بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از پروژه در حال ساخت موزه بزرگ هگمتانه

به گزارش گلچینی از بهترین ها، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همراهی استاندار همدان از پروژه در حال ساخت موزه بزرگ هگمتانه بازدید کرد.

بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از پروژه در حال ساخت موزه بزرگ هگمتانه

علی اصغر مونسان در جریان این بازدید از نزدیک روند پیشرفت این پروژه را آنالیز کرد و در قالب بحث و گفتگو با دست اندرکاران ساخت این موزه، راهکارهای لازم برای سرعت بخشیدن به روند اجرایی این پروژه را مورد تأکید قرار داد.

او به همین دلیل، با اشاره به لزوم توجه مجریان ساخت این پروژه به رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در ساخت این بنا، گفت: ساختمان های موزه ها می توانند به عنوان یک نماد در معماری شهری مورد توجه قرار گیرند و ساخت آن ها باید به گونه ای باشد که بر ظواهر شهری نیز اثربخشی مطلوبی داشته باشد.

مونسان با ابراز امیدواری برای تکمیل فاز اول این پروژه در ماه های آینده، اضافه کرد: بهره گیری از بخش نامه های تسهیل کننده و اقدامات حمایتی سازمان میراث فرهنگی برای تکمیل این پروژه امری لازم است.

در جریان این بازدید علاوه بر استاندار معاون عمرانی استانداری همدان، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و مدیرعامل کانون اتومبیل رانی و دنیا گردی رئیس سازمان را همراهی کردند.

در سال 1385 مطالعات و طراحی این موزه توسط شرکت مشاور با مبلغ یک میلیارد ریال انجام گرفته است که پس از انجام و تأیید آن توسط کارشناسان ذی ربط در سال 1386 با طراحی های اجرا شده طی قراردادی با مبلغ بالغ بر 5میلیارد ریال اقدام به خاک برداری، لجن برداری، تسطیح، اجرای زهکش و قسمتی از فندانسیون تنها در بخش مخزن امن اشیا کرد.

با اتمام کار در سال 1388، فرآیند تکمیل فندانسیون و دیواره های مخزن، اجرای سقف بتنی، عایق بندی آن، تکمیل زهکشی اطراف مخزن، اجرای عملیات خاک برداری و اجرای زهکش و قسمتی از فندانسیون قسمت ساختمان اصلی موزه بتن با بتن NFC با اعتبار 25 میلیارد ریال به انجام رسید.

پس از گذشت شش سال از طراحی اولیه موزه و با توجه به مسائل فنی و تخصصی، در سال 1391 طرح مورد بازنگری نهاده شد. این مهم توسط مشاور طرح پس از تأیید طرح در همان سال مبنای کار با توضیح خدمات اصلاح فندانسیون ساختمان اصلی موزه و خاکبرداری آن با اعتبار 61 میلیارد ریال نهاده شد.

در راستای تکمیل عملیات اجرایی پس وقفه تخصیص اعتبار در اواخر سال 1391 با تخصیص 23 میلیارد ریال تکمیل بخشی از عملیات اجرای بتنی مخزن و موزه و نیز نازک کاری مخزن به انجام رسید.

انتها در راستای مالی شدن پروژه و نیز تطبیق طرح با ضوابط ثبت دنیای سایت تاریخی هگمتانه کاهش ارتفاع موزه ورد آنالیز نهاده شد که پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی کارشناسی طرح جدید با حفظ هزینه های صورت پذیرفته به تصویب رسید و هم اکنون با ابلاغ اعتبار 80 میلیارد ریالی مخزن امن اشیا به پیشرفت فیزیکی 97درصدی با انجام خدمات خرید و نصب قفسه های ویژه نگهداری اشیا و اموال تاریخی و نیز تجهیزات الکترونیکی، عملیات اجرایی احداث اسکلت بتنی و نیز احداث اسکلت بتنی ساختمان ساختمان اصلی موزه با پیشرفت 18درصد با قرارداد 55میلیارد ریال در دست اجراست.

منبع: سازمان میراث فرهنگی

به "بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از پروژه در حال ساخت موزه بزرگ هگمتانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از پروژه در حال ساخت موزه بزرگ هگمتانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید