کمبود80 قلم دارو در کشور، برداشته شدن چتر حمایتی از داروهای خارجی مشکل زاست

به گزارش گلچینی از بهترین ها، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که در حال حاضر 80 قلم کمبود دارویی داریم، گفت: در شرایطی که صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی با بدهی حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان روبرو است، چتر حمایتی دولت و بیمه ها نسبت به داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، برداشته گردیده و این فشار مضاعفی به بیماران وارد می نماید.

کمبود80 قلم دارو در کشور، برداشته شدن چتر حمایتی از داروهای خارجی مشکل زاست

محمدنعیم امینی فرد در گفت وگو با گلچینی از بهترین ها، در شرح وضعیت فعلی تامین دارو در کشور، اظهار کرد: اخیرا کمیسیون بهداشت به دلیل آنکه برخی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها درباره مسائل مربوط به تامین دارو به سران قوا مطرح می گردد، جلسه ای با رییس مجلس شورای اسلامی برگزار و دغدغه های اساسی را پیگیری کرد.

وی با بیان این که تخصیص ارز در زمان و میزان مناسب مهم ترین دغدغه و چالش است ادامه داد: با وجود این که حدود 90 درصد تقاضای دارویی در کشور توسط صنعت داروسازی تامین می گردد، میزان قابل توجهی از مواد اولیه باید وارد گردد تا چرخه فراوری 90 درصدی دارو در کشور حفظ گردد، این یعنی باید مواد اولیه در زمان مناسب وارد گردد. از طرف دیگر کمتر از 10 درصد داروها از خارج کشور تامین می گردد که به لحاظ ارزش ریالی 30 درصد بازار دارویی کشور را تشکیل می دهد که باید برای آن تمهیدات مناسب اندیشید.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که مساله تجهیزات پزشکی نیز یکی دیگر از مسائل این روزهاست شرح داد: وضعیت تجهیزات پزشکی پیچیده تر از داروست، چون تنوع بیشتری در تجهیزات پزشکی اعم از مصرفی و غیرمصرفی و همچنین نوع سیاست گذاری و تخصیص ارز 4200 تومانی وجود دارد که به برخی کالاها تخصیص داده و برخی کالاها از ارز 4200 تومانی برخوردار نیستند. از این لحاظ تجهیزات پزشکی پیچیدگی بیشتری دارد.

امینی فرد ادامه داد: بانک مرکزی تجربه این چنینی را درباره تجهیزات پزشکی ندارد و معمولا نرخ مشخصی را دنبال می کرد. به نظر می رسد ناهماهنگی ای وجود دارد. انتظار می رود هماهنگی بخشی بین وزارت بهداشت ، بانک مرکزی و وزارت صمت به وجود آید که هنوز شکل نگرفته است. کمیسیون بهداشت به دنبال ایجاد چنین هماهنگی و سامان دادن آن است. البته از آنجایی که تولیت سلامت به عهده وزارت بهداشت است، باید آیین نامه های مربوطه از طرف وزارت بهداشت تدوین گردیده تا فهم مشترکی درباره میزان ارزی که باید براساس نوع کالاها تخصیص پیدا کند، ایجاد گردد.

وی درباره وضعیت تامین داروهای بیماران خاص و مسائل پیش رو گفت: قبل از ایجاد مسائل مربوط به تخصیص ارز، تفاوت قیمت قابل توجهی بین داروهای فراوری داخل با مشابه خارجی وجود نداشت. با التهابات و تغییرات ارزی این تفاوت محسوس شد، لذا عملا سبد حمایتی بیمه ها معطوف به داروهای فراوری داخل شد. این باعث ایجاد التهاب و آشفتگی بین بیماران گردیده البته که داروهای مشابه داخلی به دلیل حساسیت موجود از کیفیت قابل قبول و مناسبی برخوردار است، ولی به هرحال مشکل آن است که دولت و بیمه ها چتر حمایتی را از روی داروهای برند خارجی که مشابه داخلی دارند، برداشته اند این فشار مضاعفی به بیماران وارد می نماید. البته باز هم اگر مواردی وجود داشته باشد برای تنظیم بازار و تامین دارو کمبود دیده گردد، قطعا آن را برطرف خواهند کرد.

امینی فرد ادامه داد: در چنین شرایطی قوانین باید اصلاح گردد چون با قوانین فعلی نمی توانیم برای داروهای برند که مشابه داخلی دارند چتر حمایتی ایجاد کنیم، چون طبق قانون برنامه ششم موظفند براساس فارماکوپه دارو تجهیز نمایند. تجهیز دارو خارج از فارماکوپه وجاهت قانونی ندارد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که بعضا کمبود دارو وجود دارد، گفت: چهار ماه پیش حدود 40 قلم کمبود دارویی داشتیم این میزان دو ماه پیش به 80 قلم رسید اکنون 110 تا 120 قلم کمبود دارو داریم. البته 30 قلم موجود است، اما شرکت های دارویی به دلیل کمبود نقدینگی نمی توانند به بازار دهند، کما این که بقیه اقلام دارویی موجود بوده و ذخیره استراتژیک هم داریم.

امینی فرد درباره کمبود دارویی گفت: همیشه مقداری کمبود در بازار دارویی داریم. ما در اوج تحریم های سال 1390، 270 قلم دارو کمبود داشتیم که با گشایش ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان و داخلی این میزان به 20 قلم رسید. اکنون با مسائل به وجود آمده 80 قلم کمبود دارویی داریم.

وی راه چاره برطرف کمبود دارویی را تامین نقدینگی دانست و شرح داد: باید سازمان برنامه برای شرکت های بیمه گر در زمان مناسب تر تخصیص ها را انجام دهد. پرداخت های سازمان های بیمه گر هم باید طوری سامان پیدا کند که دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه دارویی هزینه نمایند. قطعا با تخصیص و تامین ارز در موقع و زمان مناسب مسائل تا حدی برطرف می گردد و برای واردات مواد اولیه به عنوان احتیاج فوری صنعت داروسازی جهت چرخش کار مسائل کمتر خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در شرح دلیل وجود مشکل نقدینگی در شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: بیمارستان ها مقادیر قابل توجهی به شرکت های پخش دارو بدهکارند، شرکت های پخش دارو نیز به صنعت داروسازی بدهکار هستند، لذا عاجل ترین مشکل صنعت دارو و حتی مهم تر از تخصیص ارز برطرف کمبود نقدینگی در حوزه دارویی است که حدود 18 هزار میلیارد تومان ارزش صنعت دارویی کشور است. در این شرایط حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان شرکت های دارویی از داروخانه ها و بیمه ها طلب دارند این باعث گردیده که امکان سفارش مواد اولیه و سفارش تجهیزات با اشکال روبه رو گردد.

وی اضافه نمود: به عنوان نمونه با وجود این که تامین اجتماعی به بیمارستان ها بدهکار است، اما به دلیل آنکه بزرگترین هلدینگ فراوری دارو در کشور محسوب می گردد مبلغی حدود 3000 میلیارد تومان از شرکت های پخش دارو طلبکار است.

امینی فرد با تاکید بر این که باید دانشگاه علوم پزشکی میزان مبالغ تخصیص یافته را صرفا برای پرداخت بدهی ها به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت کند، گفت: در سال گذشته وجوهی که برای مصارف دارویی و تجهیزات پزشکی به شرکت های تجهیزات پزشکی داده می شد در جاهای دیگری هزینه می شد که این روال باید تغییر کند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: این یک واقعیت است که ممکن است ما در آینده به دلیل تبادلات مالی در حوزه دارویی دچار مضیقه شویم. درست است که حوزه دارویی تهدید نگردیده اما مشکل در تبادلات مالی ممکن است گریبانگیر حوزه دارویی گردد لذا باید تخصیص ها جدی تر، سریع تر و در زمان مقرر انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کمبود80 قلم دارو در کشور، برداشته شدن چتر حمایتی از داروهای خارجی مشکل زاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود80 قلم دارو در کشور، برداشته شدن چتر حمایتی از داروهای خارجی مشکل زاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید