درمان خانگی یبوست

به گزارش گلچینی از بهترین ها، یبوست یعنی اجابت مزاج فرد، کمتر از 3 بار در هفته است. البته این بیماری نشانه های ناخوشایند دیگری نیز دارد. مانند ناراحتی هنگام رفتن به دست شویی، بزرگ شدن شکم و درد ناشی از سخت و سفت شدن مدفوع و مشکل شدن خروج آن.

درمان خانگی یبوست

برای درمان یبوست چه بخوریم

یبوست یک شکایت رایج است که اغلب نتیجه رژیم غذایی و سبک زندگی فرد است. خوردن غذاهای خاص می تواند به بهبود تکرار حرکات روده یاری کند.

جامعه پزشکی یبوست را کاهش حرکات روده و یا مشکل دفع مدفوع تعریف می کند.

افراد مبتلا به یبوست ممکن است موارد زیر را تجربه نمایند:

مدفوع سخت، خشک یا ناصاف

مدفوعی که مانند سنگ های کوچک به نظر می رسد.

درد و ناراحتی در هنگام حرکت روده

احساس ناتوانی در خالی کردن کامل روده ها

از دست رفتن اشتها به دلیل احساس سیری دائمی

شکم متورم

علاوه بر موارد ذکر شده، فرد مبتلا به یبوست ممکن است رگه های کوچک خون را در مدفوع و یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن ببیند.

عادت های روده هر کس فرق دارد، اما افرادی که مبتلا به یبوست هستند معمولا کمتر از 3 حرکت روده در هر هفته دارند. یبوست بسیار رایج است. در ایالات متحده آمریکا، از هر 100 بزرگ سال حدود 16 نفر مبتلا به یبوست هستند. خطر یبوست با افزایش سن افزایش می یابد. حدود 33 نفر از هر 100 بزرگ سال بالای 60 سال در آمریکا دارای علائم یبوست هستند.

10 ملین طبیعی برای درمان یبوست

روده های هر شخص به طور متفاوت به غذاها پاسخ می دهند، اما غذاهای سالم و طبیعی زیر می توانند به کاهش یبوست یاری نمایند:
آب
از دست دادن آب بدن (دهیدراسیون) یک دلیل شایع یبوست است و اغلب نوشیدن آب زیاد می تواند به بهبود و یا کاهش علائم یاری کند. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی بدن می گردد، روده هایش قادر به اضافه کردن آب کافی برای مدفوع نیستند. این موضوع منجر به مدفوعی خشک و سخت و در نهایت یبوست می گردد.
ماست و کفیر
بسیاری از محصولات لبنی، از جمله ماست و کفیر حاوی میکرو ارگانیسم هایی هستند که به پروبیوتیک مشهور هستند. پروبیوتیک ها اغلب باکتری های خوب نامیده می شوند و می تواندد به بهبود سلامت روده و نرم کردن مدفوع یاری نمایند.

در مطالعه ای در سال 2014 ، محققان استفاده از ماست غلیظ شده پروبیوتیک حاوی پلی اتیلستروس، لاکتوباسیلوس ، اسیدوفیلوس و Bifidobacterium lactis را برای درمان یبوست آنالیز کردند. محققان دریافتند که خوردن 180 میلی گرم این ماست هر روز صبح به مدت 2 هفته ، زمان لازم برای دفع مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست مزمن کاهش می دهد.

پالس ها (حبوبات)
بیشتر حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود و نخود فرنگی دارای فیبر بسیار بالایی هستند، که یک ماده مغذی است که هضم خوب را بهبود داده و یبوست را کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که 100 گرم حبوبات پخته شده حدود 26 درصد از مصرف فیبر روزانه توصیه شده در ایالات متحده را فراهم می نماید. مصرف 100 گرم از این حبوبات شامل مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی دیگر مثل پتاسیم، اسید فولیک، روی و ویتامین B6 است که به کاهش یبوست یاری می نمایند.

سوپ های رقیق و آبکی
سوپ های آبکی بسیار مغذی هستند و هضم آن ها هم آسان است. علاوه بر این، این سوپ ها رطوبت را به مدفوع سخت و متراکم برمی گردانند که می تواند آنها را نرم کند و عبور آن ها را راحت تر کند. مایعات و مواد غذایی گرم هم معمولا به راحتی قابل هضم هستند.
آلو بخارا
آلو بخارا و آب آلو در بسیاری از نقاط جهان به عنوان درمان خانگی برای یبوست مورد استفاده قرار میگیرد. آلو شامل اندازه زیادی فیبر، مواد مغذی شناخته شده برای کاهش و تسریع حرکت روده است. علاوه بر این، آلو حاوی ترکیبات صربتول و فنلی است که می تواند برای دستگاه گوارش فواید زیادی داشته باشد.

آنالیز سال 2014 نتیجه گیری کرد که خوردن آلو بخارا می تواند باعث افزایش تعداد حرکات روده و بهبود سازگاری مدفوع در افراد مبتلا به یبوست گردد. در بیشتر مطالعات انجام شده در این آنالیز، شرکت نمایندگان روزانه 100 گرم یا حدود 10 آلو می خوردند.

سبوس گندم
سبوس گندم یکی دیگر از داروهای محبوب خانگی برای یبوست است. این داروی خانگی مفید، غنی از فیبر نامحلول است که می تواند جریان مواد را به وسیله روده تحریک کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که خوردن صبحانه حاوی سبوس گندم هر روز به مدت 2 هفته باعث بهبود عملکرد روده و کاهش یبوست در زنان سالمی که معمولا فیبر زیادی مصرف نمی نمایند، شد.
کلم بروکلی
کلم بروکلی حاوی سولفورافان است که می تواند از روده محافظت کند و گوارش را تسکین دهد. علاوه بر این، سولفورافان می تواند به جلوگیری از رشد بیش از حد بعضی از میکرو ارگانیسم هایی که می توانند با هضم سالم اختلال ایجاد نمایند ، یاری نمایند. در یک آنالیز در سال 2017 سالم افراد سالم روزانه 20 گرم از جوانه های بروکلی خام یا 20 گرم جوانه یونجه را برای مدت 4 هفته مصرف کردند. محققان دریافتند که افرادی که کلم بروکلی را خورده بودند، نشانه های کمتری از یبوست و حرکات روده سریع تر داشتند.
سیب و گلابی
سیب و گلابی شامل چندین ترکیبات متعددی از جمله فیبر، سوربیتول و فروکتوز هستند که هضم را بهبود می بخشد. بعلاوه این میوه ها شامل مقادیر زیادی آب هستند که می تواند به تسکین هضم و جلوگیری از یبوست یاری کند. برای به دست آوردن بیش ترین فایده سیب و گلابی، آن ها را خام و با پوست کامل بخورید.
انگور
انگور دارای نسبت بالای پوست به گوشت است که به این معنی است که غنی از فیبر و بعلاوه دارای اندازه زیادی آب هستند. برای تسکین یبوست، خوردن چند مشت انگور خام و شسته شده را امتحان کنید.
کیوی
به طور میانه، 100 گرم کیوی حاوی حدود 2-3 گرم فیبر است که می تواند به توده های مدفوع را افزایش داده و جریان روده را تسریع بخشد. کیوی بعلاوه حاوی اکتینیدین، آنزیمی است که باعث حرکت در بخش دستگاه گوارش فوقانی و چندین ماده شیمیایی می گردد که می تواند در بهبود هضم نقش داشته باشد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون

به "درمان خانگی یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید