خطر بروز کمبودهای دارویی در خردادماه، گلایه فعالان صنعت دارو از قیمت گذاری دستوری

به گزارش گلچینی از بهترین ها، شرکت ها از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز ارز دریافت نکرده اند و به همین علت در تیر و خرداد ماه افزایش تصاعدی کمبودهای دارویی را خواهیم داشت زیرا موجودی مواد اولیه دارویی برای تأمین دارو، کاهش یافته است.

خطر بروز کمبودهای دارویی در خردادماه، گلایه فعالان صنعت دارو از قیمت گذاری دستوری

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نسبت به بروز کمبودهای دارویی در تیر و خرداد ماه سال جاری به علت مسائل تأمین مواد اولیه دارو هشدار داد.

به گزارش تسنیم، محمد عبده زاده امروز در نشست خبری در سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ابراز اینکه در حوزه تخصیص ارز به صنعت دارو با یک بلاتکلیفی و دیرکرد روبرو هستیم، اظهار کرد: کمبود نقدینگی، بلاتکلیفی شرایط تخصیص ارز و افزایش بهای تمام شده داروها و سخت گیری در قیمت گذاری داروها و دستوری بودن این قیمت گذاری در سازمان غذا و دارو، منجر به بروز مسائلی در صنعت دارو شده است.

عبده زاده ادامه داد: الآن ما باید از دولت خواهش کنیم که ارز صنعت دارو تأمین گردد تا بتوانیم دارو را تأمین کنیم و کشور با کمبود دارو روبرو نگردد در حالی که سیاست گذاران باید سراغ صنعت بیایند تا بتوانند مسائل کمبود دارو را برطرف نمایند.

وی اضافه کرد: شرکت ها از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز ارز دریافت نکرده اند و به همین علت در تیر و خرداد ماه افزایش تصاعدی کمبودهای دارویی را خواهیم داشت زیرا موجودی مواد اولیه دارویی برای تأمین دارو، کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به مشکل قیمت گذاری دستوری داروها توضیح داد: شعار سال جاری، مهار تورم و رشد فراوری است. برای تحقق رشد فراوری، باید توجه داشت که فراوری وقتی رونق می یابد که صنعت دارو سودآور باشد و در صورتی فراوری دارو برای صنعت سودآور خواهد بود که صادرات آن آزاد گردد و در حوزه دارو، سرمایه گذاری گردد در حالی که الآن نرخ استهلاک از سرمایه گذاری پیشی گرفته است.

وی گفت: در صنعت فراوری دارو، همه عوامل مؤثر بر فراوری دارو از جمله مواد جانبی و بسته بندی مورد احتیاج برای فراوری دارو، مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند اما قیمت نهایی دارو مشمول قیمت گذاری دستوری است که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده برای فراوری دارو و در نتیجه سودآور نبودن فراوری می گردد که این امر منتج به کمبود دارو در کشور می گردد.

منبع: عصر ایران

به "خطر بروز کمبودهای دارویی در خردادماه، گلایه فعالان صنعت دارو از قیمت گذاری دستوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بروز کمبودهای دارویی در خردادماه، گلایه فعالان صنعت دارو از قیمت گذاری دستوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید