چرا از خواندن کتاب خاطرات جان بولتون لذت نمی بریم؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، جان بولتون کتاب خاطرات خود را برای چه کسی نوشته است؟ پاسخ این است: مخاطب این کتاب، مردم آمریکا نیستند. مخاطب این کتاب، اصلاً مردمی نیست. مخاطب این کتاب، سیاست مداران واشنگتن (کنگره و دولت) و خبرنگاران سیاسی حوزه واشنگتن هستند.

چرا از خواندن کتاب خاطرات جان بولتون لذت نمی بریم؟

به گزارش گروه فرهنگی گلچینی از بهترین ها، کتاب اتاقی که در آن رخ داد شامل خاطرات 18 ماهه حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که به تازگی ترجمه و از سوی ناشران مختلف روانه بازار کتاب شده است.

محمد شیخ لر از فعالان حوزه کتاب یادداشتی بر خاطرات بولتون نوشته که در ادامه می خوانید:

با خاتمه یافتن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا و انتخاب یک فرد جمهوری خواه در این سمت، جان بولتون این احتمال را فراهم می بیند که در دولت جدید، به استخدام درآید.

جان بولتون، پیش از این در دوره ریاست جمهور جورج بوش (جمهوری خواه) مسؤولیت های مختلفی داشت و خودش را خوب عرضه نموده بود. همچنین دو دوره هشت ساله اوباما، به فراخور زمان در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز (که بنگاه خبری جمهوری خواستار است) به مصاحبه و مصاحبه دعوت شده بود و نقدها صریحی را نسبت به دموکرات ها و رییس جمهورشان نموده بود.

ترامپ رای آورده و او منتظر وقت مناسبی است برای ایفای نقش. نقش های کوچک را قبول نمی نماید و صبر می نماید که صندلی های عظیم، خالی گردد تا او بر آن نقش های کلیدی مسلط گردد.

این اتفاق می افتد. بعد از استعفای مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جان بولتون به این سمت منصوب می گردد. این سمت، حدوداً 14 ماه دوام می آورد و او هم برکنار می گردد.

جان بولتون، باتوجه به روحیاتی که از ترامپ شناخته و احتمال این را می داده که عمر این مسؤولیت برای او طولانی نباشد، خودش را آماده ثبت خاطراتش می نماید. طی سال های قبل هم، فروش خاطرات اعضای کاخ سفید، خیلی خوب بوده، و او هم به درآمد فروش خاطراتش فکر می نماید.

اما ویژگی خاص کتاب خاطرات جان بولتون نسبت به سایر خاطرات اعضای کاخ سفید این است که کتاب او، زمانی منتشر می گردد که هنوز رییس جمهور وقت، سر کار است و هنوز به انتخاب در مرحله دوم نرسیده است. این ویژگی، باعث داغ شدن و تجاری بودن این کتاب می گردد.

و، اما نکاتی در خصوص محتوا. قیافه سرد و بی روح جان بولتون را تصور کنید. کتابش هم به همین شکل، سرد و بی روح است. نه ادبیات خوبی دارد (ربطی به مترجم ندارد)، نه فضاسازی خوبی دارد، نه هیجان مناسبی دارد، نه هر ویژگی لازم برای یک کتاب خاطرات.

جان بولتون این کتاب را برای چه کسی نوشته؟ پاسخ شخص حقیر این است: مخاطب این کتاب، مردم آمریکا نیستند، مخاطب این کتاب، اصلاً مردمی نیست. مخاطب این کتاب، صرفاً سیاست مداران واشنگتن (کنگره و دولت) و گلچینی از بهترین ها سیاسی حوزه واشنگتن است؛ لذا ما ایرانی ها، مانند سایر مردم دنیا، از مطالعه این کتاب لذت نمی بریم و اصلا ارتباط برقرار نمی کنیم. این کتاب، فاقد هرگونه تصویر است. کتاب خاطرات، بدون هیچ تصویر. این کتاب، پر است از اسم افراد و مکان، اما شرحی در خصوص عنوان مسؤولیتی افراد داده نمی گردد، هیچ تصویری از آن فرد برای ما نشان داده نمی گردد. اسم ها می آیند و می فرایند و تکرار می شوند، اما ما دقیق نمی فهمیم که چه کسی، چه کسی است.

این کتاب، برای مردمی شدن، به شدت نیازمند عکس و شرح و پاورقی است. یکی دیگر از ضعف های کتاب این است که طبق تاریخ جلو نمی رود. چندین بار از ابتدای مسؤولیت جان بولتون آغاز می کنیم و واقعه ای را دنبال می کنیم تا به اواخر دوره مسؤولیتش می رسیم. نمی توانیم به طور خط واحد تاریخی، جریانات را دنبال کنیم.

مثلاً خواسته شده که خاطرات این کتاب، تک نویسی باشد. لازمه تک نویسی این است که دوره ای که می خواهیم تعریف کنیم، دوره کوتاه مدتی باشد، نه اینکه شامل چندین ماه باشد و لازمه دیگرش این است که در تک نویسی، خاتمه وقایع، تعیین باشد، که در این کتاب، خاتمه وقایع هم، روشن نیست.

خلاصه، خط تاریخی را تکرار می کنیم و گم می کنیم، خاتمه وقایع هم روشن نیستند. این ایراد، در 200 صفحه اول ممکن است خودش را نشان ندهد، اما وقتی چند صد صفحه از مطالعه گذشت و احساس خستگی زیاد از خواندن این خاطرات می کنیم، یکی از عللش این است که سبک خوبی برای تاریخ نگاری و خاطره نویسی انتخاب نشده و مشاوری هم انتخاب ننموده، چرا که جان بولتون، علاقه ای به مشورت دریافت ندارد و کار خودش را نموده است.

غیر از ایرادات محتوا، نکته ای که خواننده پرکوشش از این کتاب به دستش می رسد، این است که چقدر جان بولتون، دگم و خبیث است. در همه چالش ها و کشمکش ها ما شاهد این صفات رذل در این فرد هستیم. در هر اتفاقی در هرگوشه دنیا، بلافاصله و بدون تحقیق، انگشت اتهام به سوی ایران یا روسیه گرفته می گردد.

نکته جالب دیگر اینکه محتوای خاطرات، بار ها این را می خواهد اثبات کند که همه افراد حاضر در کاخ سفید در کوشش بوده اند که آمریکا را در دنیا تضعیف نمایند و او، یک تنه در حفظ اقتدار آمریکا کوشش نموده است و البته، متوجه می شویم که سیاست مداران آمریکا، آنچنان که در فیلم و سریال هایشان نشان می دهند، افراد باهوشی نیستند.

اما خب، جان بولتون، کله اش خراب نیست و این صفت رذلی است که ترامپ، بیش از جان بولتون دارد و به خاطر همین صفت، او سردار عزیز ما را به شهادت رسانده است. (جان بولتون، چند ماه قبل از شهادت سردار، از سمت خود برکنار شده است)

جمع بندی: محتوای کتاب از نظر سبک و محتوا، خیلی ضعیف است و خواننده حرفه ای را هم اذیت می نماید، چه رسد به خواننده غیرحرفه ای. مخاطب کتاب، سیاستمداران واشنگتن است و هدف از انتشار آن، حفظ شأن و صندلی نویسنده در میان چهره های سیاسی و خبری است. لعنة الله علی القوم الظالمین.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا از خواندن کتاب خاطرات جان بولتون لذت نمی بریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از خواندن کتاب خاطرات جان بولتون لذت نمی بریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید