فونیکس FX آنالیز شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، فونیکس FX محصول نو مدیران خودرو آنالیز شد. این محصول چری قرار است با قیمت در حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان عرضه گردد، اما آیا واقعیت فنی آن با چهره اسپرتش همخوانی دارد؟

فونیکس FX آنالیز شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟

رونمایی از محصول تازه چری در مدیران خودرو

گلچینی از بهترین ها - مجتبی اسماعیلی: محصول تازه مدیران خودرو برای مدت کوتاهی جهت آنالیز فنی در اختیار گلچینی از بهترین ها نهاده شد.

این شرکت تاکید زیادی روی هندلینگ، سیستم کنترل پایداری و شتاب این خودرو دارد.

محصول رونمایی شده قرار است با دو نوع قوای فنی به بازار عرضه گردد. بعضی رسانه ها شتاب صفر تا صد این خودرو را حدود هشت ثانیه اعلام نموده اند و در حال مانور روی آن هستند.

فیلم در یوتیوب

این خودرو در واقع برادر کوچک تر تیگو هشت پرو است. این خودرو اولین کراس اور کوپه مدیران خودرو است و ابعادی مشابه تیگو پنج دارد.

طراحی فونیکس FX بر اساس روند روز طراحی خودرو اجرا شده که دارای چراغ های تفکیک شده دوبل در قسمت جلو و چراغ های به هم پیوسته در قسمت عقب است.

قیمت محصول تازه چری در مدیران خودرو

ظاهر خودرو ترکیبی از هیوندایی کونا و لکسوس NX است.

نمای داخل کابین مدرن طراحی شده، اما کیفیت مواد به کار رفته در آن ضعیف تر از تیگو هشت پرو است و بسیار مالی ساخته شده است.

مشخصات فنی تازه چری در مدیران خودرو

اما واقعیت فنی این خودرو چیست و چقدر ارزش خرید دارد؟

تست رانندگی

آنالیز ظاهر محصول تازه چری در مدیران خودرو

خودرو عایق بندی خوبی دارد و بی صدا روشن می گردد. با انتخاب حالت اسپرت گیربکس و قرار دادن دسته دنده الکترونیکی کوتاه و خوش دست در حالت D خودرو به حرکت در می آید.

خودرو به خوبی از زمین کنده شده و شتاب می گیرد.

نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین کم است، اما پیشرانه آن قدر تحت فشار نهاده شده و زور می زند که دلتان نمی خواهد گاز بدهید.

خودرو تا سرعت 110 کیلومتر بر ساعت شتاب خوبی دارد اما انگار بعد از این سرعت دیگر تمایلی به حرکت ندارد و زور زدنش دو برابر می گردد.

حرکت در محدوده سرعت بزرگراه ها

می توان حدس زد برنامه ریزی کامپیوتر این خودرو و تنظیم بوست توربو خودرو به گونه ای است که فقط تا سرعت های مجاز بزرگراهی (110 کیلومتر بر ساعت) شتاب خوبی بگیرد و این نکته ای است که کمتر به آن پرداخته شده است.

گیربکس خودرو چندان هوشمند نیست و از طرفی حس می شد تحمل گشتاور خودرو را ندارد.

در هنگام فشار دادن ناگهانی پدال گاز خودرو دچار تردید می گردد که باید دور موتور را بالا برده و در همان دنده به حرکت ادامه دهد یا معکوس بکشد.

اشکال مستقیما مربوط به همخوانی موتور و گیربکس، دقت و هوشمندی ماژول برق و الکترونیک خودرو (EMS)، برنامه نویسی ECU خودرو و ترکیب هر سه مورد در آن واحد است.

به این ترتیب خودرو گاهی ممکن است گوش به فرمان شما باشد و به محض گاز دادن شتاب گیری کند اما گاهی دچار تردید و تاخیر گردد.

در یک کلام شما هرگز نمی توانید لذت و حاضر جوابی خودرویی مانند پژو 2008 را در این خودرو بیابید.

این ها مواردی هستند که فرق خودروهای چینی با برندهای معروف را مدام بر سر مالک بی نوا می کوبند.

وقتی با سرعت حدود 50 کیلومتر بر ساعت وارد یک پیچ تند می شوید خودرو دچار آشفتگی می گردد اما سیستم کنترل پایداری وارد مدارد شده و از انحراف بیشتر خودرو جلوگیری می نماید.

اما این نوعی سو استفاده از این سیستم است.

بر اساس استانداردهای جهانی پلت فرم و شاسی خودرو باید آن قدر فرمان پذیر باشند تا خودرو به سختی دچار ناپایداری گردد اما اگر راننده به هر علت خطایی کرد ESC وارد مدار گردد.

اما فرمان پذیری این خودرو اینگونه نیست و حتی با سرعت پنجاه کیلومتر بر ساعت هم جرات ورود به یک پیچ را نخواهید داشت.

چری سعی نموده هندلینگ و فرمان پذیری ضعیف خودرو را با استفاده از سیستم کنترل پایداری بهبود ببخشد که چنین امری قابل قبول نیست.

نمای ظاهری

فونیکس FX در کلاس خودروهای کراس اوور کوپه قرار می گیرد و از این جهت رقبایی مانند دیگنیتی، لاماری، چانگان UNI-T را در مقابلش دارد.

نمای جلوی این خودرو با استفاده از چراغ های تفکیک شده دوبل (چراغ های دی لایت و راهنما در قسمت بالا و چراغ های اصلی روی سپر) چهره اسپرتی دارد.

در هنگام فشار دادن ناگهانی پدال گاز خودرو دچار تردید می گردد که باید دور موتور را بالا برده و در همان دنده به حرکت ادامه دهد یا معکوس بکشد.

بعلاوه جلو پنجره و سپر در هم ادغام شده و به صورت یک تکه در آمده اند که هر چند بر جذابیت ظاهری اش افزوده، اما کوچک ترین صدمه به جلو پنجره خودرو مساوی با تعویض تمام این قطعه گران قیمت است.

اما در قسمت جانبی خودرو ارتفاع کم شیشه های جانبی و شیب تند رو به بالای انتهای آن که در ترکیب با شیب تند رو به پایین سقف، انتهای خودرو را اعلام می نمایند، فرم کوپه مانندی به خودرو داده اند.

نمای جانبی این خودرو شبیه لکسوس NX طراحی شده است.

اما رینگ و لاستیک های خودرو با سایز نه چندان کوچک (R18/55/215) تناسبی با ابعاد خودرو ندارند و فضای خالی بین لاستیک و گل گیر خودرو حسابی توی ذوق می زند.

بعلاوه عرض 215 میلی متری لاستیک ها (در مقایسه با عرض 235 میلی متری خودرویی مانند سانتافه) برای این خودرو باریک به نظر می رسند و از نمای جلو و پشت چهره ای شبیه به خودروهای ون را تداعی می نمایند.

مشکل نبود تناسب سایز تایر با بدنه یک همه گیری در خودروهای چینی است که معمولا مستقیما مربوط به پلت فرم خودرو است.

چینی ها معمولا از پلت فرم های قدیمی استفاده می نمایند که انعطاف پذیر (Majolar) نیستند و باعث می شوند تا تصور کنید یک خودروی شاسی بلند را به زور روی شاسی یک سدان کوچک خورانده اند!

نمای عقب این خودرو که شباهت زیادی به لکسوس NX دارد نسبتا زیبا و اسپرت طراحی شده است.

کابین و امکانات

استفاده از فرمان دی کات و صفحه نمایشگر دوبل 12.5 اینچی که صفحه کیلومتر را در هم می گیرد شاید آن را مدرن نشان دهد اما کیفیت پایین مواد پلاستیکی به کار رفته در نیمه پایینی داشبورد حسابی توی دوق می زند.

بعضی از قسمت های کابین در طول زمان تست دچار ساییدگی شده بودند!

روی هم رفته مهندسی و ارگونومی داخل کابین فونیکس FX قابل قبول است، اما کیفیت آن اصلا قابل قبول نیست.

صندلی ها با طراحی اسپرت با روکش چرم مصنوعی پوشیده شده اند که تجربه نگارنده از استفاده از چنین نوعی از چرم مصنوعی، ساییده و سفید شدن آن ها پس از مدت بسیار کوتاهی است.

امکاناتی نظیر دوربین 360 درجی، کروز کنترل تطبیقی، صندلی های برقی ردیف جلو با گرم کن، سانروف و … در این خودرو به کار گرفته شده اند.

نکته مهم درباره این امکانات این است که آیا به موقع و دقیق عمل می نمایند یا خیر؟

قوای محرکه

پیشرانه نمونه تحت آنالیز یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ مجهز به GDI است که قادر به تولبد 194 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور است.

آنالیز فونیکس FX چری

این پیشرانه دقیقا در تیگو هشت پرو هم استفاده شده است.

یک گیربکس هفت سرعته دابل کلاچ اتوماتیک هم این نیرو را به چرخ های جلو منتقل می نمایند.

اگر همیشه این سوال در فکر شما هست که چرا چینی ها از پیشرانه های کم حجم پرخوران شده که به شدت به بنزین بی کیفیت کشور ما حساس هستند، استفاده می نمایند.

باید بگوییم قوانین سخت گیرانه مالیاتی و آلایندگی (برای حجم موتور بالا) در کشور چین آن ها را مجبور به استفاده از چنین پیشرانه هایی نموده است.

خودروسازی کشور ما هم که دیگر مستعمره جین شده است ایجاب می نماید هر چه را چینی ها و دولت شان پسندیدند و برایشان صلاح بود برای ما هم صلاح باشد!

این پیشرانه به علت حجم پایین و استفاده از توربو شارژر و از همه مهم تر

اجبار برای به حرکت در آوردن یک کراس اوور سنگین وزن به شدت تحت فشار است و حتی در سرعت های پایین هم نمی تواند آرام باشد.

این موضوعات بنظر می رسد استهلاک و خرابی زود هنگام این پیشرانه را در پی داشته باشد.

اما فونیکس FX قرار است با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به قدرت 154 اسب بخار و 230 نیوتون متر گشتاور که با یک گیربکس CVT کوپل شده و در تعداد محدود هم عرضه گردد.

شرایط و قیمت خودرو در بازار جهانی

خودرو با نام چری اومودا 5 با کسب رتبه 72 فروش در میان کراس اوورهای کامپکت چینی یک خودروی شکست خورده حتی در بازار چین محسوب می گردد.

فونیکس FX در ماه جولای سال 2022 تنها 812 دستگاه فروخته است!

این خودرو در بازار چین بین 430 تا 590 میلیون تومان بسته به امکانات قیمت دارد و تازه با این قیمت هم نفروخته است.

کافی است این آمار را با فروش 22 هزار دستگاهی کراس اوور هوندا CRV مقایسه کنید

تا متوجه شوید که حتی چینی هم هم گول ظاهر خودشان را نخورده اند!

گران تر از پژو 2008 و تیوولی فایتر صفر کیلومتر؟

هر چند فونیکس FX هنوز قیمت گذاری نشده اما ظاهرا قرار است با قیمت 1.6 میلیارد تومان به بازار عرضه گردد.

در این صورت از تیوولی فایتر صفر کیلومتر با قیمت 1.4 میلیارد و پژو 2008 صفر کیلومتر با قیمت 1.3 میلیارد تومان هم گران تر است!

این که چگونه می توان خودرویی که از روی خودروی دیگری کپی شده را بتوان به قیمت بیش از از نمونه اصلی فروخت را تنها باید از شرکت عرضه نماینده پرسید.

منبع: بیت ران

به "فونیکس FX آنالیز شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فونیکس FX آنالیز شد؛ سامورایی بی شمشیر ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید