عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین، تضمین اشتغال دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان

به گزارش گلچینی از بهترین ها، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: برای پذیرش دانشجو سعی نموده ایم که با کارگاه های عظیم صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط شویم تا پیغام ما را به گوش دانشجویان مستعد برسانند.

عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین، تضمین اشتغال دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری گلچینی از بهترین ها، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در کشور توانسته است به در زمینه اشتغال دانشجویان و کارآفرینی گام های بسیار خوبی بردارد.

همچنین واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور با مدیریت دکتر طهرانچی، ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مسئله محوری حرکت نموده اند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحدهایی ویژه اعم از فرشچیان، فرشتگان، مادران و... در نظر گرفته است تا تحصیل برای اقشار مختلف مردم را تسهیل کند و تخصص محوری و پژوهش کاربردی در تمامی واحدها براساس احتیاج آن منطقه و شهر مهیا گردد.

دانشگاه آزاد اسلامی هنرهای ایرانی-اسلامی استاد فرشچیان یکی از واحدهای ویژه است که در حوزه فرهنگی و هنری می تواند به تخصصی ترین دانشگاه هنرهای سنتی کشور تبدیل گردد.

به همین دلیل با بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به مصاحبه نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

رسالت اصلی دانشگاه استاد فرشچیان احیای ارزش ها و هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی است

گلچینی از بهترین ها: درباره ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی استاد فرشچیان شرح دهید.

نامورمطلق: دغدغه ها و کوشش استاد محمود فرشچیان در مورد تشکیل دانشگاهی ویژه هنرهای سنتی و صنایع ایرانی و اسلامی در راستای حفظ هنرهای اصیل این مرز و بوم کهن به ثمر نشست.

طرح اولیه تأسیس این دانشگاه طی فرآیندی از سوی فرهنگستان هنر، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی شروع شد و پس از اعلام آمادگی و حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی در این دانشگاه شروع به فعالیت کرد .

رسالت اصلی دانشگاه استاد فرشچیان احیای ارزش ها و هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی در قالب شیوه آموزش استاد شاگردی است و خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرین هنرمندان بومی، سنتی و صنایع دستی ایران با این واحد دانشگاهی محقق می گردد.

مدت های زیادی است که هنرمندان عرصه هنرهای سنتی متوجه شده اند که با نظام جدید آموزشی نمی توان هنرمند بومی سنتی تربیت کرد و همیشه امیدوار بودند که روزی در نظام آموزش عالی ما تحولی ایجاد گردد و براساس این تحول بتوانند پاسخ مثبت و متناسبی به احتیاجهای آموزشی هنرهای سنتی و بومی بدهند.

یکی از جلوهای آموزش سنتی، نظام استاد شاگردی است که در این شیوه آموزشی، استادان عظیمی در سطح بین المللی تربیت شده اند که از جنبه جهانی شناخته شده هستند و مکاتب گوناگونی مانند مکتب هرات، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و... از نظام استاد شاگردی بهره گرفته اند. هنرمندان این عرصه اصرار داشتند این نظام که قبلاً تجربه شده و به مسائل پاسخ داده است بار دیگر به روز و احیا گردد .

گلچینی از بهترین ها: آیا واحد فرشچیان توانسته است نظام استاد شاگردی را به خوبی عملیاتی کند؟

نامورمطلق: بله، خوشبختانه واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان تجلی و پاسخ به احتیاج هنرمندان بوده و در حال حاضر در یک مقطع بسیار حساس قرار داریم و در شرف پذیرش دانشجوی مستعد هستیم.

در این زمینه به دنبال این نیستیم که کمیت دانشگاه را افزایش دهیم چراکه شاخص ارزیابی ما با سایر دانشگاه ها متفاوت است و کیفیت مبنای عمل این واحد است.

بنابراین دقت می کنیم دانشجویی جذب گردد که دارای زمینه هنری بوده و در این حوزه استعداد داشته باشد که پس از آموزش در این دانشگاه بتواند پا جای پای استادان پیشکسوت هنر سنتی بگذارد، همچنین کیفیت استادان، کارمندان و فضای آموزشی نیز حائز اهمیت است.

مهم ترین عنصر در نظام استاد شاگردی، استاد است

گلچینی از بهترین ها: چقدر به جذب اساتید توانمند در واحد فرشچیان اهتمام داشته اید؟

نامورمطلق: برای تحقق این هدف از بهترین استادان ایران در عرصه هنرهای اسلامی-ایرانی دعوت نموده ایم که به عنوان استاد در این دانشگاه همکاری نمایند.

چراکه مهم ترین عنصر در نظام استاد شاگردی، استاد است که باید صاحب سبک و مکتب و مولف باشد که در این زمینه پیروز به جذب بهترین استادان شده ایم که برجسته ترین گلچینی از بهترین هان نیز استاد فرشچیان است.

فراخوان این واحد در چهار رشته معماری داخلی، نقاشی ایرانی، صنایع دستی و طراحی فرش منتشر شده است و برهمین اساس آماده پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید هستیم.

عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین

گلچینی از بهترین ها: آیا دانشگاه آزاد استاد فرشچیان اقدامی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین گام برداشته است؟

نامورمطلق: قصد داریم واحد فرشچیان، دانشگاهی کارآفرین و خلاق باشد و در این راستا عزم جدی داریم که شاخص های این دانشگاه با معیارهای دانشگاه های خلاق و کارآفرین همراهی کند و صاحب سبک باشیم.

سعی کردیم برای پذیرش دانشجو با کارگاه های عظیم صنایع دستی، هنرهای سنتی و نهادهایی که متولی این کارگاه ها هستند و همچنین انجمن های صنفی مرتبط شویم تا پیغام ما را به گوش دانشجویان مستعد برسانند.

در نتیجه کارگاه ها، انجمن های مرتبط و نهادهای متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، وزارت میراث فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق هدف این واحد مرتبط و همراه شدند و موافقت نموده اند تعدادی از دانشجویان این واحد را بورسیه نمایند.

بنابراین این دانشجویان از ابتدای تحصیل تضمین اشتغال خواهند داشت که این حرکت چنانچه بی سابقه نباشد، کم سابقه است.

به عنوان مثال در رشته شیشه و سفال تمام دانشجویان تضمین شغل دارند، در رشته فرش نیز تدابیری اندیشه شده است که دانشجویان بتوانند صاحب کارگاه شوند.

بنابراین علاوه بر امتیازات بسیاری که این واحد دانشگاهی دارد، امتیاز تضمین شغل به واسطه قراردادی که این واحد با واحدهای تولیدی و کارگاه منعقد نموده، قابل توجه است.

به همین خاطر اگر هنرجویان و خانواده هایشان شرایط دانشگاه استاد فرشچیان را به خوبی بشناسند، مطمئناً بسیار مایل خواهند بود که فرزندانشان در شرایط خوب دانشگاهی که هم به هویت ملی می پردازد و هم معنویت اسلامی هنجار اصلی آن است، تحصیل نمایند.

همچنین به موضوع کارآفرینی در این واحد به طور جدی پرداخته شده است و دانشجویان تحت تعلیم بهترین استادان این عرصه قرار می گیرند و ساختار مناسب استاد شاگردی برای آموزش درنظر گرفته شده است و از آنجا که قرار است دانشگاه استاد فرشچیان از آینده زیبایی شناسی و آینده هنری این مرز و بوم حراست کند.

از نظر کمی، دانشجوی اندکی پذیرش می گردد و از نظر کیفی ظرفیت بالایی لحاظ شده است چراکه این دانشگاه کیفی گراست و چنانچه مخاطبان هدف ما متوجه این امتیازات شده باشند استقبال خواهند کرد.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین، تضمین اشتغال دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین، تضمین اشتغال دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید