طرز تهیه مربای گیلاس صورتی با ماندگاری بالا

به گزارش گلچینی از بهترین ها، با فرا رسیدن فصل گیلاس، چه چیزی دلچسب تر از پختن مربای گیلاس صورتی و لذت بردن از طعم ترش و شیرین آن در تمام طول سال است؟ قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کمپوت گیلاس را آموزش داده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای گیلاس صورتی که می تواند یک صبحانه دلچسب باشد و هم برای تزیین کیک و دسر خود از آن بهره ببرید را مرور می کنیم.

طرز تهیه مربای گیلاس صورتی با ماندگاری بالا

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس صورتی

  • گیلاس یک کیلو
  • شکر 700 گرم

طرز تهیه مربای گیلاس صورتی

1. آماده کردن گیلاس ها

اولین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس صورتی این است که گیلاس ها را خوب بشویید و بعد هسته آن خارج کنید.

2. مخلوط کردن شکر و گیلاس

اکنون در این مرحله در یک ظرف مناسب یک لایه از گیلاس صورتی را در قابلمه بریزید و رویش را شکر بریزید و این کار را تا اتمام کامل شکر و گیلاس ادامه دهید. بعد قابلمه را در یخچال قرار دهید و بگذارید شکر به خورد گیلاس برود و گیلاس آب بیندازد.

3. پخت مربای گیلاس

در این مرحله مخلوط گیلاس و شکر را روی گاز قرار دهید تا بجوشد. کفی که روی قابلمه ایجاد می گردد را با قاشق از روی قابلمه خارج کنید و بعد بگذارید مربا غلیظ گردد. برای این که مطمئن شوید مربا غلظت کافی را دارد یا نه مقداری از شیره مربا را داخل قاشق بریزید و بگذارید خنک گردد سپس قاشق را برگردانید اگر راحت از قاشق نریزد غلظت مربای شما کافی است و زمان آن است که گاز را خاموش کنید و بگذارید مربا خنک گردد تا بعد آن را در شیشه مناسب بریزید.

نکته: پس از سرد شدن کامل مربا، آن را در شیشه های تمیز و خشک شده بریزید و در یخچال نگهداری کنید. مربای گیلاس صورتی را می توانید تا 6 ماه در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گیلاس

مربای گیلاس و البته مربای آلبالو از آن دسته مرباها هستند که تهیه شان ساده است و می توانید از آن ها برای فیلینگ کیک هم بهره ببرید. اما خوب است برای آن که مربای گیلاس تان خوب باشد به نکات زیر دقت کنید.

مقدار مناسب شکر برای تهیه مربای گیلاس

معمولا مقدار شکر به سلیقه شما بستگی دارد اما در کل برای هر کیلوگرم گیلاس، 700 تا 800 گرم شکر در نظر بگیرید کافی است. البته می توانید به جای شکر از جایگزین های شکر مثل عسل، شیره یا حتی دانه چیا و استویا هم بهره ببرید.

بهبود طعم مربای گیلاس

مربای گیلاس طعم خوبی دارد اما اگر دوست داشته باشید می توانید کمی وانیل یا حتی مقداری آبلیمو برای تنظیم طعم این مربا بهره ببرید. البته گلاب و هل هم گزینه های خوبی برای افزایش طعم مرباها هستند.

دلایل کپک زدن مربا

مرباها به دلایل مختلفی کپک می زنند بنابراین خوب است تمام نکات زیر را در هنگام تهیه مرباها چه مربای گیلاس باشد چه تهیه مربای آلبالو مدنظر داشته باشید:

1. عدم رعایت بهداشت:

مهمترین علت کپک زدن مربا، عدم رعایت بهداشت در مراحل تهیه و نگهداری آن است. استفاده از ظروف و دست های آلوده، عدم شستشوی صحیح گیلاس ها و عدم خشک کردن کامل آن ها قبل از پخت هم می تواند منجر کپک زدن آن گردد.

2. پخت ناقص:

اگر مربا به مقدار کافی پخته نگردد، آب آن تبخیر نمی گردد و محیطی مرطوب برای رشد کپک ها فراهم می گردد. بنابراین، باید مربا را به مقدار کافی بجوشانید تا غلیظ گردد و آب اضافی آن تبخیر گردد.

3. درست نبستن در شیشه مربا

بعد از سرد شدن کامل مربا، باید آن را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید. اگر درب ظرف به طور کامل بسته نگردد، هوا به داخل ظرف نفوذ می نماید و باعث رشد کپک می گردد.

انواع گیلاس را بشناسید

ایران با داشتن تنوع آب و هوایی، میزبان انواع مختلفی از گیلاس است. در میان این تنوع، گیلاس صورتی و زرد از محبوب ترین ها هستند. اما برای ما ایرانی ها تفاوت چندانی بین این گیلاس ها وجود ندارد. اما در کل گیلاس ها را می توان به انواع گیلاس زرد، گیلاس قرمز، گیلاس صورتی و البته گیلاس وحشی تقسیم بندی کرد که اینجا طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را مرور کردیم و در کتاب کاله طرز تهیه مربای گیلاس زرد را هم آنالیز نموده ایم.

تفاوت مربای گیلاس زرد، صورتی و قرمز

این نوع مرباها تفاوت چندانی با هم ندارد و جالب است که مربای هر سه نوع گیلاس را می توان با دستور پخت مشابه تهیه کرد. در ضمن زمان پخت مربا به نوع گیلاس، مقدار شکر و غلظت دلخواه شما بستگی دارد. اما در کل می توانید از مخلوط چند نوع گیلاس برای تهیه مربا بهره ببرید و از طعم و رنگ منحصر به فرد آن لذت ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مربای گیلاس صورتی با ماندگاری بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای گیلاس صورتی با ماندگاری بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید