فراوری 1.7 میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست سال جاری

به گزارش گلچینی از بهترین ها، رییس مرکز ملی فرش ایران از بافت و فراوری یک میلیون و 700 هزار متر مربع فرش دستباف از ابتدای سال جاری تا سرانجام شهریورماه اطلاع داد.

فراوری 1.7 میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست سال جاری

به گزارش گروه مالی گلچینی از بهترین ها، فرح ناز رافع اضافه نمود: این آمار در هم سنجی با پارسال رشدی حدود 10 درصدی داشته است.

وی بیان داشت: این رشد فراوری در حالی حاصل شد که فرش بافان داخلی همچنان با مشکلاتی نظیر کرونا، کمبود مواد اولیه و افزایش بی ضابطه نرخ بعضی از مواد اولیه داخلی و تداوم تحریم ها روبرو بوده و هستند.

رافع اعلام کرد: از ابتدای سال جاری اجرایی شدن 47 پروژه کارآفرینی از سوی این مرکز با بودجه 300 میلیارد تومانی و اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان در دستور کار قرار گرفته که در زمینه های فرش بافی، نخ ریسی های خانگی و رنگرزی است.

وی گفت: فراوری 50 هزار و 378 متر مربع فرش دستباف با اشتغال زایی برای بیش از 6 هزار نفر از محل اجرای این پروژه ها تا انتها سال پیش بینی می گردد.

رییس مرکز ملی فرش ایران توضیح داد: هزینه کم، اشتغال زایی گسترده به ویژه در روستا ها و سکونتگاه های غیر رسمی، ایجاد ارزش اضافه نموده بالا و آموزش و فراگیری آسان، از جمله مشخصه های هنر- صنعت فرش دستباف است.

وی ادامه داد: تسهیلات فنی و اعتباری، تسهیلات کارا، تسهیلات طرح تام و تسهیلات مشاغل خانگی، از جمله تسهیلاتی است که مردم و کارآفرینان می توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنعت استان ها یا مرکز ملی فرش برای توسعه فعالیت فرش بافی و اشتغال زایی و فراوری، از آن ها استفاده نمایند.

رافع توضیح داد: از ابتدای سال جاری تا امروز 50 جواز تاسیس و 260 پروانه بهره برداری در زمینه فرش دستباف به طور الکترونیک صادر شده که پیش بینی می گردد اشتغال زایی 9 هزار و 565 نفری را در پی داشته باشد.

وی اعلام کرد: امروز متاثر از پاندومی کرونا، صدور جواز تاسیس و پروانه های بهره برداری به طور الکترونیک و در سامانه بهین یاب انجام می گردد که سرعت بالایی در صدور داشته است.

لازم به ذکر است، دست کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه فراوری، فروش و صادرات فرش ارتزاق می نمایند که این مقدار یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می دهد. 2 میلیون نفر در بافت فرش به طور مستقیم و 191 هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. بعلاوه 115 هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج هزار و 500 دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال 2019 بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشور های مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم 7.9 درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

از 18 دی ماه هفته فرش ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی با شعار گره همدلی برای صلح جهانی برگزار خواهد شد که رویداد های این یک هفته به وسیله استان های داوطلب با توجه به سنت هر قوم و در انتهای هر رویداد یک کمپین برگزار می گردد.

در راستای اجرای برنامه های زیست بوم دیجیتال فرش دستباف، ویکی فرش، آموزشگاه آنلاین فرش دستباف، بازار فروش آنلاین فرش دستباف و سرویس VOD فرش دستباف رونمایی خواهد شد.

بعلاوه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم و عکس فرش دستباف در هفته فرش اکسپو دبی نیز از برنامه های زیست بوم دیجیتال است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فراوری 1.7 میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست سال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 1.7 میلیون متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست سال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید