25 درصد جنگل های لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند

به گزارش گلچینی از بهترین ها، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: 25 درصد جنگل های لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند.

25 درصد جنگل های لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند

به گزارش گلچینی از بهترین ها ، شیرزاد نجفی در کارگروه تخصصی گیاه پزشکی جنگل ها و مراتع استان، با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این کارگروه، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی است، گفت: به استناد بخشنامه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر ضرورت شناسایی مناطق آلوده و پیشگیری و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری ها، این کارگروه تشکیل گردیده است.

وی عمده آفات و بیماری های جنگلی را پروانه برگ خوار بلوط، موریانه، لورانتوس (دارواش) و زوال بلوط دانست و اظهار کرد: متأسفانه از مجموع یک میلیون و 217 هزار هکتار سطح جنگل های استان، 563 هزار و 798 هکتار معادل 25 درصد به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند. وی عمده علل این بیماری را، پیر شدن درختان بلوط، کم شدن بنیه درختان، ریزگردها، عدم زادآوری، هجوم آفات مثل پروانه برگ خوار و سوسک چوب خوار بلوط، از بین رفتن کنترل کنندگان طبیعی مانند سنجاب و اُفت آب های زیرزمینی دانست. این مسئول بیان نمود: متأسفانه 50 هزار هکتار از سطح جنگل های استان به آفت برگ خوار بلوط مبتلا هستند. وی توضیح داد: این آفت از اواخر اسفندماه هرسال تا نیمه دوم اردیبهشت سال بعد به فعالیت خود ادامه می دهد و مناطقی مانند چگنی، سپیددشت، چم چیت، بیشه، شول آباد، دادآباد و کهمان را آلوده نموده است. نجفی در خصوص هجوم موریانه نیز مطرح نمود: متأسفانه در چند سال گذشته شاهد طغیان آفت موریانه در سطح اراضی جنگلی خصوصاً در منطقه شوراب هستیم و یکی از اهداف این کارگروه، اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل این آفت بسیار خطرناک است. وی در خصوص بیماری نیمه انگلی لورانتوس در سطح جنگل های استان نیز اضافه نمود: بخش عمده ای از جنگل های استان، خصوصاً مناطق درب گنبد کوهدشت و دره نَصَب شهرستان خرم آباد به این آفت مبتلا گردیده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "25 درصد جنگل های لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 درصد جنگل های لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید