کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد ، ورودی اکثر اتاق ها با لودر تخریب شده است

به گزارش گلچینی از بهترین ها، کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت ملارد به کشف بقایای معماری باارزشی از یک بنای بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی منجر شد.

کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد ، ورودی اکثر اتاق ها با لودر تخریب شده است

گلچینی از بهترین ها: محمدرضا نعمتی سرپرست هیئت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با اعلام این خبر گفت: تپه خاتونلر با وسعتی در حدود 4400 مترمربع در مرکز روستای مهردشت شهرستان ملارد در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده که اطراف آن را خیابان و منازل مسکونی در برگرفته است.

وی اضافه نمود: با توجه به موقعیت قرارگیری این تپه در مرکز روستا، این مکان تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله های ساختمانی شده که این وضعیت موجبات نارضایتی اهالی روستا را به وجود آورده است.

نعمتی گفت: بخش های زیادی از این تپه توسط لودر به منظور ساخت وسازها و احداث خیابان از بین رفته است.

وی افزود: برنامه ساماندهی و کاوش اضطراری تپه خاتون لر باهدف معین کردن وضعیت تپه ازنظر آثار و بقایای معماری، ارائه طرح حفاظتی و مرمتی یافته های معماری بر اساس وضعیت موجود تپه و قرارگیری آن در بافت روستا و درنهایت ارائه ضوابط طرح ساماندهی تپه انجام شد.

سرپرست هیئت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت بابیان این که در این مدت دو کارگاه مورد کاوش نهاده شد، اضافه نمود: در کارگاه شماره یک، در دو طرف یک راهروی باریک، اتاق هایی مربع و مستطیل شکل به دست آمد که بر اساس توپوگرافی زمین ایجاد و پی دیوارها و بخشی از آن ها از چینه و بخشی دیگر با خشت ساخته شده اند.

نعمتی با اشاره به این که ورودی اکثر اتاق ها به دلیل تخریب بیش ازحد توسط لودر معین نبود، اظهار کرد: در داخل بیشتر اتاق ها تنورها و اجاق هایی برای گرمایش و پخت وپز وجود داشت.

وی خاطرنشان ساخت: در این بخش همچنین سازه ای آجری مربوط به تأسیسات آب رسانی با تمپوشه های سفالی به دست آمد.

نعمتی گفت: در کارگاه شماره دو که در بلندترین نقطه از تپه قرار گرفته است، بقایای معماری باارزشی از یک بنای بزرگ به دست آمد که ورودی آن از سمت غرب بوده و توسط یک راهرو و اتاق های کوچک و بزرگ باهم در ارتباطند.

وی در ادامه گفت: دیوار این اتاق ها از چینه و خشت ساخته شده و دارای سقف با تاق هلالی است که آثار و بقایای این تاق ها در برخی اتاق ها پابرجاست ولی در برخی اتاق ها آوار تاق ها به دست آمد.

سرپرست هیئت کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت بابیان این که دیوارهای اصلی بنا ضخیم بوده و به دو و نیم تا سه متر نیز می رسد، گفت: احتمالاً این بنا به صورت دوطبقه بوده و به دیوارهای اصلی و زیر تاق ها الحاق شده و در مرحله سوم برخی اتاق ها با نخاله و خشت پرشده اند و با احداث دیوارک هایی اتاق ها را کوچک تر نموده اند.

وی اضافه نمود: در مرحله آخر، طبقه اول به طور کامل با چینه و نخاله پرشده و علاوه بر دیوارهای قبلی دیوارها جدید ساخته و تغییراتی در پلان بنا داده شده است.

نعمتی گفت: در پشت بنا، در قسمت شرقی آثار دو چاه که محل انباشت زباله ها بود به دست آمد.

وی اظهار کرد: از آثار باارزش به دست آمده می توان به تعداد زیادی درپوش های سفالی با تزئینات پرکار استامپی، مهره شطرنج (اسب)، سکه، انواع پی سوز، سفال نوشته به خط اویغوری و قطعات زیاد خمره و ظروف سفالی که اغلب بدون لعاب و دارای تزئینات استامپی و کنده هستند، اشاره نمود.

به گفته این باستان شناس بعد از اتمام کاوش، ساماندهی تپه و مستند نگاری یافته ها و حفاظت اولیه از آثار معماری مکشوفه آغاز شده و در پس از ارائه طرح مناسب بنای به دست آمده مسقف خواهد شد.

وی بابیان این که کاوش تپه خاتونلر روستای مهردشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انجام رسیده، گفت: این اثر با شماره 2885 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: چمدان

به "کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد ، ورودی اکثر اتاق ها با لودر تخریب شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عمارتی بزرگ از دوره سلجوقی و ایلخانی در ملارد ، ورودی اکثر اتاق ها با لودر تخریب شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید