عوامل مالی مانع نوسازی بافت های فرسوده شیراز ، مردم پس انداز کافی برای نوسازی ندارند

به گزارش گلچینی از بهترین ها، یکی از بزرگترین مانع نوسازی بافت های فرسوده عوامل مالی هستند، مساحت بافت فرسوده شیراز تقریباً هزار و 800 هکتار است، در این محلات حدود 230 تا 240 هزار نفر سکونت دارند.

عوامل مالی مانع نوسازی بافت های فرسوده شیراز ، مردم پس انداز کافی برای نوسازی ندارند

گروه استان های گلچینی از بهترین ها، از مساحت 22 هزار هکتاری شهر شیراز، 1800 هکتار در بافت فرسوده واقع شده است که برابر با 8.2 درصد از مساحت این شهر است. پهنه های واقع در بافت فرسوده شهر شیراز مجموعا 64 محله را شامل می شود که به ترتیب بیشترین تعداد در محدوده منطقه 2 شهرداری شیراز با مجموع پانزده محله و در مرتبه بعدی منطقه 7 شهرداری شیراز با مجموع 11 محله واقع شده اند. پنج منطقه شهری با بیشترین مساحت بافت های فرسوده به لحاظ مساحت در منطقه ها هشت، دو، یازده، هفت و سه شهرداری شیراز واقع شده اند.

یکی از بزرگترین مانع نوسازی بافت های فرسوده عوامل مالی هستند، مساحت بافت فرسوده کلانشهر شیراز تقریباً هزار و 800 هکتار است، در این محلات حدود 230 تا 240 هزار نفر سکونت دارند.

به اعتقاد کارشناسان ساکنین محلات بافت های فرسوده شیراز به علت مسائل مالی تمایل چندانی به نوسازی مسکن خود ندارند این در حالی است که افزایش تسهیلات مانند وام مسکن نیز آنچنان برای تشویق ساکنان این محلات اثرگذار نیست چراکه عمدتا شاهد هستیم مردم این محلات پس انداز کافی برای اجرای عملیات نوسازی مسکن خود ندارند. این در حالی است که زمانی که بیش از 50 درصد بلوک های یک محله از فرسودگی خارج می شود، شهرداری باید نوسازی کند.

تسهیلات 2 میلیار ریالی برای نوسازی بافت های فرسوده

جعفر زاهدی، مدیر کل راه و شهرسازی فارس از امکان استفاده ساکنان بافت فرسوده شهری استان از تسهیلات 2 میلیارد ریالی نوسازی این بافت ها خبر میدهد.این تسهیلات بر اساس پیشرفت فیزیکی پرداخت می شود و کسانی می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند که واحد مورد درخواست آن ها در محدوده مصوب بافت فرسوده واقع شده باشد. با توجه به امکان افزایش هزینه ساخت این احتمال نیز وجود دارد که مبلغ وام مذکور افزایش یابد.

وی بیان می نماید: یک میلیارد و 200 میلیون تومان از این تسهیلات با بهره 9 درصد و 50 میلیون تومان آن نیز با بهره 16 درصد و 30 میلیون تومان به جای مانده هم با بهره 18 درصد در اختیار متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده قرار خواهد گرفت.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس در مورد اقدامات و فعالیت های این اداره کل در بافت بافت فرسوده شهری استان هم می گوید: از ابتدای سال جاری تا به امروز قیر رایگان به ارزش 98 میلیارد ریال در اختیار شهرداری ها نهاده شد تا نسبت به آسفالت معابر بافت های فرسوده اقدام نمایند.

زاهدی می افزاید: علاوه بر این طی سال های اخیر شاهد بازسازی بعضی آثار تاریخی و اجرای پروژه های بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری در بافت های فرسوده شهری استان از جمله تعداد قابل توجهی خانه محله، مجتمع فرهنگی و مجتمع ورزشی به وسیله اداره کل راه و شهرسازی فارس بوده ایم.

گاهی عملکرد شهرداری ها را با ساخت پروژه های بزرگ مثل احداث مترو، بزرگراه و تقاطع چند سطحی ارزیابی می نمایند و گاهی نیز اجرای بعضی پروژه های خاص مثل پیاده راه سازی، ساخت پردیس ها و فرهنگسرا ها و پروژه های سرمایه گذاری مورد ارزیابی ناظران قرار می گیرد، غافل از اینکه در گوشه ای از شهر محرومین به ساده ترین لوازم زندگی شهری هم دسترسی ندارند. سرمایه گذاری شهرداری شیراز برای ارتقا کیفیت محله ها و معابر بافت فرسوده و منطقه ها محروم، ضرورتی جدی است. منطقه ها محروم و بازسازی بافت های فرسوده احتیاجمند نگاه ویژه ای است.

لایحه بودجه پیشنهادی 1401 شیراز در خور شأن منطقه ها محروم نیست

در این راستا، مجمع دانشجویی آرمان (عدالت خواه) دانشگاه شیراز در نامه ای به طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خواهان شفافیت هزینه های خدمات اداری شهرداری و تقسیم بندی بودجه شد.

در قسمتی از این نامه آمده است: لایحه بودجه پیشنهادی 1401 شیراز، سهم مناسب، در خور شأن و عادلانه ای را برای منطقه ها محروم در نظر نگرفته است؛ مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز، ضمن افسوس و تحیر بابت این اقدام نابخردانه و خلاف آرمان های انقلاب، از مقام مسئولتان خواهان است، بدون فوت وقت لایحه بودجه سال آینده را همانند لایحه بودجه کشوری که پیش از تصویب نهایی، جهت احترام به افکار عمومی و رعایت قانون، در اختیار مردم و کارشناسان و متخصصین قرار میگیرد، شورای نیز چنین نموده تا ضمن شفاف سازی، در صورت خلافِ واقع بودن این مطلب و رعایت پیوست عدالت در بودجه مذکور، حقیقت روشن شود.

امروز شاهد کمبود بعضی امکانات و خدمات در منطقه ها مختلف شهر هستیم

علی اکبر سلطانی، عضو شورای شهر شیراز درباره عدالت توسعه شهری می گوید: یکی از رویه های جدی شورا بحث عدالت توسعه شهری است، نگاه جامع اعضای شورای شهر و اینجانب بر مبنای عدالت شهری است، عدالت شهری در تمامی ابعاد، اما امروز شاهد کمبود بعضی امکانات و خدمات در منطقه ها مختلف شهر هستیم که نتیجه سال ها بی توجهی شهرداران به منطقه ها شرقی و جنوبی شهر شیراز است. امروز در بودجه پیشنهادی شهردای نزدیک به 50% بودجه به منطقه ها مرکزی و غربی اختصاص دارد و متوجه دو منطقه شهرداری است.

وی با اشاره به اعلام نهضت آسفالت، گفت: با وجود این نهضت، اما هنوز کوچه های خاکی زیادی در سطح شهر و منطقه شرقی و جنوبی یافت می شود، پیاده راه های خاکی و نامناسب نمایان است؛ این در حالی است که سنگفرش خیابان ارم و میدان شهرداری با صرف بودجه چند ملیاردی اجرا شده و درحال تکمیل است، اگر همین بودجه به یک منطقه شهرداری با جمعیت چند صد هزار نفری تخصیص یافته بود، دیگر شاهد کوچه خاکی یا پیاده راه خاکی نبودیم، متاسفانه در بودجه ارائه شده به وسیله شهردار رویکرد ها تغییری ننموده و بجز منطقه هفت بقیه منطقه ها مستعد پیشرفت، اعتبار مطلوبی ندارند.

وی اضافه کرد: در این بودجه توجه مناسبی به منطقه ها مستعد 2، 3، 4، 5 و 9 نشده است و با این بودجه پیشنهادی و تناقض رویکرد شهردار با اعضائ شورا کار به سرنجام خوبی نخواهد رسید.

مردمی که به هر علتی در منطقه ها محروم و استان های کم برخوردار سکونت دارند یکی از دغدغه های مهم حوزه اجتماعی کشور هستند. بی توجهی به منطقه ها محروم چند اتفاق را رقم می زند، شرایط منطقه ای ممکن است افراد را وادار به مهاجرت کند. نباید فراموش کرد که این فرایند می تواند بر امنیت اثر بگذارد. این منطقه ها باید مورد حمایت ویژه مجلس و دولت قرار بگیرند، اگر بودجه مورد احتیاج منطقه ها محروم را تأمین نشود باید منتظر افزایش آسیب های اجتماعی باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عوامل مالی مانع نوسازی بافت های فرسوده شیراز ، مردم پس انداز کافی برای نوسازی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل مالی مانع نوسازی بافت های فرسوده شیراز ، مردم پس انداز کافی برای نوسازی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید