هنرنمایی طبیعت در جنوب تهران، کویرگردی نوروزی را تجربه کنید

به گزارش گلچینی از بهترین ها، خبرنگاران- گروه استان ها: کویرگردی تصویری متفاوت و جذاب را پیش روی طبیعت گردان می گشاید، که می تواند با سفری کوتاه، جذاب و لذت بخش باشد. برای سفر به کویر 2 روز زمان کافی است، تا بتوان لذت آرامش زمین را تجربه کرد و از دنیای پرهیاهو و شلوغ شهرنشینی فاصله گرفت.

هنرنمایی طبیعت در جنوب تهران، کویرگردی نوروزی را تجربه کنید

دشت ورامین در 40 کیلومتری جنوب شرق استان تهران و در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع شده است، که به دلیل برخورداری از آب وهوای خوب از دیرباز میزبان اقوام مختلف ایرانی بوده است.

این دشت تنها دروازه ای است، که از سوی استان تهران به پارک ملی کویر می توان یافت، طوری که اگر تهرانی ها بخواهند برای تعطیلات نوروز کویرگردی نمایند، می بایست، ابتدا به شهرستان پیشوا رفته و سپس به سوی روستای قلعه بلند حرکت نمایند و در نهایت پس از عبور از کنار خط راه آهن تهران- مشهد وارد محیط بانی مبارکیه شوند و پس از آن با طی حدود 30 کیلومتر به پارک ملی کویر برسند.

پارک ملی کویر از بزرگ ترین و مهم ترین مناطق حفاظت شده ایران است، که تنها بخش کوچکی از آن در استان تهران واقع شده است و یکی از 9 ذخیره گاه زیست کره کشورمان است و تقریباً همه حیوانات بیابان زی ایران در این پارک یافت می گردد.

این پارک از مناطق سیاه کوه، نخجیر و سفیدآب تشکیل شده است و در مناطق پارک و حفاظت شده آن در مجموع 34 گونه پستاندار، 155 گونه پرنده و 34 گونه خزنده گزارش شده که یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، جبیر، کل وبز، قوچ و میش، شغال، سیاه گوش از جمله پستانداران شاخص این منطقه هستند.

پرندگان پارک هم شامل کبک، تیهو، زاغ بور، هوبره، انواع گنجشک، سهره، چکاوک و پرستو، انواع پرندگان شکاری ازجمله عقاب طلایی، سنقر، سارگپه، شاهین، بحری و دلیجه و پرندگان مهاجر مانند فلامینگو، آن قوت، خوتکا و انواع غاز و مرغابی هستند.

پارک ملی کویر و حاشیه آن جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع و فراوانی دارد که در این گزارش به چند جاذبه این منطقه با برنامه ریزی یک مسافرت 2 روزه اشاره می گردد.

کویرگردی؛ خاطره ای متفاوت از گردشگری ارزان

کویرگردی تجربه ای متفاوت از گردشگری است و به عقیده رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین سفر به کویر برای همواره در ذهن گردشگران باقی خواهد ماند، این مسئول که تجربه فراوانی در گردشگری کویر دارد، به گلچینی از بهترین ها گفت: در کویر برخلاف تصور عمومی، کوه، پوشش گیاهی و حیوانی وجود دارد.

منصور گل محمدی اضافه نمود: کویر آب و هوایی خشک دارد، اما تصاویر زیبا و رنگ های متفاوت موجود در کویر می تواند، هر گردشگری را به وجد آورد و پیشنهاد می کنم، که حداقل برای یک بار هم که شده هم وطنان به کویر سفر نمایند.

وی اضافه نمود: شب های کویر آسمان زیبایی دارد، که می توان ستاره ها را به خوبی رصد کرد و از آسمان دودآلود رهایی یافت و به کویر پناه برد.

کاروانسرای قصر بهرام (گور)

این بنای با عظمت یکی از نمونه های منحصربه فرد و با قدمت در کاروانسراهای ایرانی است که در دوره ساسانی و توسط شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور (که پس از یزدگرد اول به تخت نشست) احداث شده است و در زمان شاه عباس صفوی به عنوان کاروانسرا مورداستفاده قرار گرفته است.

برای شروع مسافرت کویری خود، ابتدا به کاروانسرای قصر بهرام سفر کنید.

برای سفر به کاروانسرای قصر بهرام، از تهران باید به وسیله اتوبان امام علی (ع)، بزرگراه آزادگان و محورهای مواصلاتی دیگر به سوی سه راه افسریه حرکت کنیم و سپس وارد آزادراه امام رضا (ع) شوید و به سوی پاکدشت حرکت کنید، با عبور از پاکدشت به راستا خود به سوی شریف آباد ادامه دهید و در شریف آباد به سمت پیشوا تغییر راستا دهید، در شهرستان پیشوا نیز به سوی روستای قلعه بلند برانید و در ادامه به وسیله مبارکیه به قصر بهرام برسید، هزینه سفر به پیشوا از راستا ورامین از ایستگاه مترو شهرری 60 هزار ریال و به وسیله پاکدشت حدود 70 هزار ریال به وسیله خودرو سواری است.

راستا دیگر ورود به کاروانسرای قصر بهرام، به وسیله تهران، ورود به بزرگراه تهران- ورامین، به وسیله اتوبان آزادگان، امام علی (ع) و یا راستاهای سنتی میدان شوش و … است، در بزرگراه تهران- ورامین باید از قلعه نو ری و سپس قرچک و خیرآباد عبور نموده و به وسیله خیابان شهید زواره ورامین به سوی چرمشهر برانید و پس از عبور از تالاب زیبای بند علی خان به محیط بانی شکرآباد وارد شده و سپس به وسیله مبارکیه به کاروانسرای زیبای قصر بهرام برسید، هزینه این سفر تا ورامین نیز 55 هزار ریال از مترو شهرری با خودرو سواری است.

با توجه به هزینه اندک این سفر به ازای هر نفر می توان این سفر را سفری ارزان برای مردم استان تهران دانست و با به همراه داشتن یک چادر مسافرتی و نیز مایحتاج آب و غذا می توان در حاشیه کویر شب را سپری کرد و از لذت چیدن ستاره ها بهره مند شوید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین در این خصوص به گلچینی از بهترین ها گفت: باید برای سفر به قصر بهرام (کاروانسرای شاه عباسی) یک روز کامل برای رفت وبرگشت وقت بگذارید و حتی برای استراحت شبانه در این کاروانسرا نیز امکاناتی فراهم شده است.

از جاده سنگ فرش و کاروانسرای عین الرشید دیدن کنید

منصور گل محمدی اضافه نمود: یک جاده سنگ فرش نیز در 12 کیلومتری قصر بهرام وجود دارد، که در گذشته برای اینکه پای چهارپایان و افراد در آب فرو نرود، این جاده را سنگ فرش نموده اند، که می تواند جاذبه دیدنی برای گردشگران باشد.

وی اضافه نمود: در 2 کیلومتری کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای عین الرشید واقع شده است، که توصیه می کنم، گردشگرانی که برای دیدن کاروانسرای شاه عباسی به این محل می آیند، از کاروانسرای عین الرشید نیز دیدن نمایند.

گل محمدی اضافه نمود: این کاروانسرا در قسمت میانی فاصله دریاچه نمک و پارک ملی کویر قرار گرفته است و 86 متر طول و 47 متر عرض دارد و مشتمل بر دو حیاط بزرگ است.

تالاب بند علیخان

روز بعد و در راه برگشت، به وسیله اتوبان قم- گرمسار و منطقه چرمشهر به سوی تالاب بند علیخان سفر کنید.

این تالاب یکی از بهترین و جذاب ترین اکوسیستم های استان تهران است، که مقصد مهاجرت بسیاری از پرندگان مانند همچون اردک های سرسبز، خوتکا، غازها، آبچلیک های پاسبز و پاسرخ، فیلوش و چنگر است، این تالاب در 35 کیلومتری جنوب ورامین واقع شده است، در فصول گرم سال به صورت باتلاق درآمده و گاهی خشک می گردد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین در این خصوص به گلچینی از بهترین ها گفت: مدتی است، که آب ورودی به تالاب قطع شده و در حال خشک شدن است، اما اگر این تالاب آب داشته باشد، منظره بسیار زیبایی برای گردشگران فراهم خواهد نمود.

منصور گل محمدی گفت: پرنده های بسیاری در اطراف این تالاب دیده می گردد، که می تواند محیطی زیبا برای گردشگران ایجاد کند.

اما در نوروز و اوایل بهار، پاییز و زمستان، این تالاب مملو از آب است، که خودبه خود تصفیه می گردد.

می توان در این تالاب لحظات خاطره انگیزی را از ساعت صبح الی عصر برای خود رقم بزنید و پس ازآن به سوی منزل حرکت کنید، تا شب را در خانه باشید.

کویرگردی لذت های متفاوتی دارد، که می توان تجربه ای جدید بدون آلودگی نوری و برخورداری از هوای پاک و رصد ستارگان را در آن چشید و مسافرتی ارزان قیمت، فارغ از مسائل سفر به شمال، جنگل و… را داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هنرنمایی طبیعت در جنوب تهران، کویرگردی نوروزی را تجربه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرنمایی طبیعت در جنوب تهران، کویرگردی نوروزی را تجربه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید