راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است

به گزارش گلچینی از بهترین ها، مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو گفت: پروپوزال های ارائه شده به ستاد نانو برای حمایت مورد داوری سخت قرار می گیرند، چرا که راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است.

راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است

محمد باقری، مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو و کارشناس مسئول حوزه ترویج دانشجویی ستاد نانو در مصاحبه با خبرنگار فناوری گلچینی از بهترین ها، با بیان اینکه در حوزه استارت آپ ها تحقیقات مختلفی انجام شده است، گفت: معضلات و مسائل استارت آپ ها مورد توجه ما بوده و سعی کردیم تا طی انجام چند فرآیند به برطرف آن ها اهتمام بیشتری داشته باشیم.

باقری ادامه داد: اولا کوشش کردیم جامعه نخبه کشور را شناسایی کنیم، دوما بتوانیم این افراد را در راستای قرار دهیم که آن کسی که نماینده کار نیست از این چرخه حذف گردد، زیرا همه افراد نخبه قاعدتا افرادی نیستند که بتوانند فناوری را توسعه دهند.

مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو اضافه کرد: بسیاری از این افراد باید در بدنه تحقیق و توسعه طرح ها قرار بگیرند و با همین هدف هم بود که مسابقه ملی نانو را راه اندازی کردیم تا افراد نخبه در این حوزه را شناسایی کنیم.

وی در مورد روند برگزاری این مسابقه گفت: در مرحله اول نزدیک به 5000 نفر دانشجو شرکت می نمایند و جزو مسابقات بزرگ دانشجویی کشور به حساب می آید. پس از اینکه کارنامه علمی شرکت نمایندگان آماده می گردد برای آن ها یک حداقل علمی در نظر گرفته می گردد و از بین آن ها افرادی را برای ادامه راستا انتخاب می کنیم.

باقری توضیح داد: در ادامه کار احتیاج های صنعتی را شناسایی می کنیم و نکته اصلی این است که هسته اصلی فناوری که آن تقاضای صنعتی مورد احتیاجش است را پیدا کند. در نهایت احتیاج ها آنالیز می گردد، هسته فناوری آن ها شناسایی شده و لیست این احتیاج ها در اختیار جامعه نخبه قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: یک بازه زمانی در اختیار این نخبگان قرار می گیرد تا یک پروپزال متناسب با مشکل مطرح شده آماده نمایند و قطعا پیش احتیاج آن مطالعه چند پتنت در این حوزه است و در نهایت یک پیشنهاد به ستاد نانو ارائه می گردد که به طور مثال با این فناوری من کدام بازار یا صنعت را هدف کارم قرار داده ام.

مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو تاکید نمود: این افراد نخبه موظف هستند هدف خود را در پروپزال به طور کامل تشریح نمایند سپس پروپزال ها مورد داوری و آنالیز قرار می گیرند همچنین رزومه آن ها آنالیز می گردد و براساس این رزومه و توانمندی تیم نتیجه داوری اعلام می گردد.

باقری اظهار کرد: پس از انجام داوری ها تجربه نشان داده که بیش از 50 تا 60 درصد متقاضیان اولیه ریزش خواهند کرد، زیرا راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است و عبور از آن مشکل خواهد بود.

وی در مورد تیم های دانشجویی برگزیده سال جاری در ستاد نانو، گفت: سال گذشته 100 تیم ثبت نام کردند، 57 تیم در برنامه شرکت کردند، 24 تیم پروپزال دادند و از این 24 تیم 12 تیم انتخاب شدند و در نهایت از بین 12 تیم، 7 تیم توانستند یک پروتایپ ارائه نمایند.

مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو با بیان اینکه این مدل از اجرای کار خروجی مناسب تری برای ما داشته است، تاکید نمود: این تجربه باعث شد تا ورودی های بهتری به صنعت به وجود آید، زیرا افراد قبل از ارائه پروپزال موظف بودند سطح علمی خود را ارتقا دهند و در جلسات داوری ماهیت واقعی علمی خود را ارائه نموده اند و همچنین توانمندی های ذاتی خود را به اثبات رسانده اند.

باقری در مورد حمایت هایی که از پروتایپ های نهایی می گردد، گفت: ستاد فناوری نانو براساس پروپزال های ارائه شده مواد اولیه، مواد آزمایشگاهی، خدمات آزمایشگاهی، مشاوره های مورد احتیاج و منتورینگ ها برای ارائه مشاوره های تخصصی و کسب و کاری، تامین شرایط آنالیزی و در نهایت فراوری نمونه اولیه تیم های برتر را حمایت می نماید و به آن ها خدمات می دهد.

وی در مورد لزوم برگزاری نمایشگاه سالانه نانو توضیح داد: این نمایشگاه ها یاری می نماید تا بازدیدنمایندگان به تیم های حاضر در نمایشگاه ایده های جدید بدهند و باعث ارتقای کار آن ها شوند همچنین شرکت های صنعتی بزرگ متناسب با احتیاجشان قرارداد هایی را با این استارت آپ ها امضا می نمایند.

مدیر بنیاد آموزش فناوری نانو تاکید نمود: یکی از مسائل مهمی که ما در نمایشگاه ها به آن توجه می کنیم این است که مسئولان، صندوق های حمایتی و بخش های دولتی از این غرفه ها بازدید نمایند و متقاعد شوند که می توان به جوانان اعتماد کرد و بر روی پروژه آن ها سرمایه گذاری صورت بگیرد.

باقری در مورد تعداد تیم های شرکت نماینده در سال آینده اظهار داشت: پیش بینی می کنیم با بهینه کردن شرایط حداقل بیست طرح در نمایشگاه ارائه گردد و همچنین امیدواریم این هفت طرحی که در نمایشگاه سال جاری حضور داشتند سال آینده محصول خود را به نمایش بگذارند.

وی در مورد مرحله جدید ثبت نام گفت: از انتها مهر ماه تیم های جدید می توانند از پروژه های قبلی بازدید نموده و مشاوره های لازم را می گیرند و تا شهریور سال آینده راستا را با تیم های آینده ادامه خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا توسعه فناوری نانو شبیه به یک جاده سنگلاخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید