کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس انتها یافت

به گزارش گلچینی از بهترین ها، نهمین فصل کاوش های باستان شناختی شهر تاریخی بلقیس با یافته هایی جدید در داخل ارگ و شارستان سرانجام یافت.

کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس انتها یافت

به گزارش گلچینی از بهترین ها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، علیرضا نجفی مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس امروز یکشنبه 8 مرداد با اعلام این خبر اظهار کرد: فصل نهم کاوش شهر تاریخی بلقیس از اواخر اردیبهشت ماه شروع تا اوایل تیرماه سال سال جاری به مدت 40روز با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی در دو بخش داخل ارگ و شارستان انجام شد.

او اضافه نمود: این کاوش ها در داخل ارگ باهدف شناخت و آگاهی از ساختارمعماری داخل ارگ و فضاهای موجود در آن، فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و درمحدوده شارستان با تاکید بر تپه منار با هدف تعیین کردن کاربری وتکمیل ساختار بنای احتمالی مسجد یا مدرسه که بخش هایی از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان -شناختی نمایان شده بود انجام شد.

نجفی گفت: از مهم ترین یافته های شارستان در بخش معروف به تپه منار می توان به تعداد حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی و یک بنای چهار ضلعی به ابعاد 8 × 8 متر با دیواری به ضخامت 60 / 1 سانتی متر که احتمالاً در بالای آن گنبد قرار داشته، می باشد که در فصول قبل بخشهایی ازساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری ،و تعدادی حجره در کاوش های باستان شناسی کشف شده بود.

نجفی اضافه نمود: یافته های باستان شناختی در این بخش بیانگر آن است که محتمل است این ساختار باحمله مغولان تخریب و پس از آن تغییر کاربری داده شده و به یک فضای صنعتی (کوره های آهنگری و ساخت سفال) تبدیل شده و تا ابتدای حکومت سربداران این روند ادامه داشته است.

مدیر ملی پایگاه شهر تاریخی بلقیس مهم ترین کشفیات در داخل ارگ در این کاوش را تعدادی اتاق با ساختار پی سنگی و دیوارچینه ای که ادامه ساختارهایی که درفصول قبل کشف شده بود ذکر و توضیح داد: بخش اعظم این ساختار در طی حفاری غیر مجاز تخریب شده است.

نجفی از دیگر یافته های مهم این کاوش در داخل ارگ پس از تخریب های حفاری های غیرمجاز و ساخت سازهای دوره های متعدد که در آن انجام شده وباقی مانده را ساختارآبرسانی شامل یک حوض هشت ضلعی و یک حوض چهارضلعی با یک آبراهه آجری در داخل حیاط مرکزی ذکرکرد . وی اضافه نمود:هنر سفالگری، شیشه گری، فلزکاری و گچبری که قطعه هایی ازآن درکاوش به دست آمده از دیگر یافته ها در زمینه صنعت ، هنر و حرفه دراین شهر تاریخی است.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم است که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا

به "کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس انتها یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش های باستان شناختی شهر بلقیس انتها یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید