بازدید از اولین موزه صنعت سیمان تا 15 فروردین 1402 رایگان است

به گزارش گلچینی از بهترین ها، سید مهدی راهنمایی در آیین افتتاح 8 پروژه شهری و رونمایی از سامانه من شهردارم گفت: واحدهای کارخانه، تا اواخر سال 1362 فعال بودند، تا اینکه در اسفند ماه سال 1362 در پی توسعه شهر تهران و بعلاوه قدیمی شدن شیوه فراوری و از رده خارج شدن دستگاه ها همراه با انتشار آلودگی، فراوری واحدهای کارخانه متوقف و در نهایت در سال 1363 این مجموعه رسما تعطیل شد.

بازدید از اولین موزه صنعت سیمان تا 15 فروردین 1402 رایگان است

دبیر بازآفرینی مجمع کلانشهرهای کشور ادامه داد: از سیمان این کارخانه در ساخت بناها و زیرساخت های مهمی همانند ساختمان وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، تئاتر شهر، مخابرات ایران و موزه هنرهای معاصر استفاده شده است.

وی اعلام کرد: تاریخ، وسعت و عظمت کارخانه، بناها و فضاهای متعدد و متنوع آن، تجهیزات صنعتی جالب توجه و قرارگیری در جوار آثار شاخص تاریخی و طبیعی، در کهن ترین محدوده استان تهران، از جمله دلایلی است که سبب شده تا این مجموعه ظرفیت بالایی برای نقش پذیری در سطح شهری و حتی ملی را دارا باشد. به همین دلیل به پیشنهاد شهرداری تهران، هیات وزیران در جلسه ای در سال 1397 طی مصوبه ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را با هدف بازسازی، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری های فرهنگی، اجتماعی و مالی برای مدت 30 سال به شهرداری تهران واگذار کرد و براین اساس شهرداری تهران در سال 1398 بازسازی و باز آفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد.

راهنمایی در ادامه با بیان این که بازدید از این موزه تا 15 فروردین 1402 برای عموم رایگان است، اضافه کرد: کارخانه در اسفند ماه سال 1399 برطرف معارض شد و عملیات مستند سازی، برطرف خطر اولیه و طراحی آن در سال 1400 صورت پذیرفت. پس از طراحی و با هدف بازگشایی هر چه سریع تر مجموعه در سال 1401 در دوره نو مدیریت شهری عملیات اجرایی فاز اول کارخانه از محل منابع سازمان نوسازی شهر تهران با هدف تبدیل مجموعه سیمان ری به کار موزه شروع و ظرف مدت هفت ماه فاز اول کارخانه که شامل 5000 متر مربع محوطه، 2000 متر مربع فضای کار اشتراکی، 900 متر مربع گالری و مرکز اسناد در کنار 1000 متر مربع موزه صنعت بود برای استفاده هموطنان آماده شده است.

بنا براعلام سایت شهر، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در سرانجام، روند بازآفرینی مجموعه سیمان ری را امری مداوم خواند و گفت: تا سه سال دیگر و در فازهای بعدی بازآفرینی ادامه خواهد داشت.

منبع: گردشبان

به "بازدید از اولین موزه صنعت سیمان تا 15 فروردین 1402 رایگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از اولین موزه صنعت سیمان تا 15 فروردین 1402 رایگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید