وزارت فرهنگ و ارشاد می خواهد باری از روی دوش ناشران بردارد

به گزارش گلچینی از بهترین ها، مونا آرام فر، مدیر انتشارات شازده کوچولو و تخته سیاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب بیان نمود: تدبیر برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به تاثیرات شیوع کرونا بر کسب و کار های مختلف از جمله صنعت نشر، بسیار قابل توجه و تقدیر است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این نمایشگاه، جایگزین سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست، ناشران برای حضور بهتر و موثر تر در نمایشگاه مجازی کتاب نیازمند حضور در نشست های توجیهی درباره عرضه کتاب های خود هستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد می خواهد باری از روی دوش ناشران بردارد

وی درباره اعتماد 488 ناشر از سراسر کشور برای حضور در نمایشگاه جیرفت که افزایش 316 تایی بیش از سال گذشته را نشان می دهد، اضافه کرد: پرسش های من درباره نمایشگاه مجازی به عنوان انتقاد از جریان برگزاری نمایشگاه نیست. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اقدام بسیار عظیم و مهمی، به و یژه در شرایط فعلی است و اطلاع رسانی یکی از ابزار های اساسی برای معرفی ابعاد مختلف این نمایشگاه است. از مجری برگزاری نمایشگاه مجازی می خواهم به پرسش ناشران متقاضی حضور در این نمایشگاه از جمله زیر ساخت ها و پشتیبانی فروش و ارسال بسته های خرید، اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند.

این ناشر حوزه کودک و نوجوان، افزایش میزان مشارکت ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب را احتیاجمند افزایش اطلاع رسانی دانست و ادامه داد: به عنوان یک ناشر، با 16 سال سابقه فعالیت، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را اقدام مهم و قابل توجهی می دانم. برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به معنای اعلام موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی می کنم به این معنا که در شرایط سخت، برای حمایت از شما هستیم و می خواهیم باری از دوش ناشران برداریم.

ارام فر، با بیان این مطلب که بی تردید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، هزینه های گزافی را بر دوش دولت قرار داده است اعلام کرد: علاوه بر هزینه های مادی، برنامه ریزی این نمایشگاه انرژی مضاعفی از مجری طرح بابت برپایی نشست های مختلف ها گرفته است چراکه تجربه اداره دو نشر به من ثابت نموده اجرای یک ایده به جلسات مختلف و متعددی احتیاج دارد؛ به نظرم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه به ویژه در شرایط فعلی کوشش بسیار چشم گیری است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد، فرهنگ کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران که سال هاست به دلایل مختلف ضعیف و رو ند رو به کاهش دارد، متاثر از کرونا چند برابر ضعیف تر شده ؛ بنابراین احتیاجمند برنامه ریزی برای احیا این فرهنگ باشیم.

مدیر نشر شازده کوچولو، با اشاره به کاهش و افت شدید کتابخوانی حتی بین قشر کتابخوان اضافه کرد: در حالی که به نظر می رسید شرایط قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا، زمینه ساز افزایش توجه به کتاب و کتابخوانی گردد اما تجربه مراوده با دانشجویان در کمتر از یک سال گذشته نشان می دهد، مطالعه حتی بین قشر دانشجو بسیار افت نموده است.

آرام فر به تاثیر مسائل مالی بر همه حلقه های نشر اشاره نمود و ادامه داد: کرونا میزان فراوری کتاب را کاهش داد و میزان فراوری دو نشر شازده کوچولو و تخته سیاه بعد از شیوع ویروس کرونا در مقایسه با سال های گذشته به شدت کاهش پیدا نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "وزارت فرهنگ و ارشاد می خواهد باری از روی دوش ناشران بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت فرهنگ و ارشاد می خواهد باری از روی دوش ناشران بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید