آیا قیمت جهانی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس افزایش پیدا می کند؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، اواخر سال 2019 بود که ویروس ناشناخته ای در ووهان در چین رویت شد. این ویروس به سرعت در سراسر دنیا انتشار پیدا کرد و بسیاری از کشورها را به یک قرنطینه خانگی کشاند. با بسته شدن اقتصاد دنیای، رکورد عظیمی شکل گرفت که آثار و عوارض آن با گذشت بیشتر از یک سال هنوز هم دیده می شود. اگرچه در یک سال گذشته تعداد قابل توجهی از بزرگ ترین کارخانه های دنیا بخشی از نیروی انسانی خود را اخراج کردند، رستوران ها تعطیل شدند و سهام های دنیای سقوط کردند اما بازگشت دوباره اقتصاد دنیا هم هنوز نتوانسته رونقی که باید را به جوامع دنیای بازگرداند. بنابراین شکل گیری بحران های نو کاملا منطقی به نظر می رسد.

آیا قیمت جهانی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس افزایش پیدا می کند؟

در تازهترین نمونه از رکوردهایی که حتی پس از سرانجام موج های اولیه شیوع ویروس کرونا هم دیده می شوند، بازار قطعات سخت افزاری وارد دوران سخت تازهی شده که احتمالا تاثیرات کوتاه مدت آن بیشتر از تاثیرات بلندمدت آن باشد. از همان ابتدا و با شروع بحران شیوع ویروس کرونا در دنیا، تولید لوازم الکترونیکی در صنعت سخت افزار به صورت فراگیر با مسائل بزرگی روبرو شد و این بحران بزرگ بخش قابل توجهی از صنایعی که به هر طریق با این حوزه در ارتباط بودند را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین شرایط بازار تامین، تقاضا و عرضه سخت افزار متحول شد. نتیجه بزرگ این بحران آن بود که حجم تولید بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده سخت افزار شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت و با کاهشی باورنکردنی باعث شد که عرضه این محصولات هم کاهش پیدا کند.

اگرچه کارشناسان تصور می کردند این بحران پس از مدت کوتاهی ریشه کن می شود اما شرایط و آمار فعلی نشان می دهد که حداقل تاثیرات کوتاه مدت این بحران صنعت قطعات الکترونیکی را درگیر خود می کند. بنابراین به نظر می رسد قیمت محصولات الکترونیکی محبوب که به شکل واضحی به قطعات ریز و درشت وابسته هستند، روندی افزایش پیدا می کند که دلیل اصلی آن کاهش عرضه این محصولات به بازار است. یکی از مهم ترین محصولاتی که ممکن است تحت تاثیر این رکورد قرار بگیرند، کنسول های بازی نسل تازه یعنی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 هستند.

چرا قیمت کنسول های بازی نسل تازه افزایش پیدا می کند؟

بدون هیچ شک و تردیدی نسل تازه کنسول های بازی که در تابستان سال 2020 معرفی شدند را باید مهم ترین و موردانتظارترین محصولات الکترونیکی سال گذشته دانست. بسیاری از تحلیلگران انتظار نداشتند مایکروسافت و سونی به نام تولیدکنندگان ایکس باکس و پلی استیشن تصمیم بگیرند تا نسل تازه محصولات خود را در روزهای کرونایی به بازار عرضه کنند اما به نظر می رسد این اتفاق چندان هم بد نبوده است. از سویی این محصولات که با قیمتی نه چندان به بالا به بازار عرضه شده اند، این فرصت را به کاربران می دهند تا طعم نسل تازه را زودتر از چیزی که تصور می شد، بچشند. اما مسئله پیچیده تر از تقاضای مشتری ها به نظر می رسد.

سونی و مایکروسافت هنوز بازی های متنوعی برای نسل تازه کنسول های بازی شان منتشر نکرده اند و به نظر می رسد انتشار پیاپی بازی های ارزشمند برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس حداقل به دو سال زمان بیشتر نیاز دارد. در همین دو سال بسیاری از کاربرانی که خواهان خرید نسل تازه کنسول های بازی بودند، می توانند با خرید این محصولات بازار کنسول های نسل تازه را زنده نگه دارند و از سوی دیگر یک سرمایه گذاری میان مدت برای تجربه نسل تازه بازی ها کنند اما به نظر می رسد با کاهش باورنکردنی ظرفیت تولید این محصولات، تقاضا بیشتر از قیمت باشد و این مسئله به بالارفتن قیمت کنسول های بازی منجر می شود.

اگرچه قیمت پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از سوی سونی و مایکروسافت تعیین شده و دوستداران این دو کنسول بازی می توانند با پرداخت رقم تعیینی این کنسول ها را خریداری کنند اما زمانی که موجودی فروشگاه های رسمی این دو برند به سرانجام برسد یا ظرفیت زیادی نداشته باشند، این خرده فروش ها و دلال ها هستند که در بسیاری از کشورهای دنیا فرصت آن را دارند تا قیمت تازهی برای کنسول های نسل نهم دنیای بازی های کامپیوتری تعیین کنند.

از سوی دیگر، حداقل از زمانی که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس معرفی شده اند همیشه این ایراد را به خود وارد دیده اند که حجم تقاضایی که برایشان بوده از حجم عرضه ای که به بازار داشته اند، بیشتر باشد. این نکته زمانی بیشتر به چشم می آید که با کاهش باورنکردنی حجم تولید، خرده فروش هایی که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را احتکار کرده بودند به قیمت گذار تازه این محصولات تبدیل می شوند. این نکته ای است که شرکت های شیائومی هم پیش تر به آن اشاره کرده بودند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که نه تنها قیمت کنسول های بازی بلکه قیمت سایر محصولات دیجیتال مانند تلویزیون ها، تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپتاپ ها و ساعت های هوشمند هم افزایش پیدا کند. مسئله اساسی آن است که با کاهش تولید این محصولات، عرضه کنندگان رسمی که فروشگاه های قانونی برندها باشند در تامین محصولات آن هم به مقدار کافی ناتوان باشند. این مسئله می تواند دلال ها و خرده فروشان که معمولا انبار شخصی خودشان را دارند به برترین فروشندگان بازاری تامین کند که تقاضای آن هزاران بار بیشتر از عرضه آن است.

آیا این افزایش قیمت برای همیشه باقی می ماند؟

بسیار بعید به نظر می رسد که تولیدکنندگان سخت افزار برای مدتی بسیار طولانی در تامین قطعات مشکل داشته باشند. با این حال در کوتاه مدت، این احتمال وجود دارد که خرده فروشان و دلال ها به تنهایی برای همه چیز تصمیم بگیرند و قیمت ها را بسیار بالاتر از چیزی که وجود دارند، تعیین کنند. از آن جایی که فروشگاه های رسمی هم ظرفیت اندکی دارند احتمالا این شرایط ادامه دار باشد. با این حال برای بررسی دقیق تر این مسئله باید به دیدگاه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات سخت افزاری در دنیا توجه کنید.

یانگ لیو، مدیرعامل شرکت فاکس کان، به نام یکی از بزرگ ترین تأمین کننده قطعات و لوازم سخت افزاری بسیاری از غول های فناوری در دنیا از جمله اپل، مایکروسافت و گوگل در گزارش اخیر خود از شرایط مالی این شرکت این ادعا را مطرح کرده که شرایط تامین قطعات سخت افزاری به ویژه از ابتدای سال 2021 بسیار بهتر بوده و به نظر می رسد که افزایش تولید دوباره در دستور کار قرار می گیرد اما این افزایش مقطعی و سخت است و احتمالا این رکورد تا سرانجام سال 2022 به بازار قطعات کامپیوتری فشار می آورد.

منبع: ایرنا زندگی

به "آیا قیمت جهانی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس افزایش پیدا می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قیمت جهانی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس افزایش پیدا می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید