آغاز عملیات نجات بخشی تپه چالانچی در شهرستان ایوان

به گزارش گلچینی از بهترین ها، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، آغاز عملیات نجات بخشی تپه چالانچی در شهرستان ایوان صورت گرفت.

آغاز عملیات نجات بخشی تپه چالانچی در شهرستان ایوان

رائد ناصری فر، معاون میراث فرهنگی ایلام درباره اولویت های سال تازه این استان در حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: براساس شاخص هایی که در موضوع ثبت آثار ملی داریم؛ یعنی ثبت سه اثر طبیعی، پنج اثر ناملموس و چهار اثر تاریخی و مشخص سالانه عرصه و حریم سه اثر، سال گذشته بیشتر از تعداد شاخص، اثر به ثبت رسید. بر این اساس چهار اثر تاریخی در شهرستان دهلران، 9 اثر طبیعی (درختان کهنسال قجر)، 50 اثر منقول فرهنگی تاریخی و پنج اثر ناملموس (شرینی سنتی ملسه، چوب بازی عزا، هَبَر؛ سرپوش ایرانی، سُخمه؛ بالاپوش زنان ایلامی و بازی محلی پرقوچ (ضربه مشتکی)) در سال 1401 در لیست آثار ملی به ثبت رسید و در سال تازه هم انتظار می رود بیشتر از تعداد شاخص های موجود ثبت ملی داشته باشیم.

او درباره شرایط کاوش محوطه های تاریخی ایلام در سال تازه گفت: عملیات نجات بخشی تپه چالانچی علیا در شهرستان ایوان با قدمتی از دوره ساسانی از ابتدای سال جاری شروع شده و هیأت باستان شناسی به سرپرستی دکتر فرهادیان در آنجا مشغول فعالیت هستند. مجوز این عملیات آخر سال 1401 داده شد و احتمالا تا اردیبهشت ادامه داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی ایلام اضافه نمود: این تپه در مسیر کنارگذر شهرستان ایوان قرار گرفته است و باید مطالعات نجات بخشی برای آن انجام میشد تا بر این اساس تصمیم گرفته گردد این جاده تغییر مسیر دهد یا در همین مسیر احداث گردد. البته در چنین شرایطی، جاده باید با فاصله قانونی از تپه کشیده گردد.

او اضافه نمود: دو تپه دیگر در ایوان باید کاوش شوند که منتظر تامین اعتبار آنها هستیم.

معاون میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: اولویت ما در حوزه میراث ناملموس با ثبت سه پرونده فرهنگ چادرنشینی در ایام نوروز، مهارت تهیه غذای سنتی جوجوش و مراسم سنتی شِله مِله (مراسمی مختص شب یلدا) است.

او با بیان اینکه بازسازی یکسری آثار سال جاری نیز در اولویت است و منتظر تامین اعتبار آنها هستیم، گفت: بازسازی تعدادی اثر در دره شهر، تعدادی امامزاده از جمله امامزاده سید ابراهیم و قلعه والی در اولویت است. قسمت پایین قلعه والی را سال 1401 بازسازی کردیم و سال جاری قصد داریم بازسازی بخش بالایی را به خاتمه برسانیم. در این راستا پیشنهاد اعتبار هم داده ایم که مورد تایید قرار گرفته است. بازسازی امامزاده سید ابراهیم نیز سال گذشته اجرا شده و باید سال جاری تکمیل گردد.

معاون میراث فرهنگی ایلام اضافه نمود: موزه مردم شناسی ایلام هم باید بازنگری گردد تا بتوانیم دوباره آن را احیا کنیم. یکی دیگر از مواردی که جز اولویتهای استان ایلام در سال تازه است، موزه کاخ فلاحتی است، برنامه مطالعاتی این موزه اجرا شده و اگر اعتبار آن تامین گردد، بازسازی و بازسازی موزه کاخ فلاحتی در سال تازه انجام خواهد شد.

منبع: همگردی

به "آغاز عملیات نجات بخشی تپه چالانچی در شهرستان ایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز عملیات نجات بخشی تپه چالانچی در شهرستان ایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید