حقایق جالب در مورد سفرهای هوایی طولانی

به گزارش گلچینی از بهترین ها، پرواز طولانی مدت برای بیشتر مسافران خسته کننده و حتی عذاب آور است و آن ها را به ستوه می آورد. در بیشتر هواپیماها امکاناتی جهت افزایش رفاه حال مسافران در پروازهای طولانی مدت ایجاد شده است.

حقایق جالب در مورد سفرهای هوایی طولانی

همچنین، شرکت های هواپیمایی هم تهمیداتی را برای مقابله با مسائل این گونه پروازها در نظر گرفته اند.

البته سفرهای هوایی طولانی مدت مسائلی را برای هواپیما و مسافران ایجاد می کند. از اینرو، در ادامه به بیان برخی از حقایق جالب در مورد سفر هوایی طولانی می پردازیم و آمارهای قابل توجهی هم در رابطه با این موضوع ارائه می دهیم.

اطلاع از این آگاه کمک می کند تا در نوبت بعدی که قصد خرید بلیط هوایپما را داشتید، سفر هوایی راحت و بدون استرسی را تجربه کنید.

وجود اتاق خواب مخفی در برخی از هواپیماها

بیشتر هواپیماها یک اتاق خواب کوچک مخفی در خود جای داده اند که کادر پرواز می توانند در آن استراحت کوتاهی داشته باشند یا مطالعه کنند یا برای دور ماندن از مسافران قانون شکن یا عصبی، مدت کوتاهی را برای آن سپری کنند. کادر پرواز می توانند از طریق در ساده ای که در کابین خلبان قرار گرفته است، وارد این اتاق شوند. این اتاق خواب ها در برخی از هواپیماها دارای تخت خواب های تاشو، صندلی های کلاس مالی حتی یک حمام کوچک هستند.

همسفر شدن با حیوانات عجیب و غریب

عجیب ترین حیواناتی که در پروازهای طولانی انتقال داده شده، یک کرگدن بوده است

وجود حیوانات خانگی در قسمت حمل بار در پروازهای طولانی مدت امری عادی است و جابه جایی هزارن قلاده سگ و گربه برای شرکت های هواپیمایی بزرگ کاری متداول است؛ برای مثال، شرکت هواپیمایی کانتاس که یک شرکت هواپیمایی بزرگ است، سالانه 65 هزار حیوان خانگی را جابه جا می کند.

اما گاهی اوقات تعداد زیادی از حیوانات عجیب و غریب هم در این گونه سفرها همسفر شما می شوند و ممکن است در حین سفر صداهای عجیب و غریبی به گوش شما برسد؛ طبق گفته یکی از مسئولان فعال در زمینه حمل و نقل هوایی، عجیب ترین حیواناتی که در پروازهای طولانی انتقال داده شده، یک کرگدن بوده است.

تعویض 40 هزار وسیله مورد استفاده برای سرو غذا در هر پرواز

شرکت های هواپیمایی مطرح در هر یک از این سفرها تعداد زیادی از وسایل مورد استفاده برای سرو غذا را تعویض می کنندِ؛ برای مثال، شرکت هواپیمایی کانتاس در هر پرواز طولانی مدت هواپیماهای خود، 70 چرخ دستی حمل غذا، 2500 لیوان و 5000 قاشق و چنگال را تعویض می کند.

ایجاد بی نظمی در هنگام تاخیر یکی از مسافران

آیا می دانید اگر مسافران بار خود را تحویل فرودگاه دهند، اما زمانی که هواپیما می خواهد پرواز کند، خود را به هواپیما نرسانند، چه اتفاقی رخ می دهد؟ حتما تصور می کنید که هواپیما فرودگاه را بدون آن مسافر ترک می کند؛ اما اصلا اینچنین نیست؛ در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، شرکت هواپیمایی موظف است دوباره بارهای مسافر را به او تحویل دهد.

کادر پرواز شرکت هواپیمایی کانتاس برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از ایجاد مسائل مرتبط با این موضوع، 15 دقیقه قبل از آغاز حرکت هواپیما جستجو برای یافتن بارهای مسافران غایب را آغاز می کنند و حتی برای اطلاع دادن به مسافران و جلوگیری از زیان مالی شرکت هواپیمایی، با تلفن همراه آن ها تماس می گیرند.

وجود مسائل جزئی در هواپیماها در اغلب اوقات طبق برآوردهای تقریبی، شرکت های هواپیمایی سالانه هشت میلیارد دلار به دلیل تاخیر هواپیماها، زیان مالی می بینند که بخش عمده ای از آن مربوط به هزینه های صرف شده برای تامین سوخت، ارائه خدمات به کادر پرواز و خدمات نگه داری هواپیما می شود.

حس گرهای پیچیده و دقیق هواپیما در هر لحظه اطلاعات ضروری را برای افرادی که مسئولیت کنترل ترافیک هوایی را بر عهده دارند، ارسال می شود و همیشه یک سری مسائل جزئی و بی اهمیت در هواپیما وجود دارد که کاملا متداول است و مشکل خاصی برای آن ایجاد نمی شود؛ درست مانند مسائل جزئی یک خودرو.

طبقه گفته آقای دیوید پارتن که مدیریت یکی از مراکز کنترل هوایی را بر عهده دارد، چنانچه هواپیما مشکل خطرناکی داشته باشد، افرادی که اطلاعات ارسالی از حسگرها را بررسی می کنند، می توانند سریعا با شخص خلبان یا کمک خلبان تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند؛ البته آن ها در مواقع حساسی مانند صعود هواپیما یا فرود آن، هرگز این کار را انجام نمی دهند.

سرو یک میلیارد پرس غذا در هواپیما در هر سال

تنها شرکت هواپیمایی کانتاس در سال هفت میلیون و 400 هزار پرس غذا در سفرهای طولانی هواپیمای خود سرو می کند که شامل 400 هزار پرس در قسمت فرست کلاس، دو میلیون پرس در بیزینس کلاس یا کلاس تجاری و پنج میلیون پرس در قسمت اکونومی کلاس یا کلاس مالی می شود.

نکته جالب دیگری که در رابطه با این موضوع باید بدانید، این است که ارتفاع زیاد باعث می شود عملکرد غدد چشایی ما مختل شود و رطوبت پایین هم باعث می شود مجراهای بینی خشک شود. همچنین، فشار هوای داخل کابین هم باعث می شود غدد چشایی حساسیت خود را از دست بدهند؛ به همین دلیل در هواپیماها غذاهایی مانند خورشت های شور یا غذاهای دارای ادویه های تند سرو می شود.این حجم گسترده از غذا در آشپزخانه های بزرگ یک شرکت ارائه دهنده خدمات پذیرایی در لندن تهیه می شود. در این شرکت که در اختیار شرکت هواپیمایی کانتاس قرار گرفته است، 105 آشپز در روز 31000 پرس غذا تهیه می کنند.

استفاده مهمانداران از کلمات خاص شبیه به رمزشرکت های هواپیمایی قبل از ارائه یک منوی غذایی نو و سرو آن برای مسافران، آن را مورد بررسی قرار می دهند. معمولا در آشپزخانه هایی که غذاهای هواپیما در آن ها تهیه می شود، اتاقی مهر و موم شده وجود دارد که شرایط کابین هواپیما در آن شبیه سازی شده است.

در کشورها و شرکت های هواپیمایی مختلف کادر پرواز از کلماتی استفاده می کنند که منظور آن ها از بیان این کلمات معنای حقیقی آن ها نیست؛ بلکه از این کلمات برای یک رمز استفاده می کنند؛ مثلا وقتی مهمانداران ایرلاین کانتاس وقتی از کلمه تام کروز استفاده می کنند، منظورشان بازیگر معروف هالیوود نیست؛ بلکه منظورشان این است که روی چرخ دستی حمل غذاها و نوشیدنی ها، اول فنجان های چای چیده شود و بعد قهوه. گاهی اوقات کادر پرواز از این کلمات خاص برای ارتباط با یکدیگر هم استفاده می کنند.

نظافت دستشویی هواپیما در فواصل زمانی بسیار کوتاه

جالب است بدانید دستشویی هواپیما تقریبا هر نیم ساعت یک بار تمیز می شوند و مواد بهداشتی کافی در آن گذاشته می شود. بهترین زمان برای دستشویی رفتن، درست پس از نظافت آن است. البته ممکن است صبح ها با راه رفتن در راهرو باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران شوید.

امکان ارتقای کلاس پروازی در حین پرواز

در برخی از شرکت هواپیمایی امکان ارتقای کلاس پروازی در حین پرواز وجود دارد. شما می توانید با توجه به دلایل مختلفی همچون مسائل ایجاد شده ناشی از ارتفاع، بارداری، سفر ماه عسل، معیوب بودن صندلی، تمایل برای استفاده از سیستم های صوتی و تصویری سرگرم کننده و سایر موارد، متمایل به استفاده از کلاس پروازی بهتر باشید.

تقاضاها و انجام کارهای عجیب و نامتداول از طریق مسافران

گاهی اوقات مسافران در حین سفرهای طولانی تقاضای نامتداولی دارند؛ مثلا تقاضای ازدواج هم در این گونه سفرها گزارش شده است! در ضمنً کارهای عجیب و غریب دیگری هم گزارش شده است که از میان آن ها می توان به گذاشتن کودک در محفظه بار بالای صندلی ها از طریق مادر و استفاده از دو پد بهداشتی برای چشم بند در هنگام خواب اشاره کرد!

ایجاد پدیده های طبیعی خطرناک در هوا در هنگام پرواز هواپیماهای بزرگ مسافربری

یکی از پدیده های طبیعی خطرناک در هوا در هنگام پرواز هواپیماهای بزرگ مسافربری، پدیده Wake turbulence یا jet wash بوده که در فارسی به آن تلاطم پسایه گفته می شود و به معنای ایجاد آشفتگی در هوا در پشت سر هواپیماهای در حال عبور است. این پدیده در پشت سر یک هواپیمای بزرگ مسافر بری مانند ایرباس A380 به دفعات رخ می دهد.

طبق گفته یکی از متخصصین حمل و نقل هوایی، امن ترین فاصله برای پرواز یک هواپیمای کوچک، فاصله ای در حدود 305 متر و 11.11 کیلومتر پشت سر یک هواپیمای بزرگ مسافربری پرواز است. چنانچه هواپیمایی کوچک یا سبک در نزدیکی یک هواپیمای بزرگ پرواز کند و گرفتار پدیده تلاطم پسایه شود، احتمال واژگونی آن وجود دارد.

کنترل هواپیما از طریق سیستم Autopilot در بیشتر مواقع

جالب است بدانید که هواپیما در بیشتر مواقع از طریق سیستم هدایت اتوماتیک یا اتوپایلت (Autopilot) هدایت می شوند و هیچ یک از شرکت های هواپیمایی اصلا این موضوع را انکار نمی کنند. هواپیما در 90 درصد پرواز خود از طریق سیستم هدایت اتوماتیک کنترل می شود و خلبان تنها در هنگام ارتفاع گرفتن هواپیما و فرود آن، کنترل هواپیما را در دست می گیرد.

عدم تخلیه فاضلاب دستشویی ها در حین سفر

فاضلاب دستشویی هواپیما در ارتفاع 10668 متری تخلیه نمی شود؛ زیرا هیچ راهی برای تخلیه آن در این ارتفاع وجود ندارد. فاضلاب هواپیما پس از فرود تخلیه می شود و به یک تانکر انتقال داده می شود.

تمیز کردن هواپیما که باعث صرفه جویی در هزینه می شود

هواپیمای تمیز سوخت کمتری مصرف می کند

هیچ نوع آلودگی در هوا وجود ندارد؛ اما هواپیما کثیف می شود و باید مرتب تمیز شود؛ شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث کثیفی هواپیما می شود؟ عواملی مثل برخورد حشراتی مانند مگس و پروانه با بدنه هواپیما، تکه های لاستیک جدا شده در تایرهای هواپیما در هنگام بلند شدن هواپیما از زمین یا فرو آن، گازهایی که از موتور هواپیما خارج می شود و نشتی روغن هیدرولیک، باعث کثیف شدن هواپیما می شود. جالب است بدانید که یک هواپیمای تمیز سوخت کمتری مصرف می کند؛ بنابراین، نظافت آن ضروری است.

مریض شدن مسافران در سفرهای طولانی

تحقیقات ثابت کرده است که احتمال ابتلای به سرماخوردگی در هواپیما 100 برابر می شود و دلیل این موضوع هم عدم وجود رطوبت در داخل کابین است.

احتمال مریض شدن در هواپیما 100 برابر می شود

خشک بودن محیط داخلی هواپیما باعث می شود افراد در برابر عفونت هوایی، عفونت های تنفسی و ویروس هایی که در محیط های کم رطوبت می توانند رشد کنند، آسیب پذیر شوند.

در ضمنً وقتی مسافران به یک بیماری مسری مبتلا می شوند، آن را به دیگران هم انتقال می دهند. در موارد معدودی ابتلای بیماران به بیماری های شدید تری مانند سل و سرایت آن به دیگران هم گزارش شده است.

منبع: گردشبان

به "حقایق جالب در مورد سفرهای هوایی طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالب در مورد سفرهای هوایی طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید