گیاهان سمی اطراف ما

به گزارش گلچینی از بهترین ها، دانش گیاهان سمی، دانشی است که همه ما باید آن را بدانیم. برخی از این گیاهان آنقدر آشنا هستند که باورتان نمی گردد سمی بوده باشند!

گیاهان سمی اطراف ما

گیاهان این فهرست تنها گیاهانی سمی نیستند. برخی از آنها گیاهی اند که پوست بدن در برخورد با آنها دچار خارش و سوختگی می گردد. وقتی این فهرست را می خوانید با گیاهان مفید هم آشنا می شوید، گیاهانی که به عنوان درمانی طبیعی برای بر طرف کردن سوزش ایجاد شده از لمس گیاهان سمی دیگر کاربرد دارند. اما به هرحال بهتر است آن است به محض لمس یک گیاه سمی که نمی دانید تا چه حد خطرناک است به دکتر مراجعه کنید.

1- تاج ریزی (یا تلخ و شیرین)

این گیاه در خیلی از منطقه ها پیدا می گردد و به خصوص برای بچه ها خطرناک است، چرا که آنها به میوه های رنگارنگ و درخشان آن جذب می شوند. اما کمتر کسی است که بداند این گیاه سمی است، البته اگر نخست بتواند آن را تشخیص دهد. گاهی علف های هرز دیگری هستند که ممکن است با این گیاه اشتباه گرفته شوند، پس اول از همه گیاه را به خوبی تشخیص دهید.

2- فانوس ژاپنی

این گیاه که خویشاوند تاجریزی است معمولا به عنوان گیاه زینتی کاشته می گردد. رنگ اولیه غلاف این گیاه به رنگ سبز است. در اواخر تابستان این غلاف ها به رنگ زرد درمی آیند. در پاییز نارنجی می شوند. غلاف های خشک شده فانوس ژاپنی در امور تزئینی کاربرد دارند.

3- گل انگشتانه

می بینید! همان گیاهان آشنایی که فکر می کردیم مظلوم و بی آزارند، در واقع گیاهانی سمی بودند! این گیاه در مکانی سایده دار و در خاکی خشک به خوبی رشد می نماید. ممکن است فراهم کردن چنین فضایی در باغچه سخت باشد (چرا که ما معمولا گیاهانی آب دوست پرورش می دهیم). گل انگشتانه یکی از سمی ترین گیاهانی است که در باغچه ها و فضاهای سبز پروش داده می گردد. اگر بچه کوچکی دارید که دوست دارد در باغچه بازی کند، از پرورش این گیاه صرف نظر کنید.

4- کاملیا لاتیفولیا

در شرایط اقلیمی خاصی این گیاه به صورت گیاهی خود رو در می اید. به هر صورت فرقی ندارد که خودتان آن را کاشته اید یا خودش درآمده، کاملیا لاتیفولیا گلی سمی است. اگر در خانه حیوان خانگی دارید، مواظب باشید که در اطراف این گیاه نچرخد.

5- گیاه کرچک

گیاه کرچک، گیاهی استوایی است که در برخی منطقه ها به صورت گیاهی چند ساله، معمولا در گلدان برای نگهداری در بالکن پاسیو و … پرورش داده می گردد. برگ ها، ساقه گیاه و دانه های آن همگی مجذوب کننده هستند. روغن کرچک معروف از گیاه کرچک استخراج می گردد، اما این گیاه به شدت سمی است.

6- سرخدار فلوریدا

این گیاه را می توان در سایه و آفتاب پرورش داد. توانایی سرخدار فلوریدا در تحمل سایه آن را به انتخابی خوب برای طراحان فضای سبز در مکان های سایه دار تبدیل نموده است. اما میوه درخشان و براق شان حاوی دانه ای است که سمی است. البته برگ های سوزنی شکل درخت هم سمی هستند. پس اجازه دهید حیوانات یا بچه ها آنها را بجوند.

7- پیچک سمی آمریکایی

این یکی دیگر از نامش معین است! همه گیاهانی که تا کنون در این فهرست مشاهده کردید تنها در صورتی که خورده شوند سمی هستند. اما در برخی دیگر، که در ادامه با آنها آشنا می شوید، تنها یک لمس کافی است تا مسموم شوید. آن هم چه مسمومیتی! نمونه این گیاهان پیچک سمی آمریکایی و پاپیتال سمی است. البته نام این گیاه باعث معروف شدن همه گونه های آن به سمی بودن شدن در حالی که برخی گونه های پیچک سمی آمریکایی در واقع سمی نیستند و در پاییز رنگ دل انگیزی به باغچه می دهند.

8- سوسن عید پاک

سوسن عید پاک، برای این ترومپت های سمی، نام بی مسمایی است. در منطقه ها خاصی بوی این گیاه در هنگام بهار در فضا می پیچد. پرورش و تشویق این گیاه به گل دهی کار سختی است. البته این تنها مسئله ای نیست که ما با سوسن عید پاک دارید! این گیاه به شدت سمی است و برای گربه ها کشنده است.

9- گزنه

گزنه یکی از گیاهان سمی است که همه ما آن را به خوبی می شناسیم و حتی شاید تا به حال طعم گزش آن را هم احساس نموده باشیم. مانند پیچک سمی آمریکایی گزنه هم تنها با تماس سم خود را به پوست انتقال می دهد و باعث ایجاد سوزش در آن می گردد. مدت زمان کمی بعد از تماس سم کار خود را می نماید.

10- ترشک (ترشک مواج)

این گیاه برای سگ ها سمی است. ترشک گیاهی دارویی است که می توان از آن برای مبارزه با اثر سمی گیاهان این فهرست استفاده کرد. این گیاه می تواند اثر گزنه را خنثی کند. تنها کافی است یکی از برگ های تازه، سبز و آبدار آن را بین انگشتان تان له کنید تا عصاره آن بیرون بزند، سپس آن را بر روی قسمتی از پوست که می سوزد بکشید. این گیاه را می توان به راحتی تشخیص داد. سر گل های بالغ این گیاه شبیه به پودر قهوه است.

11- شاه پسند

شاه پسند به وفور در باغچه ها و فضاهای سبز یافت می گردد. در منطقه ها گرم تر شاه پسند به عنوان گیاهی چند ساله، و در منطقه های با زمستان های سرد به عنوان گیاهی یکساله پرورش داده می گردد. البته این گیاه را بیشتر در منطقه ها گرم کشور می توان یافت. به هر حال میوه های شاه پسند در صورت خورده شدن می توانند کشنده باشند!

12- گل برف (گل موگه)

این گیاه گیاهی گلدانی یا باغچه ای است که با گل های زیبایش محبوبت زیادی کسب نموده است. گل های گل برف زنگ مانند، خوشبو و سفید هستند و برای طراحی فضای سبز عالی اند. اما این گیاه آنقدر که به نظر می رسد هم بی گناه نیست! گل برف رشدی تهاجمی دارد و سمی است. پس اگر کودک تان عادت دارد در اطراف باغچه بازی کند، از خیر پرورش این گل بگذرید.

13- بان بری سفید (White Baneberry)

برخی گیاهان در نام شان نشانه ای دارند که به ما هشدار می دهد گیاه سمی است. بان (Bane) به معنی زهر است. پس هر جا که این کلمه را در نام گیاهی دیدید، بدانید گیاه به شدت سمی و کشنده است.

14- شیشا (کاسنی بری)

این گیاه زمانی سبزی محبوب بود اما الان از تک و تا افتاده. شیشا گیاهی چند ساله است که به خاطر گل های زردش پرورش داده می گردد. گیاه گل های بامزه و به شکل دکمه های کوچکش را در تعدادی زیاد فراوری می نماید و چشم انداز ای زیبا در فضای سبز به وجو می آورد. کاسنی بری به خصوص برای افرادی که در خانه حیوان نگه می دارند خطر ناک است. البته این گیاه باید از دسترس بچه ها هم به دور باشد. نه تنها جویدن کاسنی بری، که گاهی کشیده شدن آن روی پوست هم می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک در افراد گردد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "گیاهان سمی اطراف ما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان سمی اطراف ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید