با هفت گناه کبیره آشنا شوید

به گزارش گلچینی از بهترین ها، اسم هفت گناه کبیره که می آید برای من تداعی کننده فیلم SE7EN ساخته دیوید فینچر، با بازی درخشان مورگان فریمن، برد پیت و کوین اسپیسی است. فیلمی خوش ساخت که در آن آدم ها به دلیل ارتکاب هفت گناه، به دست قاتل سریالی باهوش و خطرناک، به طرز عجیب و غریبی کشته می شوند. اما اینجا سخن از مجموعه کتاب های هفت گناه کبیره با جلدهای کمیک و بامزه آن است که به همت کتابخانه عمومی نیویورک و انتشارات دانشگاه آکسفورد انتشار یافته است. در این کتاب سعی شده تا در قالب جلدهای مجزا و از چشم انداز دنیا امروز، به ویژه سنت فرهنگی مغرب زمین، به آشکار کردن هر یک از این گناهان در گذشته و امروز پرداخته گردد. در این راه سعی شده تا با به کارگیری زبان های مختلف (جِد و طنز)، وضعیت اسفبار حاصل از ارتکاب این گناهان در دنیا امروز، به تصویر کشیده گردد.

با هفت گناه کبیره آشنا شوید

طمع

طمع نوعی امید شدید برای دستیابی به چیزی است که انسان را به کارهای غیراخلاقی و غیرانسانی وا می دارد. انسان طماع هرگز احساس سیری و بی نیازی نخواهد کرد.

با جود اینکه انسان حریص فشار زیادی را در زندگی تحمل می نماید اما صبر و تحمل بالایی دارد. بهتر است بگوییم با زیر پا گذاشتن کرامات انسانی انگیزه فراوانی برای رسیدن به خواسته هایش دارد.

طمع اولین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره است که اظهاراتی گیرا در مورد طمع ورزی دارد که توسط فیلیس ای.تیکلو نوشته شده و مؤدبانه به مخاطبین کتاب تلنگر می زند.

تن پروری

تن پروری یکی از رذایل اخلاقی است که مانع بزرگی برای خودسازی و پیشرفت است. وندی واسر اشتاین نویسنده آمریکایی در این کتاب با زبانی طنز، به آنالیز ابعاد تن پروری در جامعه امروز می پردازد. او در این کتاب با الگوهای جامعه و شخصیت های معروف مانند بازیگران روحانیون ورزشکاران، روشنفکران و…. شوخی می نماید و به تمسخر معیارهای خوشبختی از دیدگاه آنان می پردازد. آنها را زیر سوال می برد و از این کار ابایی ندارد. این کتاب را انتشارات ققنوس چاپ نموده و مترجم آن نسترن ظهیری است.

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

از آن جایی که در حال حاضر چند ماهی را در حالت تن پروری گذرانده اید، حتما تا حالا روال روزمره ای هم برای خود ایجاد نموده اید که به شما یاری کند تا باقی عمرتان هم همین طور تن پرور باقی بمانید. امیدوارم تمام عواملی را که باعث عذاب وجدان شما می گردد از خود رانده باشید. مثلا امیدوارم خانه تان را از شر تمام مجلات فارغ التحصیلی خلاص نموده باشید چون شما را به یاد این موضوع می اندازد که دوستان صمیمی تان در جامعه یکی پس از دیگری موفقیت های بیشتری درو می نمایند. امیدوارم تا حالا زندگی تان را از شر هرکسی که احتمال می دهید جذب او شوید رهانیده باشید. به یاد داشته باشید که عشق واقعی باعث ایجاد اشتیاق می گردد و همین اشتیاق بزرگ ترین دشمن تن پروری است.

غضب

غضب نیرویی است که برای دفاع از خود و حق در نهاد انسان گذاشته شده است، اما اگر از محور اصلی خود خارج گردد تبدیل به یکی از رذایل بزرگ می گردد و مسائل مهم دیگری را نیز با خود به همراه می آورد.

امروزه هر کسی در زندگی خود به گونه ای با مسئله خشم و خشونت درگیر است. این درگیری در رده های گوناگون جامعه، از دولتمردان و مصلحان اجتماعی تا اهل خانه و خانواده را به خود مشغول نموده است. کبر، خودبینی و جهان دوستی از عوامل مهم غضب است.

به قول رابرت ای . اف تورمن نویسنده این کتاب، همانا غضب از مخرب ترین گناهان کبیره است که خود را با سخنان تند، بداندیشی، ، صدای بلند، لرزش دست ها و … نشان می دهد. غضب می تواند خانواده ها را نابود کند، به سلامتی افراد لطمه بزند، آسودگی خاطر را از بین ببرد و بدتر از همه منجر به قتل، نسل کشی و جنگ گردد. کتاب غصب را مهین خالصی ترجه نموده است.

شکمبارگی

شکمبارگی از دیرباز وجود داشته است. پادشاهانی که مورد رضایت جامعه و مردم خود نبودند بر خلاف فقر مردم و جامعه به شکمبارگی مبتلا بودند.چهارمین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره نوشته فرانسین پروز و ترجمه نسترن ظهیری است.

بنا به علایق افراطی و شیفتگی مان به چشیدن جدیدترین غذاها در مدرن ترین و گرانقیمت ترین رستوران ها و ترس وسواس گونه مان از چاق شدن می توان چنین نتیجه گرفت که ما به فرهنگ شکمبارگان دچار شده ایم. اگر شکمبارگی حقیقتاً گناهی کبیره باشد، کسی بین ما هست که گناهکار نباشد؟

شکمباره کسی است که از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی لذت می برد. همچنین شکم پرست به فردی اطلاق می گردد که به مصرف مواد غذایی اعتیاد دارد.

غرور

این کتاب پنجمین کتاب از مجموعه هفت گناه کبیره است. مایکل اریک دایسون این کتاب را تالیف نموده و توسط مهین خالصی ترجمه شده است. غرور تنها گناهی است که از خود می پرسیم آیا غرور گناه است یا خیر؟ غرور خوب است یا بد؟ بستگی به این دارد که تصورمان از غرور چه باشد، به چه منابعی استناد کنیم، آن را در کدام زمینه های اجتماعی و سیاسی آنالیز کنیم، مذهبی باشیم یا غیرمذهبی، و چه تصوری از رذیلت و فضیلت داشته باشیم.

همه ما بدون استثنا در گیر نوعی غرور هستیم که اگر میزان آن به اندازه اشد کاملا هم ضرورری است. اما اگر زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و هوای نفس باعث گردد فرد خود را برتر از دیگران بداند در دسته بندی گناه به حساب می آید و همواره نکوهیده شده است.

انسان های مغرور در برابر افرادی که از خودشان قوی تر، مطلع تر، ثروتمند تر و زیباتر می دانند، حالت تدافعی می گیرند و همواره از دیگران متوقع و طلبکارند. آن ها در ظاهر خودشان را خیلی قبول دارند اما در باطن اینطور به نظر نمی رسد.

حسد

حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره و همچنین، یک خوی زشت شیطانی است که بر اثر عوامل مختلف مانند تنگ نظری و بخل در وجود انسان پیدا می گردد.

اکثر افراد حسود فکر می نمایند که حق آنان ضایع شده و آنها کمتر از دیگری به حقشان رسیده اند. بعضی وقت ها اتفاق می افتد که اگر به حق خود هم برسند و عدالت یکسان هم برقرار گردد بازهم قانع نشوند.

چرا او داشته باشد و من نه؟ شاید این پرسش اصلی ترین و تنها پرسش پیش روی فرد حسود باشد که ناعدالتی عمیق تری را نسبت به دیگران در خود حس می نماید. رقابتی مملو از ناآرامی در دل این افراد وجود دارد که تا وقتی خود را در صف اول جای ندهند، دست از عیب جویی نمی کشند. چرا آن مردک باید خانه جادارتر از من، زن خوشگل تر، شغل بهتر و زندگی شیرین تر داشته باشد؟

این کتاب نوشته جوزف اپستاین و ترجمه نسترن ظهیری است.

هفتمین کتاب تحت عنوان شهوت یا بی بند و باری، هنوز منتشر نشده است.

اگر اهل کتاب خواندن نیستید یا زمان کافی برای مطالعه ندارید، می توانید نسخه صوتی این مجموعه را دانلود کنید و گوش دهید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "با هفت گناه کبیره آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هفت گناه کبیره آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید