اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید

به گزارش گلچینی از بهترین ها، محققان دریافتند افرادی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان هستند، با خطر کمتری از ابتلا به زوال عقل روبه رو می شوند. حال متخصصان می گویند فوایدی که در مورد آن صحبت می گردد، ناشی ترکیبات فراوانی است که در اسفناج و سبزیجات برگدار وجود دارد.

اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید

شاید بسیاری از ما شخصیت کارتونی مشهور ملوان زبل را به یاد داشته باشیم؛ شخصیت کارتونی که در ایران با نام ملوان زبل و در کشور های دیگر با نام پاپای (Popeye) به معروفیت رسیده و خصوصیت شاخص این شخصیت کارتونی، قدرت یافتن به خاطر مصرف اسفناج است.

حال پایگاه خبری نشریه دیلی میل چاپ انگلیس در گزارشی با اشاره به این شخصیت کارتونی، گفت طبق یک تحقیقات، خوردن اسفناج مانند ملوان زبل نه تنها شما را قوی تر می نماید؛ بلکه شما را از خطر زوال عقل نیز باز می دارد.

بر اساس این گزارش، محققان دریافتند افرادی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان هستند، با خطر کمتری از ابتلا به زوال عقل روبه رو می شوند. حال متخصصان می گویند فوایدی که در مورد آن صحبت می گردد، ناشی ترکیبات فراوانی است که در اسفناج و سبزیجات برگدار وجود دارد.

لوتئین (lutein) و زآگزانتین (zeaxanthin) دو ترکیب آنتی اکسیدانی هستند که در سبزیجات برگدار و نیز نخود فرنگی به وفور یافت می شوند.

دکتر می بیدون (May Beydoun) از متخصصان پیری در موسسه ملی سلامت در آمریکا گفت: افزایش عملکرد شناختی افراد، چالشی مهم در زمینه سلامت عمومی است. آنتی اکسیدان ها می توانند مغز را از استرس اکسیداتیو که سبب آسیب وارد آمدن به سلول گردد، محافظت کند.

در این پژوهش که از سوی دکتر بیدون و همکارانش به انجام رسید و نتایج آن در مجله نورولوژی چاپ شد؛ از 7 هزار آمریکایی نمونه خون گرفته شد.

تمامی شرکت نمایندگان دست کم 45 سال داشتند و تحت معاینه فیزیکی و مصاحبه در ابتدای این پژوهش قرار گرفتند. آن ها سپس به مدت 16 سال تحت نظارت قرار گرفتند تا بدین وسیله متخصصان بتوانند مقدار زوال عقل را در آن ها ردیابی نمایند.

شرکت نمایندگان بر اساس سطح آنتی اکسیدان های لوتئین، زآگزانتین و بتا- کریپتوزانتین در خونشان به سه دسته تقسیم شدند.

محققان دریافتند به مقدار هر 15.4 میکرومول افزایش سطح لوتئین و زآگزانتین، هفت درصد خطر ابتلا به زوال عقل کاهش می یابد. این در حالی است که به مقدار هر 8.6 میکرومول افزایش بتا- کریپتوزانتین احتمال ابتلا به زوال عقل تا 14 درصد کاهش می یابد.

با این حال دکتر بیدون گفت: تحقیقات بیشتری احتیاج است که آیا آنتی اکسیدان ها به واقع می توانند مغز را از زوال عقل محافظت نمایند یا خیر. لازم به ذکر است تا کنون ده ها پژوهش نشان داده اند رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات می توانند خطر ابتلا به زوال عقل کاهش دهند؛ بیماری که 944 هزار شهروند انگلیس و 6.5 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند.

منبع: فرادید

به "اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید