خیابان و نوزادان اجاره ای

به گزارش گلچینی از بهترین ها، سیدحسن موسوی چلک-رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:در خیابان ها قربانیان اصلی بچه ها هستند؛ آنهایی که در کنار والدین یا اشخاص دیگر کار می کنند.

خیابان و نوزادان اجاره ای

این بچه ها به اجبار باید در بدترین شرایط آب و هوایی در خیابان ها بمانند. بروز و ظهور این پدیده در جامعه ما و افزایش آن به فقر برمی گردد. اگر جامعه ای در تنگنای اقتصادی قرار گیرد، مردم آن راه های مختلفی را برای کسب درآمد انتخاب می کنند و خیلی ها ممکن است در این فرایند قربانی شوند. طبیعتا بچه ها و نوزادان قربانی این نمایش تلخ خیابانی هستند؛ چراکه مادران یا افرادی که نوزادان کار را اجاره می کنند تنها برای جلب توجه و برانگیختن حس ترحم افراد این اجازه را به خود می دهند تا نوزادی را در وضعیت اسفناکی به خیابان بکشانند. درواقع این نوزادان ابزاری هستند برای کسب درآمد.

تشخیص اینکه نوزادانی که در آغوش آنان هستند آیا واقعا نوزاد این افراد هستند یا خیر، بسیار سخت است. شناسایی این افراد بسیار سخت است اما غیرممکن نیست. امروز در خیابان های تهران پدیده نوزاد و کودک اجاره ای وجود دارد اما برخی از آنها هم در آغوش مادران و خواهرانشان کار می کنند. به هرحال در هر دو صورت، این پدیده اجتماعی یکی از مظاهر ناکارآمدی اقتصادی است. خانواده وقتی می بیند از این طریق می تواند معاش خود را تامین کند تن به این کار می دهد؛ چراکه از نظر آنها راه دیگری برای نان درآوردن وجود ندارد یا راه هایی که هست برای این افراد محدودیت ایجاد می کند.

سیستم حمایتی اجتماعی ما کارآمد نیست تا بتواند بموقع خانواده های نیازمند را شناسایی کند و قبل از اینکه آنها به این حال و روز بیفتند آنها را نجات دهد. در چنین شرایطی که نظام شناسایی دقیق و نظام تامین اجتماعی پیشرویی نداریم و راه ورود به چرخه حمایت ضعیف است، طبیعتا خانواده های نیازمند برای رزق و روزی راه ها و مسیرهای مختلفی را انتخاب می کنند.

خیابان ها امروز بستری هستند از واقعیت های تلخ و تکان دهنده. نوزادان اجاره ای و غیراجاره ای گاهی به واسطه خوراندن دارو و برخی مواقع با ماده مخدر به خواب می روند تا بتوانند شرایط سخت خیابان را تحمل کنند. عوارض خیابان برای نوزادان و بچه ها کار بی شمار است؛ تغذیه نامناسب، آب و هوای نامساعد، دوری از محیط خانوادگی و... انواع بیماری های جسمی و روحی را برای آنها رقم خواهد زد. بچه ها اگر خانواده را تجربه نکنند در آینده بی شک روی شخصیت شان تأثیر منفی خواهد گذاشت و آفت این نابسامانی در آینده گریبان جامعه را خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "خیابان و نوزادان اجاره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان و نوزادان اجاره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید