چند خاصیت شگفت انگیز درباره لیموترش

به گزارش گلچینی از بهترین ها، بعضی از مردم به جای قهوه یا چای، روز خود را با خوردن یک استکان آب لیمو آغاز می نمایند. لیموترش سرشار از ویتامین ث، فیبر و ترکیبات مفید گیاهی است. این مواد مغذی فواید بی شماری را به همراه دارند و تاثیر شگفت انگیزی بر عملکرد قسمت های مختلف بدن می گذارند. در واقع، لیمو قادر است بر بهبود سلامت قلب، کنترل وزن و سلامت سیستم گوارش فرد اثر قابل توجهی بگذارد. خاصیت شگفت انگیز لیموترش شامل موارد متعددی است که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چند خاصیت شگفت انگیز درباره لیموترش

از لیموترش به عنوان چاشنی غذاهای مختلف و یک طعم دهنده برای تهیه انواع سس ها، مارینادها، نوشیدنی ها و دسرها استفاده می گردد. توصیه می کنیم پول خود را برای خرید کرم های گران قیمت صورت یا اسپا درمانی هدر ندهید. اضافه کردن اندازهی لیمو به رژیم غذایی تان می تواند پوستی جوان و شفاف را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه از خاصیت شگفت انگیز لیموترش خواهیم گفت و به تاثیرات مهم آن بر سلامتی بدن اشاره خواهیم کرد.

کاهش خطر حملات قلبی

طبق یک مطالعه که در سال 2012 صورت گرفت، فلاونوئیدهای (ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد رادیکال) موجود در مرکبات و به خصوص لیموترش ممکن است به کاهش 19 درصدی خطر سکته انسدادی در زنان یاری کند. سکته انسدادی شایع ترین نوع سکته مغزی بوده و ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که یک لخته خون جریان خون به مغز را مسدود کند. مصرف طولانی مدت مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها می تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی یاری کند.

شفاف نماینده پوست

ویتامین ث موجود در لیمو به کاهش چین و چروک و خشکی پوست ناشی از افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید یاری می نماید. اگر پوست شما رطوبت خود را از دست دهد، مستعد چین و چروک و خشکی می گردد. یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داد که مصرف نوشیدنی های بر پایه مرکبات در جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی پوست موش های آزمایشگاهی موثر بوده است.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی و فقر آهن در سراسر جهان بسیار شایع است. کم خونی هنگامی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی از غذاهایی که می خورید آهن دریافت نکنید. لیموترش حاوی اندازهی آهن است. اما در درجه اول، با بهبود جذب آهن از غذاهای گیاهی به جلوگیری از کم خونی یاری می نماید.

روده شما به راحتی آهن را از گوشت، مرغ و ماهی (که به آهن هِم معروف است) جذب می نماید، در حالی که جذب آهن از منابع گیاهی (آهن غیر هِم) به این آسانی نیست. اما شما می توانید با جذب ویتامین ث و اسید سیتریک، جذب آهن غیر هِم را بهبود ببخشید. از آنجا که لیمو حاوی ویتامین ث و اسید سیتریک است، مصرف آن در افزایش جذب آهن به شما یاری خواهد نمود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات قادر است به جلوگیری از ابتلا به برخی سرطان ها یاری کند. برخی از مطالعات نشان داده اند افرادی که بیشتر از مرکبات استفاده می نمایند، خطر ابتلا به سرطان در آن ها کمتر دیده شده است. در آنالیز های آزمایشگاهی، بسیاری از ترکیبات موجود در لیموترش می توانند سلول های سرطانی را نابود نمایند. با این وجود، ممکن است این ترکیبات تأثیر یکسانی بر بدن انسان نداشته باشند. برخی محققان فکر می نمایند که ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش مانند لیمونن و نارینوژنین می توانند اثرات ضد سرطانی داشته باشند، اما این فرضیه احتیاج به آنالیز بیشتری دارد.

سلامت سیستم گوارش

حدود 10٪ از لیموترش از کربوهیدرات تشکیل شده است که بیشتر به صورت فیبر محلول و قندهای ساده هستند. فیبر اصلی موجود در لیموترش پکتین نام دارد که نوعی فیبر محلول است و مصرف آن تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن خواهد داشت. فیبر محلول می تواند سلامت روده را بهبود بخشد و هضم قند و نشاسته را کُند کند. این اثرات می توانند منجر به کاهش قند خون شوند. با این حال، برای به دست آوردن فواید فیبر موجود در لیمو، باید پالپ آن را هم میل کنید.

جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

سنگ های کلیه توده های کوچکی هستند که هنگام تبلور و فراوری مواد زاید در کلیه ها، تشکیل می شوند. سنک های کلیه بسیار شایع هستند و افرادی که به آن ها مبتلا می شوند، دائما از این مشکل رنج می برند. اسید سیتریک موجود در لیموترش قادر است با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری نموده و محیط را برای تشکیل سنگ کلیه نامساعد کند. فقط مصرف 1/2 فنجان (125 میلی لیتر) آب لیمو در روز می تواند اسید سیتریک لازم را برای یاری به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد، فراهم کند.

کنترل وزن بدن

خاصیت شگفت انگیز لیموترش بر روی کاهش چربی بدن نیز قابل توجه است. لیموترش اغلب به عنوان یک ماده غذایی تاثر گذار در کاهش وزن معرفی می گردد. یک نظریه رایج این است که فیبر محلول پکتین موجود در لیمو داخل معده شما پخش می گردد و به شما یاری می نماید تا برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در عصاره لیموترش به روش های مختلفی می توانند مانع افزایش وزن شده یا به کاهش وزن یاری نمایند. در یک مطالعه، از پلی فنول های لیمو که از پوست آن استخراج شده بودند به موش های آزمایشگاهی داده شد. در سرانجام آزمایش تعیین شد که این موش ها در مقایسه با موش های دیگر وزن و چربی بیشتری از دست داده اند.

جلوگیری از کم آبی بدن با نوشیدنی لیموترش

طبق اعلام سازمان غذا و تغذیه، دستورالعمل های عمومی حاکی از آن هستند که زنان باید روزانه حداقل 2/5 لیتر و مردان حداقل 3/5 لیتر آب مصرف نمایند. این اندازه آب را می توان به وسیله نوشیدن آب، نوشیدنی ها و مصرف مواد غذایی آبدار تامین کرد.

آب برترین نوشیدنی برای تامین آب مورد احتیاج بدن است، اما برخی از افراد طعم آب را دوست ندارند. اضافه کردن آب لیموترش باعث افزایش طعم و مزه آن می گردد و این کار به شما یاری می نماید تا در طول روز آب بیشتری بنوشید.

تقویت سیستم ایمنی

غذاهایی که سرشار از ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان ها هستند، ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در برابر میکروب هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، یاری نمایند. یک آنالیز نشان داد که مکمل های ویتامین ث ممکن است باعث کاهش بروز سرماخوردگی نگردد، اما این توانایی را دارند که به کاهش مدت زمان سرماخوردگی یاری نمایند. بعلاوه، ویتامین ث ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند، یاری کند.

نتیجه گیری

لیموترش حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث، فیبر محلول و ترکیبات گیاهی است که آن را به یک ماده غذایی موثر برای حفظ سلامت بدن تبدیل می نماید. لیموترش می تواند به کاهش وزن یاری کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کم خونی، سنگ کلیه، مسائل گوارشی و سرطان را کاهش دهد.

لیمو نه تنها میوه ای بسیار سالم و مفید است، بلکه از طعم و بوی متمایز و دلپذیری نیز برخوردار است که باعث می گردد برای تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: اسنپ مارکت

به "چند خاصیت شگفت انگیز درباره لیموترش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند خاصیت شگفت انگیز درباره لیموترش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید