قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت

به گزارش گلچینی از بهترین ها، شاید تا به حال با این موضوع برخورد نموده باشید که بعضی از افراد پارکینگ خانه یا ساختمان خود را به مغازه، سوئیت یا واحد تجاری تبدیل نموده باشند و از فضایی که به عنوان پارکینگ معین شده است، استفاده دیگری داشته اند و به اصطلاح تغییر کاربریداده اند.در این مقاله قرار است به آنالیز این موضوع بپردازیم که انجام این کار از نظر قانونی امکان پذیر است یا خیر و به سوالاتی که در این زمینه وجود دارد پاسخ دهیم.پس تا انتهای مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت

تغییر کاربری ملک به چه معناست؟

شاید تا به حال اصطلاح تغییر کاربری به گوشتان خورده باشد. این موضوع بدان معناست که هر ساختمانی که ساخته می گردد برای هدف خاصی باید از آن استفاده گردد. ممکن است ساختمانی به منظور سکونت یا تجارت و… بنا گردد، که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به پروانه ساختمان معروف است، از قبل معین شده است.قضیه کاربری ساختمان یکی از نکات و موارد خیلی مهم در خصوص ساختمان ها می باشد که حتی در خرید و اجاره ملک نیز دارای اهمیت زیادی است.اصولا یکی از مواردی که سبب اختلاف مردم با شهرداری می گردد، در خصوص نحوه استفاده از اماکن مسکونی است. یعنی بعضی از کاربران ساختمان بدون در دست داشتن مجوز، کاربری مسکونی ساختمان را به تجاری تغییر می دهند یا از بعضی از قسمت های ساختمان مانند پارکینگ برای کاربری تجاری استفاده می نمایند، که انجام تمامی این موارد برخلاف قانون می باشد.

اصل عدم تغییر کاربری چیست؟ مجازات مربوط به آن به چه صورت است؟

اصولا تمامی ساختمان ها دارای یکی از سه حالت تجاری، اداری، مسکونی به عنوان کاربری ساختمان هستند.طبق تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ، در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده مطابق با نقشه تهیه شده در پروانه های ساختمانی باید نوع کاربری ساختمان نیز معین گردد. و در صورتی که در آن ساختمان و منطقه غیر تجاری فعالیتی خلاف کاربری و به حالت تجاری انجام گردد، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر مطرح می نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر، با معین مهلت مناسب که نباید از دو ماه بیشتر گردد، در خصوص تعطیل شدن آن محل تصمیمات لازم را می گیرد و فرقی نیم کند که این تغییر کاربری به بخضی از ساختمان مربوط باشد یا تمام ساختمان.

برای تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری باید چه کار کنیم؟

برای این که کاربری بخشی از ساختمان یا تمامی قسمت های ساختمان تغییر کند باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول) مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی

این مرحله اولین گام از تغییر کاربری ساختمان است که باید فرم درخواست را با ارائه معینات ملک و مالک پر کنید و به دفتر خدمات نوسازی تحویل دهید. البته می توانید تمام مراحل پرونده به صورت الکترونیکی نیز انجام دهید.

مرحله دوم) بازرسی از محل مورد نظر

در این مرحله بازرس ، اطلاعات مورد احتیاج برای تأیید تغییر کاربری ملک را جمع آوری می نماید و تمامی جوانب را آنالیز می نماید. اگر ملک مورد نظر دارای تخلفی باشد، قبل از انجام هر مرحله دیگری باید به این تخلف رسیدگی گردد.

مرحله سوم) صدور دستورنقشه

در مرحله سوم باید تهیه نقشه تازه ملک متناسب با کاربری دوباره ملک، به وسیله دفا تر نوسازی انجام گردد. توجه داشته باشید که اگر مالک نسبت به دستور نقشه صادر شده اعتراضی داشته باشد، باید قبل از ورود به مرحله بعد به آن رسیدگی کند.

مرحله پنجم) صدور پروانه تازه برای کاربری تازه

در مرحله پنجم بعد از آنالیز کامل نقشه و جانمایی های اجرا شده، نقشه هایی که در مراحل قبل تکمیل شده است باید به تأیید کار شناسان دفا تر خدمات نوسازی بسد و بعد از تایید کارشناسان صدور مجوز تازه انجام می گردد.

آیا می توان ملک مسکونی را با هدف تجاری اداره داد؟

پاسخ به این سوال جواب منفی دارد و اگر شخصی ملک که به صورت مسکونی است را بریا امور تجایر اجلره دهد برخلاف قانون است و باید با متخلف برخورد گردد.

آیا می توان از پارکینگ مسکونی برای فعالیت تجاری استفاده کرد؟

جواب این سوال نیز منفی استو تغییر کاربری انباری، زیرزمین یا پارکینگ مسکونی به محل تجاری نیز خلاف قانون است و باید به وسیله کمیسوسن آنالیز گردد.

آیا برای تغییر کاربری یک واحد مسکونی ضروری است تا رضایت همسایگان را داشته باشیم؟

بله برای انجام هرگونه تغییری در کاربری باید قبل از آن با همسایگان هماهنگ گردد و رضایت آن ها جلب گردد.

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری چقدر است؟

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری به موارد زیادی بستگی دارد که در بین آن ها می توان به متراژ ملک، موقعیت در بافت شهری و ساختمانی، موقعیت جغرافیایی ملک و .. اشاره نمود. شما می توانید برای اطلاع دقیق از هزینه تغییر کاربری باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید.

سخن آخر

برای تغییر کاربری ملک از حالت مسکونی به تجاری باید تمامی مراحل طبق قانون و مراحلی که در این مقاله ذکر کردیم، انجام گردد و تغییر کاربری بدون رضایت همسایگان و قانون، امری اشتباه است و باید با متخلف برخورد گردد.

بیشتر بخوانید :

قانون انباری آپارتمان ،همه چیز درباره انباری ساختمان

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

پارکینگ مزاحم چیست؟ آنالیز مسائل و تحلیل

آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

آیا فروش انباری و پارکینگ امکان پذیر است؟

منبع: هومتیک

به "قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین تبدیل پارگینگ به مغازه، واحد تجاری، سوئیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید