سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، سندرم روده تحریک پذیر یکی از اختلالات رایج روده بزرگ است. این مشکل خود را با گرفتگی و دردهای شکمی، نفخ، اسهال و یبوست نشان می دهد. سندرم روده تحریک پذیر احتیاج به مراقبت طولانی مدت دارد و در دسته بیماری های مزمن قرار می گیرد. برای کنترل این بیماری ضروری است فرد رژیم غذایی خود را تغییر دهد و برای مشاوره و مصرف دارو به پزشک مراجعه کند. این بیماری مسائل اذیت کننده ای را برای فرد به وجود می آورد که او را ناراحت می نماید. اما برخلاف کولیت و بیماری کرون که از بیماری های التهابی روده هستند، بافت روده را تغییر نمی دهد و تاثیری در بالا رفتن درصد احتمال ابتلا بهندارد. در ادامه این مطلب بیشتر با این بیماری آشنا خواهیم شد.

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر چه نشانه هایی دارد؟

این بیماری نشانه های مختلفی دارد و در بدن هرکس خود را به یک شکل نشان می دهد. علائم این بیماری به بیماری های دیگر هم شباهت دارد و ممکن است فرد در تشخیص آن دچار مشکل گردد به همین دلیل حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

از علائم این سندروم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد شکمی، گرفتگی یا نفخ
  • گازهای اضافی روده
  • اسهال یا یبوست، گاهی اوقات این مسائل به صورت متناوب رخ می دهند.
  • وجود مخاط در مدفوع

این علائم در افراد مبتلا به این بیماری در بعضی از زمان ها بدتر می گردد و گاهی کاملا از بین می روند و ناپدید می شوند. اگر وضعیت روده شما دائما در حال تغییر است یا دارای علائمی که به آن ها اشاره شد هستید به پزشک مراجعه کنید.

یک سری علائم دیگر مانند کاهش وزن ناگهانی، خونریزی مقعدی و دردهای شکمی نشانه های خطرناک تری هستند و ممکن است نشان دهنده بیماری های جدیتری باشند. با مشاهده این علائم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های التهابی روده و سرطان روده بزرگ به پزشک مراجعه کنید و با مشورت او از دارو برای تسکین دردهایتان بهره ببرید.

سندرم روده تحریک پذیر بر اثر چه چیزی برای افراد به وجود می آید؟

اطلاعات دقیقی از چگونگی بروز این مشکل وجود ندارد اما چندین مسئله هست که در به وجود آمدن آن بی تاثیر نیستند.

انقباضات ماهیچه ای روده

دیواره روده دارای عضلاتی است که انقباض و انبساط آن ها در یک ریتم منظم باعث حرکت غذا به سمت روده می گردد. هنگامی که این انقباض ها از حالت طبیعی خود بیشتر گردد باعث ایجاد گازهای روده می گردد و فرد دچار اسهال خواهد شد. همینطور اگر این انقباضات از حالت طبیعی خود کمتر گردد باعث می گردد سرعت حرکت غذا کم گردد و در نتیجه فرد دچار یبوست گردد.

سیستم عصبی بدن

اختلالات عصبی تاثیر منفی روی سیستم گوارش ما خواهد گذاشت و این مسئله باعث می گردد میزان گاز روده ای و مدفوع شما بیشتر گردد و اذیت کننده باشد. سیگنال هایی که از سیستم عصبی به دستگاه گوارش می رسد باعث ایجاد فرایند های گوارشی می گردد هنگامی که هماهنگی بین سیگنال های عصبی و دستگاه گوارش از بین رود بدن نسبت به این تغییرات واکنش نشان می دهد و این واکنش ها باعث به وجود آمدن درد، اسهال و یبوست می گردد.

التهاب روده

بعضی از افرادی که دارای این مشکل هستند تعداد زیادی از سلول های سیستم ایمنی بدنشان در روده شان قرار گرفته است. این مساله باعث به وجود آمدن درد و اسهال برای فرد می گردد.

عفونت شدید

سندرم روده تحریک پذیر ممکن است بعد از یک دوره اسهال شدید توسط باکتری یا ویروس ها به وجود آید.

تغییرات در باکتری های روده

میکروفلورا یکی از باکتری های مفید موجود در روده است و نقش کلیدی در ایجاد سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده میزان این باکتری در افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند متفاوت است.

محرک ها

این بیماری مانند هر بیماری دیگری محرک هایی دارد که باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می گردد. اما این محرک ها کدامند؟

غذاها

هنوز به صورت دقیق تعیین نشده کدام غذاها روی این مشکل تاثیر منفی می گذارند و از محرک های آن به حساب می آیند. اما بسیاری از افرادی که دچار این بیماری هستند معتقدند تعداد زیادی از غذاها هستند که باعث تشدید این موضوع می شوند. از نمونه های این مواد غذایی می توان به حبوبات، ادویه جات، شکلات، کلم، بروکلی، شیر، نوشیدنی های گازدا و غذاهای چرب اشاره نمود.

استرس ها

استرس در اکثر بیماری ها باعث بدتر شدن علائم می گردد و سندرم روده تحریک پذیر هم از این قاعده مستثنی نیست.

هورمون ها

محققان معتقدند تغییرات هورمونی می تواند در این بیماری مؤثر باشد. بیشتر زنان می گویند علائم سندرم روده تحریک پذیر در دوران قاعدگی یا نزدیک آن بدتر می گردد.

منبع: کتاب کاله

به "سندرم روده تحریک پذیر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم روده تحریک پذیر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید