اثر دوش: چرا برترین ایده های ما زیر دوش حمام ناگهان به مغزمان راه می یابند؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، بسیاری از ما تجربه نموده ایم که زیر دوش حمام جایی است که ناگهان ایده های جالب به ذهنمان خطور می نماید، البته اگر مشتاق آواز خواندن در حمام نباشیم!

اثر دوش: چرا برترین ایده های ما زیر دوش حمام ناگهان به مغزمان راه می یابند؟

در شبکه اجتماعی ردیت در این مورد بحث شده. چرا به نظر می رسد این محیط گرم و بخارآلود چنین افکار جالبی را ایجاد می نماید؟

سال هاست که دانشمندان بر سر به اصطلاح اثر دوش و چرایی وقوع آن بحث می نمایند. اکنون، دو آزمایش نو به روشن شدن موضوع یاری نموده اند.

آخرین آزمایش ها به وسیله زک ایروینگ، که استاد فلسفه علوم شناختی را در دانشگاه ویرجینیا است، صورت گرفته و این آزمایش ها نشان می دهند که تمرکز پیوسته روی یک کار ممکن است دشمن خلاقیت باشد.

یعنی به جای فکر کردن در خصوص یک مشکل تا زمانی که حل گردد، بهتر است استراحت کنید و در یک کار متفاوت که کمی مجذوب کننده است، مانند دوش گرفتن، شرکت کنید. این محیط ممکن است به فکر شما اجازه دهد تا آزادانه، بدون هدف یا جهت، سرگردانی کند، البته با محدودیت هایی.

همانطور که افکار شما در حال منحرف شدن هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که به چیزی هوشمندانه دست پیدا کنید.

از طرف دیگر، یک کار کاملاً خسته نماینده به نظر نمی رسد که افکار شما را به مقدار کافی برای فراوری ایده های خلاقانه محدود کند. به احتمال زیاد حواس تان پرت می گردد یا به مشکل اصلی فکر می کنید.

ایروینگ شرح می دهد: کاری برای مشغول کردن خود انجام دهید، مانند پیاده روی، باغبانی یا دوش گرفتن. همه این فعالیت ها نسبتاً مجذوب کننده هستند و خلاقیت را برمی انگیزند.

از لحاظ تاریخی، آزمایش ها بر روی اثر دوش، نتایج متناقضی ایجاد نموده اند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که یک وظیفه غیرمجاز به مغز اجازه می دهد سرگردان گردد و خلاقیت را به جریان بیاندازد. اما مطالعات دیگر نتوانسته اند این یافته ها را تکرار نمایند.

ایروینگ فکر می نماید که این به علت نقص در طراحی تجربی است. بسیاری از مطالعات گذشته سرگردانی فکری را با کسالت ترکیب نموده اند، در حالی که در واقعیت، فراوری ایده های غیرمعمول ممکن است به تعادل ظریفی بین تفکر آزاد و تفکر متمرکز احتیاج داشته باشد.

ایروینگ استدلال می نماید: آن ها واقعاً سرگردانی فکر را مقدار نمی گرفتند. آن ها در حال سنجش مقدار حواس پرتی شرکت نمایندگان بودند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که وقتی فردی افکار بیش از حد غیرمرتبط با یک کار دارد، دست آوردن الهام خلاق را دشوارتر کند. به عبارت دیگر، درگیر افکار نامحدود غیرمولد می شوند.

علاوه بر این، بسیاری از آزمایش های گذشته انواع مختلفی از کار های توام با حواس پرتی در آزمایشگاه را به کار گرفته اند که واقعا در دنیای واقعی انجام نمی دهیم، مانند کلیک کردن روی اعداد روی صفحه رایانه.

ایروینگ و همکارانش برای جبران این محدودیت ها دو آزمایش نو طراحی کردند.

آزمایش اول بر روی 222 شرکت نماینده انجام شد که بیشتر آن ها زن بودند. در آزمایش اولیه، به این شرکت نمایندگان 90 ثانیه فرصت داده شد تا سر حد ممکن از یک آجر یا گیره کاغذ استفاده نمایند.

سپس شرکت نمایندگان به طور تصادفی به یکی از دو وظیفه تقسیم شدند. به گروه اول دستور داده شد که صحنه ای مجذوب کننده و سه دقیقه ای از وقتی سریال هری با سالی دیدار کرد، دیدن نمایند. در همین حال، گروه دوم، فیلمی سه دقیقه ای از مردانی که لباس های شسته شده را تا می کردند، دیدن کردند.

پس از سرانجام ویدئو، به هر دو گروه به طور غیرمنتظره ای 45 ثانیه فرصت داده شد تا ایده های بیشتری را به وظیفه اصلی خود اضافه نمایند.

خلاقیت پاسخ های آن ها به وسیله محققان بر اساس تعداد ایده هایی که فراوری نموده اند و نو بودن ایده ها بر اساس اصالت نمره گذاری شد.

در سرانجام، شرکت نمایندگان گزارش دادند که فکرشان در طول بخش های ویدیو چقدر سرگردان است.

پس از دیدنی ویدیوی لباسشویی، شرکت نمایندگان ایده های غیرمعمول کمتری نسبت به گروه دیگر مطرح کردند.

نویسندگان نتیجه می گیرند: این نتایج نشان می دهد که انواع مختلف تفکر باعث رشد خلاقانه در طول انجام وظایف درگیرنماینده و خسته نماینده می گردد. در حالی که وظایف درگیرنماینده فکر منجر به سرگردانی فکری سازنده می گردد، وظایف خسته نماینده ممکن است سودمند باشند زیرا به فرد اجازه می دهند بین دوره های تمرکز نوسان کند.

آزمایش دوم آزمایش اول را بین 118 شرکت نماینده تکرار کرد، اما این بار، به نیمی از گروه به طور خاص گفته شد که پس از ویدیو به کار اصلی باز خواهند گشت، در حالی که به نیمی دیگر تنها نشانه ای مبهم داده شد که ممکن است این کار را انجام دهند. روی دادن.

پس از آن، شرکت نمایندگان گزارش دادند که چقدر این ویدیو ها را مجذوب کننده می دانند.

نتایج آزمایش دوم از یافته های اصلی آزمایش اول پشتیبانی می نماید. یعنی، آن ها پیشنهاد می نمایند که سرگردانی فکر - یا حرکت آزادانه فکر - فراوری ایده های بدیع را تسهیل می نماید، اما فقط در طول یک فعالیت نسبتاً درگیرنماینده که محدودیت هایی را برای فکر ایجاد می نماید.

جالب اینجاست که وقتی شرکت نمایندگان میدانستند باید به کار اصلی بازگردند، ایده های بیشتری را در طول دیدنی ویدیوی خسته نماینده فراوری می کردند اما ارزش این خلاقیت ها پایین تر بود.

این نشان می دهد که آن ها هنوز در صحنه لباس شویی به کار اصلی فکر می کردند. از سوی دیگر، صحنه فیلم به مقدار کافی حواس را پرت می کرد تا به شرکت نمایندگان امکان ایجاد ارتباطات جالب بین هر دو کار را بدهد.

تحقیقات بیشتری برای آنالیز چرایی اثر دوش ضروری است، اما این نتایج نو به ما ایده بهتری درباره اینکه چگونه وظایف ملایم درگیر نماینده، مانند دوش گرفتن، می تواند به ما در ایجاد افکار خلاقانه در دنیای واقعی یاری کند، به ما می دهد.

منبع: Psychology of Aesthetics، Creativity، and the Arts

منبع: یک پزشک

به "اثر دوش: چرا برترین ایده های ما زیر دوش حمام ناگهان به مغزمان راه می یابند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر دوش: چرا برترین ایده های ما زیر دوش حمام ناگهان به مغزمان راه می یابند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید