یادداشت، هاکی لرستان، ظرفیت بالا- امکانات اندک

به گزارش گلچینی از بهترین ها، خبرنگاران/لرستان هاکی یکی از بهترین رشته های ورزشی در لرستان است اما امکانات خوبی ندارد.

یادداشت، هاکی لرستان، ظرفیت بالا- امکانات اندک

هاکی یکی از قدیمی ترین بازی های اجتماعی است که طبق شواهد و مدارک بعضی پیدایش آن را از غرب دانسته اند اما با پیدا شدن کتیبه ای در مصر که قدمتی حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) دارد، نشان می دهد مصریان باستان با چوب های سرکج و خمیده در انتها، به توپ ضربه می زدند و شواهد دیگری در دست است که پیش از مصریان، اصل این ورزش از ایران باستان شکل گرفته است.

این رشته در جهان به چهار گونه سالنی، چمنی، روی یخ و هاکی اسکیت برگزار می شود که در ایران بیشتر در سالن و بعضاً چمن انجام می شود. نخستین فدراسیون هاکی در ایران به طور رسمی سال 1351 آغاز به کار کرد و با اینکه در دهه 60 وارد لرستان شد اما از سال 70 استارت رسمی این رشته در لرستان زده شد. علی اعتصامی و محمد جمالی نخستن لرستانی هایی بودند که سال 72 به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

هاکی سالنی لرستان در این مدت بارها خودش را ثابت نموده و همیشه در بخش بانوان و آقایان، لرستانی ها پای ثابت تیم های ملی بوده و عصای دست فدراسیون در بخش های مختلف به حساب می آیند. هر زمان که تیم ایران موفقیتی کسب نموده، ورزشکاران و مربیان لرستانی نقش پر رنگی داشته اند.

وجود چندین داور ممتاز بین المللی، بازیکنان باکیفیت و چند لژیونر، مربیان باتجربه و کاربلد که بعضاً در کشورهای خارجی فعالیت داشته و دارند، باعث پیشرفت بیشتر هاکی سالنی لرستان شده است.

با وجود نبود اسپانسر، تیم های هاکی بانوان و آقایان لرستان در رقابت های لیگ برتر کجدار و مریز شرکت نموده اما در چهار، پنج سال اخیر این موضوع کم رنگ تر شده و در بخش بانوان تیم نداشته ایم و آقایان هم با دست خالی به مصاف رقبا رفته اند.

سال 93 در ششمین دوره لیگ برتر تیم بانوان لرستان در آخرین حضورش قهرمان شد اما پس از آن دیگر تیمداری نکردیم و همچنان فعالیت بانوان در این رشته بسیار کم است . تیم آقایان اما 6 دوره در لیگ برتر شرکت نموده که با این همه ظرفیت هرگز قهرمان نشده ایم و فقط سه دوره در صندلی دوم ایستاده ایم.

آخرین نایب قهرمانی به سال گذشته برمی شود که در فینال نتیجه را به اراک واگذار کردیم و همچنان طلسم قهرمانی پابرجاست. به دلیل حضور ملی پوشان لرستانی در تیم های دیگر، هرگز همه بازیکنان طراز اول استان در لیگ برتر کنار هم بازی ننموده اند و همین مانعی در راه قهرمانی شده است.

سال 88 با افتتاح خانه هاکی استان که به سالن 3 هزار نفری ولیعصر معروف بود، انتها ورزشکاران این رشته صاحب،ِ خانه تخصصی شدند اما سال 94 این سالن در اقدامی دور از انتظار، تغییر کاربری داد و تبدیل به یکی از بزرگ ترین خانه های کشتی کشور شد و باز هم هاکی بازان استان آواره شدند.

با واگذاری این سالن که تمام برنامه های هیات هاکی در آن انجام می شد و سابقه میزبانی لیگ برتر را نیز داشت، هم اکنون هیچ مکان تخصصی برای فعالیت این رشته ورزشی در لرستان وجود ندارد.

بهداد بیرانوند، کاپیتان لرستانی تیم ملی هاکی سالنی که نفر سوم آقای گل جام جهانی 2015 و هم اکنون عضو تیم پلیس گوجو ترکیه است، در این باره می گوید: وقتی که به خرم آباد می آیم و از اردوی تیم ملی یا مسابقه باشگاهی برمی گردم، مکانی که مخصوص هاکی باشد یا یک سانس معین برای تمرین ندارم و این مشکل را بقیه ملی پوشان هم دارند.

بیشتر فعالیت های این رشته در خرم آباد بوده و هست و تقریبا سایر شهرستان استان فعالیت خاصی ندارند و همین باعث شده که کمتر شاهد توسعه هاکی در سراسر لرستان باشیم.

زیرساخت های هاکی چمنی که در المپیک و بازی های آسیایی حضور دارد، در کشورمان وجود ندارد و این در حالیست که هاکی بازان لرستانی در معدود مسابقات چمنی نیز خوش درخشیده اند که نمونه شاخص آن کسب سهمیه بازی های آسیایی اینچئون بود اما کمیته ملی المپیک، مخالف شرکت تیم کشورمان بود و هاکی بازان اعزام نشدند.

در مجموع هاکی لرستان قطب این رشته در کشور است و وجود یک مکان تخصصی برای تمرین شاید کوچک ترین خواسته اهالی این رشته باشد که با فراغ بال برنامه ها را اجرا نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یادداشت، هاکی لرستان، ظرفیت بالا- امکانات اندک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، هاکی لرستان، ظرفیت بالا- امکانات اندک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید