کیفیت زمستانی خودرو های داخلی

به گزارش گلچینی از بهترین ها، جدیدترین گزارش کیفی خودرو های داخلی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد و طبق آن، دو محصول توانستند سطح کیفی خود را ارتقا دهند. در این گزارش که به بهمن ماه مربوط می گردد و توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده، 43 خودرو داخلی تحت آنالیز کیفی قرار گرفته اند. منهای دو خودرویی که سطح کیفی آن ها در بهمن و نسبت به دی تغییر نموده است، سایر خودرو های آنالیز شده، ثبات کیفی داشته اند.

کیفیت زمستانی خودرو های داخلی

در روشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای ارزیابی کیفی خودرو ها لحاظ می نماید، هر محصول بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت نموده و در دسته قیمتی خود جای می گیرد. این در شرایطی است که طبق معمول هیچ خودرویی نتوانسته در ارزیابی کیفی بهمن ماه تمام ستاره های موجود را به دست بیاورد. در گزارش منتشره، اخذ یک ستاره، نشان دهنده حداقل کیفیت یک خودرو بوده و هرچه تعداد ستاره ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. در گزارش کیفی بهمن، اما طبق روال ماه های گذشته، خودرو های فراوری داخل در 5 گروه قیمتی دسته بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به دست آورده اند. تا پیش از انفجار قیمت ها در بازار خودرو، محصولات تحت ارزیابی در دسته های قیمتی زیر 25 میلیون تومان تا بالای 100 میلیون تومان قرار می گرفتند که حالا دیگر این گروه بندی اعتبار خود را از دست داده است.

در میان 43 خودرویی که طی دومین ماه زمستان امسال مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند، 14 خودرو چهار ستاره کیفی را از آن خود نموده اند و این یعنی، حدود 32 درصد از خودرو های یاد شده توانسته اند به کیفیت نسبتا ایده آل دست پیدا نموده و برترین محصولات خودروسازی کشور در بهمن باشند. البته در کنار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکتی دیگر نیز در همکاری با وزارت صنعت به ارزیابی کیفیت خودرو های داخلی می پردازد و اگر آمار آن ها را نیز لحاظ کنیم، تعداد خودرو های چهار ستاره به 16 افزایش خواهد یافت.

طبق گزارش منتشره، 16 خودروی داخلی نیز پیروز به اخذ سه ستاره کیفی شده اند تا در مجموع حدود 37 درصد از خودرو های ارزیابی شده در بهمن، سه ستاره لقب گرفته و کیفیتی متوسط را ازآن خود نمایند. از آن سو، اما 13 خودرو نیز توانسته اند تنها دو ستاره کیفی را در ارزیابی بهمن ماه امسال به دست بیاورند؛ بنابراین حدود 31 درصد از خودرو های فراوری داخل نیز طی بهمن امسال دوستاره بوده اند.

ثبات کیفی نسبی خودرو های داخلی، اما در شرایطی است که تحریم های ایالات متحده آمریکا سبب مختل شدن روند تامین قطعات از منابع اصلی شده است. با ادامه این روند، بیم آن می رود که کیفیت قطعات (به دلیل تامین از منابع فرعی) افت کند و در نتیجه سطح کیفی خودرو ها پایین بیاید. این اتفاق در دوران قبلی تحریم که به سختی حالا نبود، رخ داد و حالا باید منتظر ماند و دید آیا افت کیفی احتمالی در گزارش های آینده شرکت بازرسی اثبات و منعکس خواهد شد؟ البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به دلیل کاهش تیراژ، عملا مشغله خودروسازان کم شده و بنابراین آن ها وقت و تمرکز بیشتری برای کاستن عیوب محصولات خود در پروسه فراوری و مونتاژ دارند. به عبارت بهتر، اگرچه ممکن است کیفیت کلی خودرو ها از ناحیه قطعات، کاهش پیدا کند، با این حال شرکت های خودروساز می توانند با توجه به زمان و تمرکز بیشتری که به واسطه کاهش فراوری نصیب شان شده، حداقل عیوب مربوط به مونتاژ محصولات را کمتر نمایند. در حال حاضر بعضی مسائل کیفی خودرو های داخلی مانند صدا های غیر عادی، نفوذ آب و رگلاژ نبودن درها، به ضعف در پروسه مونتاژ مربوط می گردد که فارغ از بحث قطعات، امکان کمرنگ کردن آن ها به واسطه وقت و تمرکز بیشتر وجود دارد.

جزئیات کیفیت خودرو ها در بهمن

نگاهی بیندازیم به جزئیات کیفیت خودرو های داخلی در دومین ماه زمستان، تا معین گردد سطح کیفی آن ها از چه شرایطی برخوردار است. در گزارش منتشره، بازهم خودرو های به اصطلاح گران قیمت، بیشترین ستاره ها را نصیب خود نموده اند، هرچند البته استثنا هایی نیز در این مورد به چشم می آید. در واقع در چند مورد، خودرو های داخلی و مونتاژی با وجود قیمت بالایی که دارند، حداقل کیفیت را به خود اختصاص داده اند. هرچه هست، در گروه خودرو های سطح قیمتی یک، با سه عضو تقریبا مونتاژی یعنی مزدا3 شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای ایران خودرو خراسان و پژو 2008 (محصول مشترک ایران خودرو و پژو) روبه رو می شویم که هر سه آن ها پیروز به کسب چهار ستاره کیفی شده اند.

این خودرو ها در گزارش قبلی نیز همین تعداد ستاره را کسب نموده بودند؛ بنابراین تغییر کیفیت خاصی در آن ها طی دومین ماه زمستان امسال و نسبت به دی رخ نداده است. این سه محصول در حال حاضر گران ترین خودرو های فراوری و مونتاژ داخل به شمار می روند و همچنین از داخلی سازی پایینی برخوردار هستند. در این بین، پژو 2008 اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور به شمار می رود و با وجود تعلیق فعالیت های پژو در ایران، فراوری آن در بهمن ادامه داشته است. با توجه به تحریم های موجود که ارتباط خودروسازی داخلی را با خارج به شدت کاهش داده و تامین قطعات را مختل نموده است، ادامه فراوری 2008 در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. در خصوص مزدا3 و ویتارا نیز شرایط به همین شکل است و، چون بیشتر قطعات آن ها از راستا واردات تامین می گردد، معین نیست فراوریشان در آینده ادامه داشته باشد یا متوقف گردد.

از خودرو های دسته قیمتی یک بگذریم و نگاهی بیندازیم به گروه بعدی که جزو دسته قیمتی 2 به حساب می آیند و آن ها نیز مونتاژی هستند. در این گروه با هشت محصول روبرو می شویم که در میان آنها، کیا سراتو و هیوندایی اکسنت توانسته اند چهار ستاره کیفی به دست بیاورند. سراتو که در شرکت سایپا مونتاژ می گردد، در گزارش کیفی گذشته نیز چهار ستاره کیفی به دست آورده؛ بنابراین سطح کیفی آن در بهمن تغییر خاصی به خود ندیده است. این محصول به دلیل وابستگی به قطعات خارجی، با افت فراوری روبرو شده و شاید سایپا طی سال آینده مجبور به وداع با آن گردد.

دیگر عضو این گروه یعنی هیوندایی اکسنت که میهمان کرمان موتور است نیز نسبت به گزارش قبلی تغییری به خود نمی بیند. غول تحریم گریبان این خودرو را نیز می فشارد و نمی توان با قاطعیت در خصوص ادامه مونتاژش در آینده صحبت به میان آورد. در گروه تحت آنالیز، اما شش خودروی چینی نیز به چشم می آید که همه آن ها با داخلی سازی پایینی در کشور مونتاژ می شوند. در این بین، هایما S. 7 اتومات مانند دی ماه سه ستاره کیفی به دست آورده است. هایما مدلی دیگر به نام S. 5 نیز دارد که آن هم در گزارش کیفی بهمن سه ستاره به دست آورده و تغییری نسبت به گزارش قبل نداشته است. هر دو مدل هایما در ایران خودرو خراسان مونتاژ می شوند.

دیگر خودروی چینی این گروه یعنی تیگو5 که در مدیران خودرو مونتاژ می گردد، در گزارش کیفی بهمن سه ستاره به دست آورده، بنابراین در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری حاصل ننموده است. همچنین جک S. 5 نیز به عنوان محصول مونتاژی کرمان موتور، با کسب سه ستاره، شرایط کیفی مشابهی با ماه گذشته دارد. این گروه میزبان محصولی دیگر از جک نیز به نام S. 3 است. طبق گزارش منتشره، خودروی موردنظر مانند گزارش قبلی سه ستاره کیفی کسب نموده است. در نهایت تنها عضو دو ستاره دسته قیمتی 2، ام وی ام مدل X. 33 است که تعداد ستاره هایش تفاوتی با گزارش قبلی ندارد. در دسته قیمتی 3 نیز خودرو های چینی حضور دارند و در این بین، بسترن و چانگان توانسته اند چهار ستاره کیفی به دست بیاورند. بسترن محصول مونتاژی گروه بهمن به حساب می آید که در گزارش دی ماه نیز چهار ستاره داشت. چانگان هم که خودرو مونتاژی سایپایی ها محسوب می گردد، تغییری در کسب ستاره نسبت به دی ماه نداشته است.

همچنین آریزو 5 نیز کماکان سه ستاره کیفی را به خود می بیند و با این حساب تغییری در سطح کیفی این محصول مونتاژی چینی در بهمن و نسبت به دی رخ نداده است. ام وی ام X. 22 هم دیگر عضو گروه تحت آنالیز است که در مدیران خودرو مونتاژ می گردد و مانند گزارش قبلی، سه ستاره کیفی دارد. در نهایت تنها عضو دو ستاره دسته قیمتی 3 لیفان X. 60 نام دارد که در کرمان موتور مونتاژ می گردد و نسبت به گزارش قبلی تغییری در سطح کیفی آن ایجاد نشده است.

نگاهی هم بیندازیم به دسته قیمتی 4 که بیشترین خودرو های داخلی را در خود جای داده است. مانند چند گزارش قبلی، همچنان رنویی ها و پژویی ها رده های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس، رنو ساندرو اتومات، تندر90 پلاس اتومات، تندر90 پلاس، پژو 207 اتومات، پژو 207، پارس تندر و برلیانس H. 230 پیروز به کسب چهار ستاره کیفی شده اند. در این بین، برلیانس با کسب یک ستاره جدید در گزارش بهمن، سطح کیفی خود را نسبت به دی ارتقا داده است. در رده های هشتم تا پانزدهم، اما با تندر90 پارس خودرو، تندر90، دنا پلاس، رانا، پژو 206 صندوقدار، پژو 206 هاچ بک، دنا، دانگ فنگ و ام وی ام 315 روبرو می شویم. به جز خودروی آخری که در بهمن امسال یک ستاره به خود اضافه نموده، سایر خودرو ها در مقایسه با گزارش دی ماه با تغییرات کیفی خاصی روبرو نشده و سه ستاره به حساب می آیند. در گروه مورد آنالیز، اما هفت خودرو دو ستاره نیز به چشم می آید و اتفاقا هیچ کدام از آن ها در مقایسه با گزارش قبلی، با تغییر ستاره بندی روبرو نشده اند. در این بین، ایران خودرو بیشترین نماینده را دارد. این خودرو ها عبارتند از: پژو پارس کرمانشاه، سورن، سمند تبریز، پژو 405 خراسان، ساینا، تیبا2 و تیبای معمولی.

گزارش کیفی بهمن ماه، اما خودرو های دسته 5 قیمتی را نیز در خود جای داده است، به نحوی که نام چهار محصول در این دسته دیده می گردد. پراید 131 پارس خودرو، پراید 131سایپا، پراید 132 و همچنین پراید 111، چهار محصولی هستند که در گروه موردنظر جا خوش نموده و تغییر کیفی خاصی نیز به نام آن ها به ثبت نرسیده است. در واقع این چهار خودرو همچنان دو ستاره به شمار می روند و در حال حاضر ارزان ترین محصولات بازار خودروی کشور هستند. کف قیمت آن ها پیش تر زیر 25 میلیون تومان بود، اما با توجه به افزایش قیمت شدید در بازار خودرو، این کف بالا آمده و به بیش از 40میلیون تومان رسیده است.

منبع: فرادید

به "کیفیت زمستانی خودرو های داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت زمستانی خودرو های داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید