بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد

به گزارش گلچینی از بهترین ها، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پیروز به فراوری جاذب سموم قارچی و چسباننده خوراک پلت ویژه خوراک دام، طیور و آبزیان شده است.

بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد

به گزارش خبرنگار فناوری گلچینی از بهترین ها، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی پیروز به فراوری جاذب سموم قارچی و چسباننده خوراک پلت ویژه خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت بالغ بر 3500 تن در سال شده است.

محسن مجتهدی مدیر عامل شرکت دانش بنیان مبین گوهر آزمای فرآور در تبادل نظر با خبرنگار فناوری گلچینی از بهترین ها این محصول را سالم نماینده خوراک دامی مانند شیر و گوشت معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از غلات به انواع سموم قارچی آلوده هستند موجب کاهش دسترسی به این منبع خوراکی با ارزش، برای دام و انسان شده است. بر این اساس محصول ما به عنوان یک جاذب آلی معدنی طراحی و ساخته شده و هدف آن ساخت ترکیب چسباننده خوراک پلت و جاذب معدنی آلی سموم قارچی و آفلاتوکسین 1B با استفاده از آلومینوسیلیکات های نانو ساختار است که فاز غالب تشکیل¬دهنده بنتونیت¬هاست و کلیه خواص و مشخصات بنتونیت¬ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در اصل این محصول بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور و آبزیان است.

مجتهدی ادامه داد: بنتونیت یکی از ماده های معدنی فراوان در ایران و به ویژه استان خراسان جنوبی است. این ماده معدنی در حوزه های متعدد و در کاربرد های متفاوت در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های بسیاری بنتونیت را استخراج و آن را برای مصارف صنعتی فرآوری می نمایند (مصارف بنتونیت شامل ریخته گری، حفاری چاه، تصفیه و رنگبری، صنایع رنگ و چسب، مواد شوینده است). این شرکت ها بنتونیت حفاری، ارت، دیاتومیت هم فراوری می نمایند و فراوری محصول کاملا اختصاصی دام و طیور ندارند.

وی با تاکید بر تمرکز شرکت در فراوری بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور و آبزیان گفت: شرکت مبین گوهر آزمای فرآور با بهره گیری از دانش متخصصان علوم دامی و تغذیه به طور اختصاصی به فراوری بنتونیت خوراکی (Food Grade) پرداخته است تا از آن به عنوان جاذب سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین استفاده کند و هم از خواص باند شوندگی این ماده در فراوری غذای پلت دام و طیور و آبزیان استفاده کند. در این راستا بعضی مواد و ترکیبات اختصاصی پس از انجام فرآوری های عمدتا فیزیکی بر روی بنتونیت (میکرونیزه، حرارت دهی و جداسازی) به آن افزوده می گردد.

مجتهدی ظرفیت فعلی را بالغ بر سالانه 3500 تن گفت و گفت: حدود 10 درصد از احتیاج بازار به این محصول یعنی 9500 تن در داخل فراوری می گردد که از ویژگی های فنی قابل رقابت با محصولات خارجی برخوردار نیستند.

مدیرعامل شرکت مبین گوهر آزمای فرآور به دریافت تسهیلات 300 میلیون تومانی فعالیت قبل از فراوری و فراوری صنعتی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره نمود و گفت: برای خرید تجهیزات مورد احتیاج خارجی برای راه اندازی خط فراوری مانند نوار نقاله، کیسه پرکن، فیدر، راه اندازی محل فراوری و خرید مواد اولیه از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کردیم. همچنین برای فراوری صنعتی محصولات دیگری، چون محصولات بیولوژیک حوزه تغذیه دام و طیور و گسترش بازار های داخلی و صادراتی، درنظر داریم که از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات فراوری صنعتی و سرمایه در گردش نیز مطالبه کنیم.

وی ویژگی بنتونیت خالص سازی شده را تشریح کرد و گفت: این محصول به صورت فیزیکی میکرونیزه، حرارت دهی، جداسازی و خالص سازی شده است بطوری که میزان کانی مونت موریلونیت آن بالا باشد. سپس ترکیبات باند شونده مثل صمغ ها و بعضی ترکیبات اختصاصی دیگر مانند محصولات جانبی مخمر ها به ترکیب آن افزوده می گردد.

مجتهدی مزیت این محصول نسبت به محصولات رقبای داخلی و خارجی را کیفیت مطلوب و قیمت بسیار ارزان تر آن بیان کرد و گفت: محصولات شرکت در مقایسه با نمونه های خارجی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، اما اثرگذاری پایین تری دارد که با توجه به قیمت بسیار پایین تر آن نسبت به نمونه خارجی در صورت استفاده بیشتر در واحد مواد غذایی دام، با هزینه پایین تر می توان به اثرگذاری محصولات خارجی رسید.

مدیرعامل شرکت مبین گوهر آزمای فراور ادامه داد: محصولات ما دانش بنیان و دارای موافقت اصولی فراوری بنتونیت فرآوری شده از وزارت جهاد کشاورزی است. در حال حاضر هرگونه محصولات جاذب سموم، جاذب عناصر سنگین و جاذب مایکوتوکسینی که در کشور ساخته می گردد، فقط بر پایه بنتونیت و آلومینو سیلیکات ها است، در حالی که محصول ما مخلوط متناسبی از بنتونیت، دیگر آلومینوسیلیکات ها و دیواره مخمری است که خاصیت جذب سموم مایکوتوکسینی مانند آفلاتوکسین را نیز دارد.

وی در سرانجام به بی رقیب بودن محصولات مگاپلت و مایکوباند این شرکت در داخل کشور تاکید نمود و گفت: ما تنها فراورینماینده این محصولات در ایران هستیم و در حال اخذ مجوز های لازم برای صادرات این محصول به کشور های دیگر هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنتونیت فرآوری شده مکمل خوراک دام و طیور با حمایت صندوق نوآوری فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید