انتخاب روش مناسب چاپ بسته بندی برای جعبه کارتنی

به گزارش گلچینی از بهترین ها، از چاپ بسته بندی به طور گسترده استفاده می گردد و اگر از فرآیندها و بعلاوه مزایا و معایب آن آگاهی نداشته باشید، انتخاب نوع مناسب چاپ می تواند بسیار گیج کننده باشد.

انتخاب روش مناسب چاپ بسته بندی برای جعبه کارتنی

به گزارش گلچینی از بهترین ها بنابر اعلام مجتمع چاپ روتا پرینت، وقتی این مسئله را از تولیدنماینده وسایل بسته بندی می پرسید، تنها از تکنولوژی چاپی در دسترس آنها آگاهی پیدا می کنید. با این حال، تصمیم شما نباید محدود به این آگاهی اندک باشد.

از آنجایی که جعبه های کارتنی سخت و صاف هستند، می توانید گزینه های چاپ زیادی را آنالیز کنید که روی دیگر بسته بندی های انعطاف پذیر انجام نمی گیرند. در اینجا به آنالیز بعضی از تکنولوژی های چاپ رایج می پردازیم که برای چاپ کارتن مناسب و در دسترس هستند.

لیتوگرافی یا چاپ افست

از لیتوگرافی برای بیشتر چاپ های پرحجم امروزی و مدرن استفاده می گردد. تولیدنمایندگان از صفحه های چاپ (پلیت) برای چاپ افست استفاده می نمایند. این صفحات به جوهر آغشته شده و سپس برای چاپ به روی کاغذ پرس می شوند. در لیتوگرافی مدرن، به جای استفاده از صحفات چاپ (پلیت)، از غلتک ها استفاده می گردد. این غلتک ها دارای تصاویر معکوس هستند که با قرارگیری در امولسیون نور فرابنفش ایجاد می شوند. چاپ افست بیشتر برای چاپ کارتن های تاشو و بعلاوه لیبل ها (برچسب ها)، که به آنها برچسب های لیتو نیز گفته می گردد، مورد استفاده قرار می گیرد.

لیتوگرافی برای شما چاپ با کیفیت غیرتجاری فراهم می نماید. در ساخت جعبه های محصولات الکترونیکی و بسته بندی مواد غذایی از تکنولوژی افست استفاده می گردد. لیتوگرافی کیفیت چاپ بسیاری بالایی دارد و بیش از چهار رنگ می تواند در این نوع چاپ استفاده گردد. اما معمولاً یک یا دو رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، چاپ افست اجازه استفاده از پوشش های خاصی را نیز می دهد. این قابلیت به بسته بندی محصول، ظاهر لوکس و گران قیمت می دهد. از لیتوگرافی می توان برای ایجاد حالت مات یا ظاهر بسیار براق استفاده کرد. بعلاوه لیتوگرافی رنگ گرادیانی یکنواختی ایجاد می نماید که در آن نوارهای رنگی دیده نمی گردد.

بزرگ ترین مشکل لیتوگرافی، هزینه تجهیز و زمان انتظار آن است. برای اطمینان از اینکه هزینه ها کمتر بماند، باید حجم سفارش کار چاپ بالا باشد. بیشتر مراکز چاپ افست، بیشترین مقدار چاپ ممکن و سفارشی شما را انجام می دهند. به علاوه، چاپ لیتوگرافی فقط می تواند در سطوح صاف و تخت انجام گیرد.

چاپ فلکسوگرافی

برای چاپ پاکت های ایستاده معمولاً از چاپ فلکسوگرافی استفاده می گردد. با این حال، تولیدنمایندگان از این روش چاپ برای چاپ جعبه محصولات و کارتن شیاردار نیز استفاده می نمایند. روش انجام آن کاملاً شبیه به روش لیتوگرافی است اما به جای استفاده از صفحات (پلیت) تخت، چاپ فلکسوگرافی از پلیمر حساس به نور استفاده می نماید. یک نقش برجسته سه بعدی نیز آماده می گردد که سپس بر روی غلتک نصب می گردد تا تصویر را چاپ کند. در چاپ فلکسوگرافی، هزینه کمتری پرداخت خواهد شد. به علاوه، هزینه تجهیزات نیز بسیار کم هستند و فقط ضروری است که صفحات (پلیت) آماده شوند. این روش چاپ، زمان تکمیل فرآیند سریع تری دارد و می توان از جوهرهای پایه آب و بعلاوه جوهرهای روغن نیز استفاده نمود.

فلکسوگرافی در مقایسه با لیتوگرافی، کیفیت چاپ نسبتاً پایینی دارد. از این روش برای چاپ تصاویر با کیفیت استفاده نمی گردد. به علاوه، چاپ فلکسوگرافی هرچند که رنگ های صاف یا گرادیانی را چاپ می نماید، اما نوارهای رنگی را به صورت واضح نشان می دهد. استفاده از فرآیند چهار رنگه نیز بسیار سخت است.

چاپ دیجیتال یا جوهرافشان

چاپ دیجیتال بیشتر در کارهای چاپی محدود و اندک مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی صحبت از محصولات کاغذی می گردد، از چاپ دیجیتال بیشتر استفاده می گردد. در چاپ برچسب ها، سلفون ها برای بسته بندی انعطاف پذیر، کارتن های کاغذی تاشو، جعبه های کارتنی شیاردار، همگی از چاپ دیجیتال استفاده می گردد. حتی در نمونه های اولیه بسته بندی نیز از چاپ دیجیتال استفاده می گردد.

چاپ دیجیتال به راحتی قابل دسترس است، زیرا هزینه تجهیز زیادی ندارد. به علاوه، چاپ دیجیتال به راه اندازی قبلی هم احتیاجی ندارد. شما می توانید با داشتن یک طرح به سراغ چاپ خانه رفته و طرح خود را به راحتی چاپ کنید. وقتی صحبت از چاپ دیجیتال می گردد، اغلب مراکز چاپ دارای بیشترین مقدار چاپ ممکن هستند. چاپ دیجیتال سرعت بالایی دارد و با پیکربندی صحیح، کیفیتی را ارائه می نماید که قابل مقایسه با چاپ لیتوگرافی است.

چاپ دیجیتال مناسب بسته بندی ها در حجم زیاد نیست، چرا که زمان زیادی صرف چاپ یک برگه می گردد. علاوه بر این، چاپ دیجتال به کالیبراسیون رنگ احتیاج دارد. چاپ دیجیتال به هیچ گونه محافظ چاپی دیگر، مثل چاپ لیتوگرافی احتیاجی ندارد. چاپ دیجیتال و استفاده از مرکب یا جوهر متالیک، در مقایسه با چاپ لیتوگرافی یا فلکسوگرافی، از نظر هزینه به صرفه نیست و هزینه چاپ نسبتاً بالایی دارد.

چاپ روتوگراور

از چاپ روتوگراور معمولاً برای چاپ پاکت های ایستاده و چاپ کارتن های تاشو استفاده می گردد. در فرآیند چاپ روتوگراور، از یک سیلندر حکاکی شده برای انتقال مرکب به لایه زیرین استفاده می گردد. سیلندر حکاکی شده، کاغذ یا لایه نازکی را به سلیندر گراور فشار می دهد که آغشته به مرکب است. روتوگراور در مقایسه با چاپ فلکسوگرافی یا لیتوگرافی چندان رایج نیست، اما هنوز برای مقاصد تجاری از آن استفاده می گردد. این روش چاپ می تواند با رنگ های کالیبره شده، چاپ باکیفیتی را ارائه دهد. چاپ روتوگراور چهار رنگ دارد و رنگ های پنتون (PMS) را به راحتی می توان به آن اضافه کرد. این روش چاپ نیز ماندگاری بسیار طولانی دارد.

هزینه تجهیزات در این فرآیند چاپ بسیار بالا است. بنابراین، اگر در این فرآیند سرمایه گذاری می کنید، بهتر است حجم سفارش شما بالا باشد. تجهیزات پیچیده آن نیز زمان انتظار را افزایش می دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتخاب روش مناسب چاپ بسته بندی برای جعبه کارتنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب روش مناسب چاپ بسته بندی برای جعبه کارتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید