نخجوان، شهر اصحاب کهف!

به گزارش گلچینی از بهترین ها، پیش از سفر به نخجوان بخوانید

اگر تابعیت ایران دارید، برای سفر به نخجوان نیازی به دریافت ویزا نخواهید داشت. بعد از عبور از مرز، تاکسی ها منتظر شما هستند تا شما را به نخجوان برسانند. فاصله نخجوان تا مرز جلفا تنها 40 کیلومتر است، جاده ها هم از امنیت بالایی برخوردارند. ساختمان های نخجوان از نظر شکل ظاهری و محیط شهری به سایر شهرهای آذربایجان شباهت دارند با این تفاوت که تمیزتر و خلوت تر هستند.

نخجوان، شهر اصحاب کهف!

تاریخ نخجوان

این کشور در سده های 9 و 8 پیش از میلاد زیر سلطه دولت اورارتو نهاده شد. در زمان پادشاهی منوئه (810-778 پیش از میلاد مسیح) لشکریان اورارتو با گذشتن از رود ارس به سوی شمال و جلگه ایروان تاختند و قسمت هایی از این سرزمین را به تصرف خود درآوردند. در سده هفتم پیش از میلاد بخشی از اراضی تابع دولت های ماننا و ماد بود. ولی در سده هشتم پیش از میلاد بخشی از شاهنشاهی (امپراتوری) هخامنشیان شد. از آن پس فرمانروایان ارمنی از دودمان یرواندی بر نخجوان حکم راندند و این کار با موافقت کوروش بزرگ پادشاه هخامنشی صورت گرفت. بعد از یرواندیان دودمان ارتاشیان و سپس اشکانیان بر نخجوان حکم فرمایی کردند و نخجوان بخشی از سرزمین اتورپاتکان شد. بعدها این سرزمین به دو گروه از ناخارارهای ارمنی تعلق یافت.

در سده سوم میلادی نخجوان به همراه بخش شرقی قفقاز (آلبانیای قفقاز) تابع دولت ساسانی بود و شاهان ساسانی مرزبانانی بر این سرزمین می گماردند. آئین مسیحیت در سده چهارم میلادی توسط گریگور مشهور و تیرداد سوم یا تیرداد بزرگ، شاه ارمنستان، رواج یافت. از این به بعد آئین زرتشت در معرض نابودی نهاده شد.

در دوران جنگ های ایران و روس (1826 ـ 1828 میلادی)، نخجوان از طرف ارتش روسیه تزاری اشغال شد و طبق معاهده ترکمن چای اراضی این سرزمین به تصرف دولت روسیه درآمد. بیست سال بعد نخجوان تابع گرجستان شد. اما تابعیت نخجوان از روسیه به گرجستان به همین جا ختم نمی شود. 5 سال بعد از پذیرش تابعیت گرجستان، نخجوانی ها مجبور می شوند تحت حاکمیت ارمنستان قرار بگیرند. پایان سال 1918 میلادی نیروهای ترک نخجوان را اشغال می نمایند.

در 28 ژوئیه سال 1921 میلادی سه ماه پس از تأسیس دولت شوروی سوسیالیستی، نخجوان به صورت یک جمهوری شوروی سوسیالیستی تأسیس شد؛ و حدود 3 سال بعد نخجوان اعلام خودمختاری کرد و جزئی از جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان درآمد. در این شرایط بود که اولین قانون اساسی آن در سال 1926 میلادی تصویب شد.

ریشه نام نخجوان

در گویش های مختلف به نخجوان، ناخ جوان، ناخ جاوان، ناخ ایجه وان، ناخ ایجاوان هم گفته شده که بر پایه نظر زبان شناس قرن نوزدهم جان هنریش این نام از ناخ ناگان ایجه وان در زبان ارمنی گرفته شده و به معنی نخستین استراحتگاه است. بر پایه نوشته های انجیل، نوح پس از فرونشستن جوشش طوفان در کوهستان آرارات فرود آمده بود. بدان سبب نخجوان با گویش ارمنی بدین نام نامیده شد.

بهترین زمان سفر به نخجوان

اگر می خواهید در خصوص آب و هوای نخجوان بدانید، باید بگوییم آب و هوایی شبیه شهرهای شمال غرب ایران دارد. زمستان های نخجوان مانند شهرهای غربی ایران سرد و تابستان های آن گرم و خشک است. ارتفاع نخجوان از سطح دریا زیاد و تقریبا می توان گفت در نخجوان آفتاب سوزان را خواهید دید. در سفر به نخجوان متناسب فصل لباس مناسب به همراه داشته باشید. از آنجاکه که نخجوان زمستان های سخت و پربرفی ای دارد، می توان گفت بهترین زمان سفر به نخجوان بهار و تابستان است.

خط و زبان در نخجوان

جالب است بدانید که تا سال 1929 خط رایج و الفبای رایج در ارمنستان فارسی-عربی بود. اما در این سال خط مردم به خط و الفبای لاتین تغییر کرد و تا سال 1939 میلادی از آن استفاده شد. در سال 1939 میلادی با اعمال سیاست های استالین در یکسان سازی خط در اتحاد جماهیر شوروی سابق خط و الفبای مردم نیز با مختصر تفاوت به الفبای سیریلیک تغییر پیدا کرد و تا سال 1991 میلادی به عنوان خط رسمی این جمهوری خودمختار به کار گرفته شد. در سال 1992 میلادی مجلس جمهوری آذربایجان خط رسمی این جمهوری را خط لاتین و زبان آن را که قبلاً آذربایجانی نامیده می شد به زبان ترکی آذربایجانی تغییر داد.

هتل های مهم نخجوان

هتل پنج ستاره تبریز در میدان دده قورقوت، مرکز شهر نخجوان و در کنار یکی از بناهای مهم قرن هجدهم به نام حمام اسماعیل خان واقع شده است. این هتل در یک محیط آرام و دنج مشرف به یک پارک کوچک بنا شده. این هتل 12 طبقه دارد که در طبقات بالاتر منظره کل شهر نخجوان دیده می شود.

مزایای اقامت در هتل تبریزِ نخجوان:

  1. امکان دسترسی به مراکز و پارک های اصلی نخجوان بدون احتیاج به تاکسی
  2. اینترنت پرسرعت رایگان
  3. چایخانه سنتی، رستوران مجلل و کافی بار لوکس با غذا های محلی و خوشمزه
  4. استخر سرپوشیده، سونا و جکوزی رایگان
  5. سالن ویژه مخصوص بازی برای بچه ها
  6. سالن بدن سازی و بیلیارد رایگان
  7. موسیقی زنده در ایام خاص و تعطیلات ویژه

هتل دوزدوغ

هتل دوزدوغ هتل 5 ستاره دیگری است که مساحتش به بیش از 45 هزار متر مربع می رسد. این هتل در 10 کلیومتری مرکز شهر نخجوان و 18 کلیومتری فرودگاه واقع شده. این هتل دارای اتاق های شیک و لوکس است. هتل دوزدوغ با ارائه خدمات درمانی آب درمانی و فیزوتراپی در میان گردشگران بسیار هوادار دارد. لذت چشیدت غذای ترکی، استحمام در حمام های ترکی و... در این هتل از خاطرتان نخواهد رفت.

مهم ترین جاذبه های نخجوان کدامند؟

مقبره مومنه خاتون:

این مقبره در واقع یک برج هشت ضلعی بیست و شش متری آجری است که حکم آرامگاه را دارد؛ این آرامگاه، نماد تمثیلی نخجوان به شمار می رود و یکی از دیدنی ترین جاذبه های آذربایجان است. با کاشی های فیروزه ای و خط کوفی تزیین شده. قدمت این مقبره به قرن دوازدهم میلادی برمی شود. آرامگاه مومنه خاتون با ظاهر شکل یافته اش در بین محققان به شاهکار معماری قرون وسطی مشهور است. تصویر آن را در درشت ترین اسکناس آذربایجان نیز می توان یافت.

غارِ اصحاب کهف

یکی از مهمترین دیدنی های نخجوان به شمار می آید و در 18 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. این غار در انتهای یک جاده باریک که از جاده اصلی جدا می شود، واقع شده. ابتدای جاده اصلی یادمانی بزرگ از سیمان به رنگ سفید با پایه های صورتی وجود دارد که روی آن به زبان روسی نوشته شده: غار اصحاب کهف.

موزه های نخجوان

موزه قوچ های سنگی، موزه فرش و موزه های دیگر آذربایجان، هر نوع سلیقه ای با هر علاقه ای را اغنا می نمایند.

بازارهای نخجوان

اجناس بازار در نخجوان ترکیبی است از کالاهای روسی، ترک، ایرانی و طبق معمول چینی! بازار 57 یک بازار روباز است که به صورت غرفه ای تقسیم بندی شده است و هر روز جز یک شنبه دایر است، در بیرون این بازار هم میوه، سبزی و ماهی می فروشند. در نخجوان بازار مدرن هم پیدا می شود. مرکز تجارت مهم ترین، مدرن ترین و بزرگ ترین پاساژ در نخجوان است و در طبقه بالای هتل تجارت واقع شده است. آلیش وریش هم فروشگاهی است که صرفاً کالاهای فراوری ترکیه -عمدتاً خوراکی- می فروشد و قیمت هایش هم با داخل ایران فرق چندانی ندارد.

حمل و نقل در نخجوان

برای جابه جایی در سطح شهر، بهترین وسیله تاکسی است که همواره هم در دسترس است. نرخ تاکسی ها مصوب و ثابت است. از لحاظ امکانات در تمام شهر صرافی، دستگاه خودپرداز و کافی نت بیشتر از حد مورداحتیاج پیدا خواهید کرد.

منبع: دالاهو

به "نخجوان، شهر اصحاب کهف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخجوان، شهر اصحاب کهف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید