خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مراکز پرورش طیور

به گزارش گلچینی از بهترین ها، همه ساله با ورود پرندگان مهاجر از عرصه های شمالی به کشورمان، ضریب احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان را بالا می برد و انواع پرندگان بومی و طیور مناطق مورد توجه پرندگان مهاجر کشور را به این بیماری کشنده مبتلا می نماید.

خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مراکز پرورش طیور

به گزارش گلچینی از بهترین ها، برهمین اساس سازمان دامپزشکی نسبت به خطر شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان در مزارع مرغ مادر و تخمگذار در 12 استان کشور هشدار داد و اعلام نمود: درصورت عدم رعایت موازین امنیت زیستی و واکسیناسیون طیور، شیوع این بیماری دور از انتظار نیست. تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان حساس هستند، اما طبق هشدار سازمان دامپزشکی بی توجهی مالکان مزارع مرغ مادر و تخمگذار استان های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، گیلان و گلستان به رعایت موازین امنیت زیستی و عدم واکسیناسیون طیور علیه این بیماری؛ مهلک است.

سازمان دامپزشکی همچنین اعلام نمود: با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم ها برای فعالیت ویروس آنفلونزای حاد پرندگان، ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون واحدهای مادر و تخمگذار علیه این بیماری در اسرع وقت، پرورش دهندگان طیور باید به چندین توصیه توجه جدی داشته باشند. نخستین توصیه دامپزشکی قطع ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنهاست و در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای این گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری بدون هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد، چراکه ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می نماید.

از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری گردد و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام گردد، تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید نمایندگان) لازم است و حوضچه ضد عفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن ها همیشه فعال باشد، در هنگام ورود به سالن شستن دست ها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی نماینده لازم است. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت تر است به طوریکه از غیرآلوده بودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل گردد.

از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه جلوگیری گردد و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام گردد، خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرارگیرد. دامپزشکی همچنین تاکید نمود که در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ گردد تا تخم مرغ خوراکی به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نگردد، از طرفی تمام رفت و آمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط گردد. از حضور در بازار پرندگان زنده، محل های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کنید و ترتیبی اتخاذ گردد تا کارکنان واحدهای مرغ مادر و تخمگذار نیز همین ممنوعیت را اجرا نمایند. سال جاری نیز طرح واکسیناسیون طیور مرغ مادر و تخم گذار علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های کشور در حال انجام است.

منبع: همشهری آنلاین

به "خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مراکز پرورش طیور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر آنفلوانزای پرندگان در کمین مراکز پرورش طیور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید