خبرنگاران دست هایی درپی تقابل دولت و مجلس است

به گزارش گلچینی از بهترین ها، تهران- خبرنگاران- نماینده مردم ایلام در مجلس دهم، شرایط فعلی را برای تقابل مجلس و دولت مناسب ندانست و با تاکید بر اینکه دست هایی درپی افزایش تقابل قوا است، توصیه کرد که برای بهبود شرایط فعلی مجلس گام هایی برای تعامل با دولت بردارد.

خبرنگاران دست هایی درپی تقابل دولت و مجلس است

جلال میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی گلچینی از بهترین ها با تاکید بر اینکه متاسفانه برای حل مسائل کشور همگرایی بین دو قوه دیده نمی شود، اضافه کرد: برای بنده جای سوال است که در سال های 90 تا 92 که تحریم های آمریکا بیشتر شد، از تریبون های مختلف صحبت از همگرایی بین قوا و همه نهادها بود اما در این زمان که تحریم ها و فشار حداکثری ایالات متحده بسیار تشدید شده است، به جای صحبت از وحدت و همگرایی، بیشتر واگرایی تشدید شده و دست هایی به دنبال اختلاف افکنی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس دهم با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مسائل کشور به شرایط تحریمی باز می شود، یادآور شد: پیش از تحریم های شدید آمریکا و شیوع کرونا، روزی 2 میلیون 400 هزار بشکه نفت می فروختیم اما در زمان حال این عدد کاهش پیدا نموده است. بر همین اساس از کمیسیون های مجلس فعلی انتظار می رود که لوایحی که در مجلس قبل مصوب شده را در دستور کار قرار دهند تا بخشی از مسائل فعلی مردم سریعتر حل شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان در ادامه فعالیت های مجلس 2 راه دارند، گفت: نخست اینکه اگر راه دولت و وزرا درست است که از این جهت حمایت شود و اگر احتیاج به اصلاح دارد با حضور کارشناسان راه های جدیدی را در کمیسیون ها تدوین نمایند. ولی به نظر می رسد مجلس یازدهم از زمان شروع رویکرد منطقی به این موضوع ندارد.

بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم رویکرد تخریب را در پیش گرفتند

میرزایی با بیان اینکه بیشتر نمایندگان مجلس یازدهم انتقاد و تخریب دولت را پیش گرفتند، اضافه کرد: این رویکرد به نفع کشور نیست. زیرا اگر مجلس جدید تعادل را در نظر بگیرد می تواند شرایط موجود را حفظ کند ولی اگر به سمت تقابل برود، بی ثباتی بیشتری در بازارها ایجاد شده و در ادامه سبب افزایش نارضایتی مردم می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم با اشاره به اعتراضات آبان ماه 98 گفت: زمانی که این اعتراضات شکل گرفت بیشتر کوشش داشتند که این اعتراض ها را به سمت دولت سوق دهند درحالی که همه این اعتراض ها و اعتراض های قبل متوجه دولت نبود.

فشار خارجی و تحریم دلیل عمده مسائل مالی است

میرزایی درباره طرح سوال از رییس جمهوری توسط نمایندگان مجلس نیز مطرح کرد: وقتی نوسان در بازار مسکن، ارز و ... مغایر خواسته دولت است و در مقابل هم بورس فرایند صعودی دارد، نشان می دهد بیشتر این اتفاق های مالی کشور از فشار خارجی نشات می گیرد و اقدام هایی نظیر طرح سوال از رییس جمهوری مسائل ارزی را بیشتر می نماید و در بورس هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: البته این حق را مجلس است اما باید دید که هدف از این اقدام چیست و سود این تقابل نصیب چه فرد، گروه یا جناحی می شود. زیرا اگر هدف مجلس یاری به شرایط مالی مردم است، راهی که نمایندگان در پیش گرفتند غلط است و احتمالا برخی از داده ها و اطلاعاتی که نمایندگان دریافت می نمایند درست پردازش نمی شود.

دولت و مجلس راهبرد همکاری با یکدیگر را پیدا نمایند

میرزایی با بیان اینکه باید دولت صبر کند تا هیجانات اوایل مجلس جدید فروکش نموده و در نهایت راه تعامل با مجلس فعلی را پیدا کند، گفت: ایرادی که میان برخی از مسوولان وجود دارد این است که برای اینکه فعالیت خود را در چشم مردم جلوه گر نمایند، کارهایی مسوولان پیش را ادامه نمی دهند یا آسیب شناسی نمی نمایند.

نماینده مردم ایلام در مجلس دهم با بیان اینکه وقتی یک جریان یا طیفی در کشور به قدرت می رسد، در کوشش است که همه امور خود را از ابتدا شروع کند، اضافه کرد: امیدواریم مجلس فعلی این رویکرد را مبنا قرار ندهد و برای تعامل با دولت پیش قدم شود. به ویژه آنکه رییس جمهوری نیز دست دوستی به سمت مجلس یازدهم دراز نموده و به دنبال تعامل است.

وی به مسائل مالی و معیشتی مردم اشاره نمود و اضافه کرد: در شرایط فعلی زمان تقابل بین دولت و مجلس نیست. از طرفی رییس سازمان برنامه و بودجه و بیشتر وزرا در مجلس حاضر شده و گزارش هایی درباره شرایط کشور ارائه دادند. بر همین اساس بهتر است این گزارش ها را مبنا قرارداده و در ادامه گام هایی در قالب طرح یا تعامل با دولت برای بهبود شرایط فعلی بردارند.

برداشت نمایندگان از سند همکاری 25 ساله با چین سطحی است

میرزایی درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین نیز گفت: هنوز در ابتدای این قرارداد بلندمدت هستیم. البته راه های نظری برای ارتباط مالی با چین برداشته شده که به معنای تصمیم گیری نهایی نیست.

میرزایی ادامه داد: افرادی که در این روزها به این قرارداد انتقاد دارند، برداشت سطحی از این موضوع داشته و منافع ملی را نادیده گرفتند. از طرفی منتقدان باید بدانند که چین دومین قدرت برتر اقتصاد دنیا است و برخلاف آمریکا وجه امپریالیستی ندارد تا از هر نظر مناسب برای ارتباط بیشتر محسوب شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صاحبنظران و اندیشمندان کشور پیشنهادهای خود را درباره این قرارداد اعلام نمایند، شرح داد: نگاه سیاه و سفید به چنین مواردی به اندازه کافی پس از انقلاب به کشور آسیب زده و باید با بسته ای که دولت برای برقراری ارتباط با چین در نظر گرفته است، علمی نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اعلام این راهبرد در شرایط فعلی می تواند بر بهتر شدن روابط ما با دیگر کشورها تاثیر بگذارد، اعلام کرد: این راهبرد سبب می شود که کشورهایی اروپایی که در عمل به برجام با جمهوری اسلامی رفتار مناسبی نداشتند بار دیگر به سمت ایران متمایل شوند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دست هایی درپی تقابل دولت و مجلس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دست هایی درپی تقابل دولت و مجلس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید