چرا گاهی پوست بیش از حد خشک می گردد آیا می توان از روند خشک شدن پوست و اگزما جلوگیری کرد؟

به گزارش گلچینی از بهترین ها، برخی افراد پوست خشکی دارند و این موضوع زمانی اتفاق می افتد که پوست آب یا چربی طبیعی مورد احتیاج برای حفظ رطوبت و لطافت خود را به مقدار زیادی از دست می دهد. پوست برای سالم و شاداب ماندن به آب و روغن های طبیعی احتیاج دارد تا آن را نرم و لطیف نگه دارد.

چرا گاهی پوست بیش از حد خشک می گردد آیا می توان از روند خشک شدن پوست و اگزما جلوگیری کرد؟

گلچینی از بهترین ها -یکتا فراهانی: پوست نخستین خط دفاعی بدن است. چون می تواند از ورود میکروارگانیسم های مضر مانند ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کند.

اما گاهی دچار آسیب های مختلفی از جمله خشکی یا اگزما می گردد. در این صورت پوست خشن یا پوسته پوسته به نظر می رسد و طراوت خود را ازدست می دهد. لکه های خشکی هم از فردی به فرد دیگر فرق دارد. البته خشکی پوست بیماری شایعی است که ممکن است افرادرا در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

خشکی پوست دلایل زیادی دارد، از جمله سردی و خشکی هوا، آسیب های ناشی از تابش مستقیم آفتاب، صابون های خشن و قوی و حمام کردن بیش ازاندازه.

وقتی پوست خشک می گردد

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره علل بروز خشکی پوست می گوید: هنگامی که ترشح غدد چربی در پوست کم یا فراوری و گسترده شدن آن در سطح پوست کند گردد پوست فرد خشک می گردد. ضمن آنکه اگر افراد مبتلا به خشکی پوست در تماس با عواملی که این فرایند را تشدید می نمایند هم قرار بگیرند دچار بیماری پوست خشک می شوند که شایع ترین آن اگزماست.

اگزما

به گفته این متخصص پوست، اگزما انواع مختلف دارد از جمله اگزمای سکه ای، اگزمای سبوروییک، اگزمای نوزادی، پیری، اتوپی، اگزمای خانم های خانه دار و ...

علایم اگزما، التهاب، خارش، سوزش، قرمزی، درد و گاهی حتی ترک خوردن پوست است. عواملی که آن را تشدید می نمایند هم شست و شوی زیاد، محیط خشک، بیش ازاندازه در معرض هوای سرد قرار گرفتن، استفاده از آب بیش از حد سرد و داغ، افزایش سن و عوامل دیگری مثل اگزمای پای نوزادان است که به دلیل دیر تعویض شدن پوشک آن هاست.

شناخت عوامل بروز خشکی پوست

صداقت پیشه می گوید دلیل بروز اگزما در برخی افراد منشأ ژنتیکی دارد و از ابتدای تولد با آن هاهست؛ به گونه ای که سال ها باعث رنجش بیمار می گردد. البته در برخی موارد در محدوده چهار سالگی و برخی دیگر نیز در سنین بلوغ بهتر می شوند. اما در برخی موارد هم این مشکل همواره با آن ها باقی خواهد ماند.

در چنین افرادی باید عوامل تشدید نماینده خشکی پوست حذف گردد و با رساندن چربی به وسیله کرم های مناسب پوست های خشک به بهبود آن ها یاری کرد. البته خشکی پوست ژنتیکی هم مثل دیگر بیماری های ژنتیکی به طور کامل رفع نخواهد شد.

ارتباط خشکی پوست و تغذیه

به گفته دکتر صداقت پیشه، تغذیه در برخی انواع اگزما تأثیر زیادی ندارد. ولی در برخی از موارد می تواندمشکل ساز باشد. بنابراین خود بیمار باید دقت کند که اگر ارتباطی بین تغذیه و تشدید خشکی پوست پیدا کرد حتماً به اطلاع پزشک معالج برساند و از مصرف آن ها نیز خودداری کند.

توجه داشته باشیم در واقع درمان اگزما، رعایت مواردی است که منجر به بیماری و تشدید آ ن می گردد. بعلاوه جلوگیری از شرایطی که در محیط فرد برای او ایجاد حساسیت و خشکی بیشتر پوست می نماید.

راه های مقابله با اگزما و خشکی پوست

نوعی اگزما هم دلیل شغلی دارد. یعنی با توجه به اینکه فرد مثلاً با مواد حساسیت زایی که سبب خشکی پوست می گردد سر و کار دارد به وجود می آید.

مواد آزمایشگاهی یا سیمان، گچ و دیگر موادی که در بنایی و نقاشی ساختمان استفاده می گردد می توانند اگزما ایجاد نمایند. البته دلیل اصلی آن هم تماس زیاد فرد با این گونه مواد است چون ممکن است ابتدا مسئله ای ایجاد نگردد؛ ولی به تدریج و با ادامه کار سرعت بیماری بیشتر خواهد شد.

روش هایی برای محافظت از پوست هم وجود دارد؛ ولی گاهی چاره ای جز ترک شغل برای فرد باقی نمی ماند. بنابراین بهتر است نگذاریم بیماری آن قدر تشدید گردد که ناچار به ترک شغل شویم.

در خصوص اگزمای خانم های خانه دار هم توصیه می گردد هنگام کارهایی که برای آن ها حساسیت ایجاد می نماید حتماً از دستکش نخی استفاده نمایند. ضمن آنکه توجه داشته باشند مدت استفاده از دستکش به گونه ای باشد که از دفعات شست و شوی دستشان کاسته گردد.

شاید با مراعات این موارد مشکل بیماران کاملاً رفع نگردد؛ اما می تواند تا حدودی به بهبود آن یاری کند.

ضمن آنکه بهتر است حتماً به پزشک متخصص هم مراجعه گردد. چون گاهی احتیاج به درمان دارویی هم وجود دارد. البته داروهای اگزما در بیشتر موارد موضعی هستند؛ اما می توانند مؤثر واقع شوند و یاری زیادی به بهبود خشکی پوست می نمایند.

در واقع مشکل اصلی در این بیماری، کمبود چربی است. بنابراین چرب نگه داشتن پوست یکی از نکات کلیدی در این خصوص است. چون پوست خشک وقتی زیاد شسته می گردد چربی سطحی آن از بین می رود.

با وجود آنکه پوست می تواند دوباره چربی لازم را فراوری کند و چربی را در سطح پوست توسعه دهد اما این کار زمان بر است. بنابراین بهتر است با افزودن چربی به سطح پوست، فرد را از ابتلا به بیماری محفوظ نگاه داشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا گاهی پوست بیش از حد خشک می گردد آیا می توان از روند خشک شدن پوست و اگزما جلوگیری کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گاهی پوست بیش از حد خشک می گردد آیا می توان از روند خشک شدن پوست و اگزما جلوگیری کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید