخیص بعضی از بیماری هایی مغز و اعصاب محسوب می گردد و استفاده از این دستگاه امکان ثبت و پردازش سیگنال های مغزی و پاسخ مغز به صورت پتانسیل وابسته به رویداد بویایی را فراهم می سازد.

بویایی سنج (اولفاکتومتر) همچنین زمان دقیق ارایه هر تحریک بویایی را در اختیار سامانه داده گیری از مغز قرار می دهد.

دستگاه ساخت محققان گروه فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی شریف در طراحی این ابزار حوزه دانش علوم شناختی دارای شش مخزن رایحه، سنسور دما، فشار و رطوبت، پشتیبانی از سنسور تنفس، کنترل مدت زمان و ترتیب تحریک های بویایی، تنظیم جریان هوای ورودی و غلظت تحریک های بویایی است.

این دستگاه که قابل حمل و سازگار با روش های تصویربرداری مغز است برای اجرای آزمایش های متنوعی مانند آزمایش های مربوط به خواب، FNIRS ،EEG ،FMRI و آنالیز بویایی رفتاری یا تعاملی بدون احتیاج به ثبت سیگنال های مغزی کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستگاه بویایی سنج ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه بویایی سنج ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید