چالش های پیش روی جانشین آبه شینزو چیست؟، تداوم آبه نومیکس

به گزارش گلچینی از بهترین ها، خبرنگاران، گروه بین الملل - فرهاد همتی: سوگا یوشیهیده دبیر ارشد کابینه و سخنگوی دولت ژاپن امروز دوشنبه با رأی اکثریت اعضای حزب لیبرال دموکرات، به ریاست حزب حاکم این کشور برگزیده شد.

چالش های پیش روی جانشین آبه شینزو چیست؟، تداوم آبه نومیکس

با این انتخاب سوگا جانشین آبه شینزو نخست وزیر ژاپن می گردد که ماه به دلیل ابتلاء به بیماری روده از مسئولیت خود کناره گیری کرد. سوگا یوشیهیده در انتخابات امروز حزب لیبرال دموکرات ژاپن با ایشیبا شیگرو وزیر دفاع سابق و دبیرکل پیشین حزب لیبرال دموکرات و کیشیدا فومیئو وزیر خارجه سابق ژاپن و رئیس امور خط مشی این حزب رقابت کرد و در نهایت توانست با 377 رأی را از مجموع 534 رأی قانون گذاران حزب لیبرال دموکرات به عنوان رئیس حزب انتخاب گردد تا راه برای انتخاب او به عنوان نخست وزیر ژاپن همیشه گردد. انتخاب سوگا یوشیهیده به عنوان جانشین آبه شینزو در حزب لیبرال دموکرات ژاپن از چند نظر حائز اهمیت است:

اولاً، همان طور که انتظار می رفت، یوشیهیده سوگا سخنگوی آبه شینزو و فرد مورد اعتماد او توانست در حزب حاکم لیبرال دموکرات به عنوان رهبر جدید این حزب جای آبه را بگیرد. این دو از زمان نخست وزیری آبه در سال 2012 میلادی تقریباً یک دهه با هم همکار و رفیق نزدیک بودند به نحویکه سوگا در تمام این مدت دست راست آبه بود و به عنوان دبیر کابینه نخست وزیر خدمت می کرد؛ سوگا در دولت آبه نقشی شبیه به رئیس ستاد کارکنان نهاد نخست وزیری و سخنگوی دولت را بر عهده داشت و دور از انتظار نیست که در جلسه روز چهارشنبه این هفته، با توجه به اینکه حزب لیبرال دموکرات اکثریت کرسی های مجلس ژاپن را در اختیار دارد، جانشین آبه در کرسی نخست وزیری گردد.

نکته بعد اینکه، سوگا 71 ساله بارها اظهار داشت که از سیاست های مهم آبه شینزو در حوزه اقتصاد و روابط خارجی پیروی می نماید. طبیعی است با انتخاب سوگا سیاست های کلان آبه در ژاپن نیز ادامه خواهد یافت. در حال حاضر ژاپن با مسائل مختلفی از جمله همه گیری ویروس کرونا که تأثیر منفی بر اقتصاد این کشور گذاشته، روبرو است. به همین دلیل سوگا کشاورز زاده اعلام نموده، مقابله با ویروس کرونا و خارج کردن ژاپن از رکودِ پس از شیوع کرونا از اولویت های دولت آینده وی خواهد بود.

سوگا سال ها متحد مهم آبه به ویژه در اجرای سیاست های مالی وی موسوم به آبه نومیکس بود. این برنامه ترکیبی از محرک های پولی، جلوگیری از افزایش هزینه های دولت و اصلاحات ساختاری به معنای احیای اقتصاد راکد ژاپن به شمار می رود. بعضی از کارشناسان معتقدند عملکرد سوگا در خروج ژاپن از رکود پس از شیوع کرونا قابل توجه بوده و او حتی بهتر از آبه توانایی ارتباط با رأی دهندگان ژاپنی را دارد.

افزون بر این، سوگا پیش از انتخاب شدن به جانشینی آبه در حزب حاکم گفته بود که به دنبال ترویج دموکراسی و افزایش ارتباطات با کشورهای آسیایی مانند چین و کره جنوبی است که از این منظر به باور بعضی کارشناسان این موضوع به معنای سیاست مسالمت امیز ژاپن با همسایگان دست کم تا انتخابات سال آینده محسوب می گردد.

البته سوگا در کنار اهتمام به ادامه برنامه های مالی و سیاست خارجی خود، نیم نگاهی هم به پیروزی حزب حاکم در انتخابات سراسری سال آینده دارد؛ چرا که محبوبیت نخست وزیر مستعفی ژاپن در دوره همه گیری کرونا در نظرسنجی ها در پایین ترین سطح در 8 سال گذشته قرار داشت. افزون بر این اگر چه ژاپن از لحاظ شدت شیوع کرونا در میان کشورهای دنیا موقعیت بهتری دارد، اما با این حال دولت آبه با نقدها شدیدی روبرو بود که می گفتند وی نتوانسته است با پیامدهای مالی همه گیری کرونا به اندازه کافی مقابله کند.

در مجموع برگزاری انتخابات، مقابله با کرونا و فائق امدن بر مسائل پسا کرونایی از جمله چالش های جانشین آبه است. در واقع سوگا تا شهریور سال آینده فرصت دارد تا برای حفظ قدرت حزب حاکم در ژاپن بر مسائل فائق آید. البته این شکنندگی حزب لیبرال دموکرات به عنوان متنفذترین نیروی سیاسی در ژاپن در حالیست که این حزب از زمان تشکیل مجلس این کشور یعنی سال 1955 تا کنون فقط یک دوره 9 ماهه قدرت را به رقبای خود واگذار نموده است.

کارشناس مسائل شرق

منبع: خبرگزاری مهر

به "چالش های پیش روی جانشین آبه شینزو چیست؟، تداوم آبه نومیکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های پیش روی جانشین آبه شینزو چیست؟، تداوم آبه نومیکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید