تقویت روابط نفتی بین ایران و چین با امضای سند همکاری

به گزارش گلچینی از بهترین ها، چین یکی از عظیم ترین مصرف کنندگان نفت در جهان است و حتی در شرایط تحریم ها جز مقاصد صادراتی نفت ایران بوده است. هرچند که بنا به مسائل تحریم،آمار دقیقی از مقدار عایدی و صادرات نفت ایران به چین از سوی مسولان اعلام نشده است. حالا با امضای قرارداد 25 ساله همکاری بین ایران و چین این روابط نفتی تقویت شده است.

تقویت روابط نفتی بین ایران و چین با امضای سند همکاری

به نقل از اویل پرایس : چین و ایران رسما اعلام کردند که همکاری اقتصادی و سیاسی خود را در زمانی که ایالات متحده در پی تحریم صادرات مخفیانه نفت ایران به چین است به اسم بخشی از یک توافق نامه 25 ساله، تقویت خواهند کرد.

طبق این گزارش، دو کشور بعلاوه متعهد شدند که همکاری در زمینه سوخت های فسیلی و انرژی جایگزین را تقویت نمایند. ایران گفته است که طرف چینی باید امنیت تقاضا و عرضه و بعلاوه انتقال و حمل ونقل سوخت های فسیلی و تامین اقتصادی و سرمایه گذاری در پروژه های پایین دستی صنعت انرژی در ایران را مورد آنالیز قرار دهد و طرف ایرانی در این زمینه تسهیلات و پشتیبانی لازم را ارائه می دهد.

اویل پرایس نوشته است که در هفته های اخیر، گزارش های مختلف حاکی از آن است که چین به مقدار قابل توجهی واردات نفت خام خود را از ایران افزایش داده است به طوری که بنادر استان شاندونگ ، که بیشتر تصفیه خانه های مستقر در آن هستند، با از ازدحام ترافیک نفتکش ها روبرو است. افزایش خرید از چین انگیزه بیشتری برای صادرات نفت ایران فراهم نموده است.

بر اساس این گزارش: طبق بعضی تخمین ها ، چین در این ماه 856 هزار بشکه در روز نفت خام ایران را مصرف نموده است و این یعنی 129 درصد افزایش در مقایسه با فوریه.

اویل پرایس در ادامه آورده که چین هرگز خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را متوقف ننموده است، حتی پس از آنکه دولت ترامپ فروش نفت ایران را در سال 2018 تحریم کرد و به خریداران هشدار داد که از نفت خام ایران دور شوند و یا منتظر تحریم های جدی بانکی باشند.

طبق این گزارش:دولت بایدن در اوایل ماه جاری به چین هشدار داد که چشم از افزایش صادرات نفت ایران به بنادر چین نخواهد بست. و به گزارش فایننشال تایمز در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشته شده است که واشنگتن متوجه افزایش چشمگیر محموله های نفت خام ایران به چین می باشد.

اویل پرایس در گزارشی دیگر نوشته است که چین میخواهد این ماه در روز یک میلیون بشکه نفت خام مقرون به صرفه ایران را خریداری کند. این مقدار نفت خام تقریبا نیمی از صادرات عربستان سعودی به چین خواهد بود.

واردات یک میلیون بشکه نفت خام ایران در روز

بعلاوه دیروز رویترز گزارشی داد مبنی بر اینکه واردات نفت خام چین از ایران در این ماه می تواند نزدیک به یک میلیون بشکه در روز برسد. رویترز در گزارش های یک ماه قبل خود اعلام نموده بود که چین در انتظار برداشتن تحریم های تهران به وسیله دولت بایدن است و با حجم بالای بی سابقه ای نفت خام ایران را خریداری می نماید. در این گزارش آمده است، حتی هندوستان برنامه ریزی برای خرید نفت ایران را شروع نموده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که ما به چینی ها گفته ایم که تحریم ها را علیه ایران ادامه می دهیم و هیچ چراغ سبزی وجود نخواهد داشت.

طبق این گزارش در همین شرایط تحریم ها، چین در حال ذخیره سازی نفت خام مقرون به صرفه قیمت ایران است که اخیرا با معامله ای به ارزش 400 میلیارد دلار، عرضه نفت را برای طولانی مدت تامین نموده است. و بر اساس این معامله چین طی 25 سال آینده سرمایه گذاری زیادی در بخش های مختلف اقتصاد ایران انجام خواهد داد و در ازای آن به جریان مداوم خرید نفت مقرون به صرفه قیمت ایران دسترسی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش: در حال حاضر ، ایران برای جلوگیری از تحریم های ایالات متحده ، فروش نفت خام به چین به وسیله کشورهای دیگر را قبول نمی نماید. این امر بعلاوه کوشش دیگر اعضای تولیدنماینده و عرضه نماینده نفت برای تقویت قیمت ها را تضعیف می نماید.

منبع: تجارت نیوز

به "تقویت روابط نفتی بین ایران و چین با امضای سند همکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت روابط نفتی بین ایران و چین با امضای سند همکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید