شرح میراث فرهنگی درباره موافقت با صدور مجوز معدن تازه در محدود کوه چرخه نطنز

به گزارش گلچینی از بهترین ها، خبرگزاری مهر/ براساس گزارشات واصله، شرح میراث فرهنگی درباره موافقت با صدور مجوز معدن تازه در محدود کوه چرخه نطنز مطرح شد.

شرح میراث فرهنگی درباره موافقت با صدور مجوز معدن تازه در محدود کوه چرخه نطنز

موافقت میراث فرهنگی شهرستان نطنز با صدور مجوز بهره برداری معدن سنگ تزئینی در محدوده کوه چرخه این شهرستان، طی دو روز اخیر واکنش دوستداران محیط زیست و میراث طبیعی نطنز را بدنبال داشته است.

کوه چرخه یا دارهند نطنز یکی از کم نظیرترین سازه های طبیعی با قدمت چند میلیون سال است. کوه چرخه که در فاصله کمی از منطقه حفاظت شده کرکس کوه واقع شده است، منطقه ای است که از سوی زمین شناسان به عنوان بهشت زمین شناسی ایران شناخته می گردد و فروردین سال جاری کشف فسیل های چهل میلیون ساله در کوه چرخه خبرساز شد. منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند نطنز بهمن سال 1401 در لیست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

مجید نوری، کارشناس ثبت طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و شهرستان نطنز گفت: معدن سنگهای تزئینی که میراث فرهنگی با مجوز آن موافقت نموده در خارج از محدوده کوه چرخه است.

وی ادامه داد: این معدن حدود سه کیلومتر با خود کوه چرخه فاصله دارد و برای عرصه 700 متر حریم معین شده است و ارتباطی به کوه چرخه و دارهند ندارد.

این کارشناس میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: برای معین خط حریم و عرصه کوه چرخه همه جوانب در نظر گرفته شده از جمله منظر طبیعی و فسیل هایی که در آن منطقه وجود دارد و استانداردها رعایت شده است.

نوری اضافه نمود: با توجه به اینکه این معدن تازه خارج از محدوده تاریخی و عرصه طبیعی کوه چرخه است قاعدتاً میراث باید با آن موافقت می کرد و ما براساس قانون در محدوده های که به ثبت رسیده یا دارای ارزش تاریخی و طبیعی است می توانیم ممنوعیت صدور مجوز داشته باشیم.

وی اضافه نمود: تمام منطقه مورد نظر معدن آنالیز و پیمایش شده و با توجه به اینکه هیچ آثار تاریخی و فسیلی نداشته با استعلام مجوز آن موافقت کردیم.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، پیش تر در محدوده کوه چرخه سه معدن بهره برداری می کردند که اکنون فعالیت آنها متوقف شده است.

منبع: همگردی

به "شرح میراث فرهنگی درباره موافقت با صدور مجوز معدن تازه در محدود کوه چرخه نطنز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح میراث فرهنگی درباره موافقت با صدور مجوز معدن تازه در محدود کوه چرخه نطنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید