سینماگرانی که برای اولین بار به سینماحقیقت آمدند درباره این رویداد چه گفتند

به گزارش گلچینی از بهترین ها، تهران (پانا) - پنج سینماگر بین المللی که در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت کارگاه انتقال تجربه داشتند، برای نخستین بار در رویدادی ایرانی حضور پیدا نموده بودند و نظرات متفاوتی درباره این رویداد هنری و فرهنگی داشتند.

سینماگرانی که برای اولین بار به سینماحقیقت آمدند درباره این رویداد چه گفتند

سونیا سرلک، برنامه ریز و مدیر فراوری مسترکلاس های بین المللی سینماحقیقت درباره پنج مستر کلاس این دوره از جشنواره صحبت کرد. سرلک درباره پنج عنوان مستر کلاس بین المللی که در جشنواره سینماحقیقت حضور داشتند، گفت: ما پنج مستر کلاس بین المللی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت داشتیم که هماهنگی برای برگزاری آن دوماه پیش از جشنواره شروع شد. سال جاری کوشش بسیاری انجام دادیم تا پوشش محتوایی خیلی خوبی را روی مسائل مربوط به مستند و مستندسازی داشته باشیم. یکی از این مسترکلاس ها با خانم کرستن جانسون برگزار گردید که درباره چالش های اخلاقی تصویربرداری در مستند بود. ایشان تصویربرداری تعداد زیادی مستند همانند شهروند شماره چهار را برعهده داشتند و در بیشتر مستندهایشان رویکرد بسیار شخصی روی سوژه ها دارد، حتی بعضی از سوژه های او از اعضای خانواده اش انتخاب می شوند.

مسئول فراوری مسترکلاس های بین المللی ادامه داد: نفر بعدی، آقای دیوید چاراپ، تدوین گر برجسته ای که کارگاه ایشان درباره هنر تدوین در مستند بود و به چالش های موجود در این زمینه و نحوه استفاده از راش ها صحبت کرد. آقای پیتر همیلتون نفر بعدی بود که درباره استریمرها و نحوه ورود به دنیای نوی از ارائه آثار تصویری مثل مستند که همان وی اودی ها است، صحبت کردند. خودشان هم تمرکز ویژه ای روی نتفلیکس دارند و در این کارگاه سعی کردند که به فیلمسازان بگویند چگونه بتوانند به استریمرها نزدیک شوند و آثارشان را در این پلتفرم ها نمایش دهند.

وی درباره دو مستر کلاس بعدی گفت: خانم هلنا ترشتیکوا، مستندساز و وزیر فرهنگ سابق کشور چک، یکی دیگر از اساتید این مسترکلاس ها بود که شیوه منحصر به فردشان در ساخت مستند به شیوه تایم لپس تحسین برانگیز است، او سوژه های خود را در سال های متمادی دنبال می نماید. نکته جالبی که درباره ایشان وجود دارد این است که یکی از سوژه های خود را 35 سال دنبال کرد و این موضوع برای بسیاری از مستندسازها مجذوب نماینده است. به پاس آثار خوبی که خانم ترشتیکوا ساخته اند، جشنواره ایدفا هم از ایشان تقدیر کرد. آخرین مستر کلاس هم با حضور آقای میشل نول که تجربه زیادی در زمینه برگزاری جشنواره ها دارد، برگزار گردید. او علاوه بر اینکه کارگردان و فیلمساز است، به فیلمسازان برای این که بتوانند در جشنواره ها بهتر عمل نمایند تا فیلم هایشان دیده گردد، راه چاره می دهد.

سرلک درباره استقبال مخاطبان ایرانی از این مستر کلاس ها گفت: خدا را شکر استقبال مخاطبان بسیار خوب بود، فیلمسازان ایرانی بسیار علاقه مندند که با نگاه مستندسازان بین المللی آشنا شوند. ما باید با آنچه که در دنیا نوین در حوزه مستند رخ می دهد آشنا شویم. این سینماگران تا کنون در هیچ مسترکلاسی در ایرانی حضور نداشتند برای همین بسیاری از نکاتی که می گویند کاملا نو است.

وی درباره انتقال تجربه در مدت زمان محدود مسترکلاس ها گفت: در دو سال اخیر مسترکلاس ها به صورت ضبط شده و آنلاین در اختیار افراد قرار گرفته است که این باعث می گردد مخاطبان بعد از اتمام جشنواره نیز به آن ها دسترسی داشته باشند، بعلاوه برگزاری آنلاین مسترکلاس ها این فرصت را در اختیار فیلمسازان قرار می دهد که تجربیات استایدی را بشنوند که شاید هیچ وقت امکان حضور در ایران را نداشته باشند.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت از 18 تا 25 آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سینماگرانی که برای اولین بار به سینماحقیقت آمدند درباره این رویداد چه گفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینماگرانی که برای اولین بار به سینماحقیقت آمدند درباره این رویداد چه گفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید