اتفاقاتی تازه برای شهر پیرترین ایرانی

به گزارش گلچینی از بهترین ها، قلعه ای است به جا مانده از دوره قاجار که مالک آن در سال های طولانی با مرمتش از تخریبش جلوگیری نموده و حالا با یاری میراث فرهنگی در کوشش است تا آن را تبدیل به دهکده توریستی و عشایری تیجرد در شهرستان ابرکوه نمایند. این واقعه در شهر پیرترین ایرانی اتفاق افتاده است.

اتفاقاتی تازه برای شهر پیرترین ایرانی

مجاهد کرباسی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و دنیاگردی شهرستان ابرکوه یا شهر پیرترین ایرانی در این باره می گوید: این طرح بزرگ دنیاگردی با کسب مجوز اقامتگاه سنتی درجه یک و در قالب طرح بازسازی و بازسازی قلعه تیجرد ابرکوه با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است.

وی اضافه می نماید: قلعه مذکور در مالکیت شخصی به نام ابوالفضل امیدوار است که طی سال های متمادی با بازسازی های متعدد از تخریب آن جلوگیری نموده و اکنون نیز با واگذاری آن به بخش خصوصی و با حمایت میراث فرهنگی، مسیری نو را پیش روی توسعه دنیاگردی شهرستان قرار داده است.

امیرحسین زرنگار، یکی از سرمایه گذاران این طرح در این رابطه بیان می نماید: این مجموعه تحت عنوان دهکده دنیاگردی و عشایری تیجرد در شهرستان ابرکوه یا شهر پیرترین ایرانی در زمینی به مساحت 150 هکتار در حال ساخت و تکمیل است.

وی با بیان اینکه دهکده مذکور در زمره بزرگترین دهکده های دنیاگردی کشور است، تصریح می نماید: این دهکده دنیاگردی شامل یک قلعه تاریخی مربوط به دوران قاجار است که در آن 30 اتاق، دو موزه، رستوران و کافی شاپ، بخش رصد ستارگان، زمین های ورزش اعم از فوتبال و والیبال ساحلی، زمین بازی بچه ها، برکه و استخر ماهیگیری، قنات و باغات میوه و حدود 20 سیاه چادر مربوط به عشایر قرار گرفته است.

زرنگار ادامه می دهد: مهمترین بخش مجموعه فوق آشنایی با زندگی روستایی و عشایری است که طی آن دنیاگردان در قالب یک برنامه منسجم و مفرح می توانند با اقامت در این دهکده دنیاگردی، آن را در فضایی آرامش بخش تجربه نمایند.

این سرمایه گذار بخش خصوصی، سرمایه مورد پیش بینی شده برای طرح مذکور را بیش از 60 میلیارد ریال عنوان و اظهار می نماید: فاز اول طرح که شامل بازسازی و بازسازی قلعه است، با آورده شخصی در حال اجرا است و در صورت تزریق تسهیلات اشتغال پایدار روستایی که در استان مصوب شده، این مرحله نیز به اتمام خواهد رسید و وارد بخش تجهیز قلعه خواهیم شد و امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد احتیاج حداکثر تا اول فروردین ماه 98 آماده بهره برداری گردد.

زرنگار در رابطه با چرایی توجیه پذیری مالی این طرح یادآور می گردد: فاز مطالعاتی و تحقیقاتی این طرح حدود دو سال پیش که کشور به لحاظ شرایط مالی شرایط مطلوب تری داشت و صنعت دنیاگردی نیز به عنوان یک فرصت و پتانسیل بزرگ برای اشتغال زایی و توسعه محسوب می شد، شروع شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر شرایط مالی کشور قابل پیش بینی نیست، عنوان می نماید: در هر حال باید با امید به طرف مسیری حرکت کنیم که بتواند شهر پیرترین ایرانی را به سمت پیشرفت سوق دهد لذا تمرکز و پیش بینی ما صرفاً بر دنیاگرد های خارجی نیست و برای دنیاگردان داخلی نیز بستر مناسبی در دهکده تیجرد فراهم شده است.

این کارآفرین فعال اعلام می نماید: دهکده دنیاگردی تیجرد به عنوان یک طرح شهرستانی می تواند برای بیش از 100 نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.

زرنگار نیز از حمایت های معنوی و مشاوره ای میراث فرهنگی، مسئولان و دستگاه های اجرایی شهرستان قدردانی می نماید و می گوید: تمام ارگان های مرتبط در شهرستان ابرکوه دست به دست هم داده تا این مجموعه که می تواند همانند سرو کهنسال و گنبد عالی ابرکوه به یکی از نمادهای باارزش و تاریخی شهرستان تبدیل گردد، به خاتمه مطلوب برسد.

به گزارش ایسنا، ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه دنیاگردی کشور است که مسئولان آن در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه دنیاگردی آن داشته تا این شهر را به عنوان یکی از مقاصد مهم دنیاگردی استان و کشور معرفی نمایند. به همین دلیل علاوه بر توسعه زیرساخت های دنیاگردی مانند بوم گردی ها و اقامتگاه های سنتی و دیگر فضاها و بناهای تاریخی در خدمت حوزه دنیاگردی، مسئولان این شهر درصدد اجرای طرح های جذب دنیاگرد بیشتر به شهرشان هستند که از جمله آن ها می توان به ایجاد دهکده دنیاگردی و عشایری تیجرد به عنوان یکی از بزرگترین دهکده های دنیاگردی کشور در این شهر اشاره نمود.

قلعه باغ تیرجرد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ابرکوه واقع شده و این اثر در تاریخ 12 دی 1386 با شماره ثبت 20468 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه باغ تیجرد در روستای فیروزآباد واقع شده و یکی از قلعه های مسکونی ساخته شده در دوره قاجاریه است که هم اکنون زنده و در آن سکونت می گردد.

خانه های ساخته شده در این قلعه، از جنس خشت و گل با اندود کاه و گل است و در این بنا از انواع طاق های آهنگ، عرقچین، کلمبو و تویزه است که اکثرا از نوع آهنگ و به شیوه ضربی ساخته شده و دیوار حصاری از نوع چینه ای که جنس آن گل و ماسه هست. این قلعه از دو قسمت قلعه قدیم و قلعه نو تشکیل شده که در قلعه نو تعداد خانه ها کمتر و فضای باز بیشتری دارد که احتمالا برای انجام مراسم ساخته شده است. این قلعه دارای 6 برج مراقبتی هست.

ابرکوه، شهری تاریخی در فاصله 140 کیلومتری غرب یزد است که در روزگاران قدیم مسیر راهی بود که شرق و غرب را به یکدیگر متصل می کرد و به نام راه ابریشم معروف است. ابرکوه قدیمی است که با حدود 400 اثر و بنای تاریخی، به عنوان یکی از چهارده شهر دنیاگردی کشور معرفی گردید. این شهر دنیاگردی و باستانی در میان سه شهر تاریخی ایران یعنی اصفهان، یزد و شیراز قرار گرفته، بطوریکه تقریبأ میان مثلث این سه شهر هست. سرو ابرکوه به عنوان دومین موجود کهنسال زنده دنیا با گذشت 45 قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و پایدار ایستاده و دنیایان را شگفت زده نموده است.

منبع: همگردی

به "اتفاقاتی تازه برای شهر پیرترین ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقاتی تازه برای شهر پیرترین ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید