فراوری خودروسازان به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید

به گزارش گلچینی از بهترین ها، طبق وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است فراوری خودرو در کشور در خاتمه سال 1401 به 1 میلیون و 600 هزار دستگاه برسد؛ وعده ای که باتوجه به شرایط فعلی صنعت خودرو، تحقق آن با اما و اگرهایی روبه رو است و ملزومات خاص خود را می طلبد. این برنامه به معنای رشد 60 درصدی فراوری خودرو نسبت به وضع جاری است که تیراژ را عملاً مشابه سال 90 خواهد نمود.

فراوری خودروسازان به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید

خودروسازی کشور این روزها با چالش های زیادی از جمله تحریم، کمبود قطعات، خودروهای ناقص، ضعف نقدینگی و قیمت گذاری دستوری روبرو است. هم اکنون در فراوری محصولات کامل (آماده عرضه به بازار) مشکل دارد.

آنالیز آمارهای منتشرشده سامانه کدال حاکی از فراوری 501 هزار و 635 دستگاه خودرو به وسیله 3 خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای سال جاری تا انتها مهرماه است. این مقدار فراوری در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (فراوری 496 هزار و 95 دستگاه خودرو) رشد 1.1 درصدی را نشان می دهد.

مقدار فراوریات 3 خودروساز بزرگ در 7 ماهه اول سال 1400

بر پایه این گزارش، در 7 ماهه ابتدایی سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو پیروز به فراوری 242 هزار و 276 دستگاه خودرو شد و عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور را از آن خود کرد. بعلاوه، جمع فراوریات این خودروساز در 7 ماهه ابتدایی سال جاری در هم سنجی با پارسال (249 هزار و 330 دستگاه) 2.8 درصد را کاهش داشته است. ایران خودرو در مهرماه سال جاری 36 هزار و 342 دستگاه خودرو فراوری کرد.

بر پایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور پیروز به فراوری 192 هزار و 628 دستگاه خودرو شد که شامل 166 هزار و 660 دستگاه خودرو در خانواده تیبا، 12 هزار و 825 دستگاه سایپا 151 (وانت پراید)، 11 هزار و 722 دستگاه شاهین و 130 دستگاه آریو بود. در این مدت، سایپایی ها 211 دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و 1 هزار و 80 دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمه کامل خودرو) صادر کردند. این مقدار فراوری در مقایسه با 7 ماهه 99 (فراوری 188 هزار و 490 دستگاه خودرو) رشد 2.2 درصدی را نشان می دهد. سایپا در مهرماه سال جاری 27 هزار و 165 دستگاه خودرو فراوری کرد.

تا انتها مهر ماه سال جاری، بعلاوه پارس خودرویی ها پیروز به فراوری 66 هزار و 731 دستگاه خودرو شامل 35 هزار و 302 دستگاه در گروه کوییک (کیو 200)، 17 هزار و 786 دستگاه کوییک معمولی، 13 هزار و 146 دستگاه در گروه ساینا (اس 200) و 497 دستگاه در گروه برلیانس شدند. این مقدار فراوری در مقایسه با مدت مشابه سال 99 رشد 14.5 درصدی را نشان می دهد. جمع فراوریات این خودروساز در مهرماه سال جاری 8 هزار و 714 دستگاه به ثبت رسید.

آنالیز مهم ترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400 حاکی از برنامه ریزی برای فراوری 1 میلیون و 200 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است. باتوجه به فراوری 984 هزار و 200 دستگاه انواع سواری و وانت در سال 99، رشد21.9 درصدی در این بخش پیش بینی شده است.

هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط فراوری تارا اتوماتیک در جمع گلچینی از بهترین ها اعلام کرد: تا انتها سال دست کم 100 هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده سال جاری فراوری خواهد شد. بعلاوه فراوری در سال آینده 1.6 میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.

فاطمی امین درباره امکان پذیری صادرات خودرو هم اضافه نمود: سال جاری امکان صادرات وجود داشت، اما به علت احتیاج داخل از خودروسازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند، گرچه می توانند قطعات خودرو صادر نمایند. وی خاطرنشان کرد: از هم اکنون برای صادرات خودرو برنامه ریزی شده و در همین زمینه، سازمان توسعه تجارت جلساتی با خودروسازان برگزار نموده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر هم در حال فعال کردن دیگر سایت ها هستیم. در ماه های آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

فاطمی امین از فعال سازی یکی از این خطوط در آینده نزدیک اطلاع داد و گفت: آبان ماه به کشوری که دو خط خودروسازی فعال دارد، سفر خواهم کرد و با نخست وزیر و صنعتگران این کشور دیدار هایی خواهیم داشت تا خطوط فراوری ایران خودرو و سایپا فعال گردد.ه

وی بعلاوه درخصوص واردات خودرو تصریح کرد: واردات خودرو درمجموع می تواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به علت اینکه تعادل ارزی کشور به هم می ریزد، مناسب نیست. بعلاوه در انتها یادآور شد: اکنون صنعت خودرو با مشکلاتی روبرو است و از مدیران صنعت خواسته ایم کیفیت فراوری و بعلاوه رضایت مشتریان را افزایش دهند.

آگهی های خرید و فروش خودرو

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ گلچینی از بهترین ها مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "فراوری خودروسازان به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خودروسازان به بیش از نیم میلیون دستگاه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید