حذف ارز 4200 منجر به رشد مالی می گردد

به گزارش گلچینی از بهترین ها، عضو هیات علمی پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: حذف ارز 4200 تومانی در بلندمدت به سود اقتصاد بوده و رشد مالی در پی دارد.

حذف ارز 4200 منجر به رشد مالی می گردد

فخرالدین زاوه، حذف ارز 4200 تومانی را ضروری دانست و اضافه نمود: میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی به بعضی کالاها اختصاص می دادیم ولی اتفاقی که می افتاد، این بود که مصرف نماینده نهایی از قیمتی که برای خرید کالا پرداخت می کرد، این احساس را نداشت که در حال دریافت یارانه بابت خرید این کالاهاست.

وی اضافه نمود: این هرم، همان ناکارآمدی است که بعضی اقتصاددانان در زمان تصمیم گیری برای اختصاص ارز 4200 تومانی هشدار داده بودند؛ در کنار این، فساد و رانتی هم که ایجاد نموده بود که آنها هم انگیزه حذف آن را دو چندان می نماید.

عضو پژوهشکده اقتصاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: یکی از علل اینکه اقتصاد ما رشدهای پایینی را در چند دهه گذشته تجربه نموده، اتخاذ این تیپ سیاست های غیر مالی بوده است. به طور خاص، مداخلات قیمتی دولت را باید به عنوان یکی از سیاست های غیر مالی مطرح نمود.

وی یادآور شد: چون به هر حال قیمت به عوامل مالی این سیگنال را می دهد که از هر نهاده ای به چه اندازه استفاده نمایند. اگر قیمت به هر دلیلی دست بخورد، می تواند منجر به سو تخصیص گردد و استفاده از منابع مالی به صورت غیر بهینه انجام گردد که مانع رشد اقتصاد ماست.

کارشناس مالی توضیح داد: ارز 4200 تومانی طی دوره ای تخصیص یافته و به هر حال سازوکارهایی برای آن شکل گرفته است بنابراین حذف یک باره آن ممکن است سبب وارد شدن فشار و سختی هایی به بعضی خانواده ها در کوتاه مدت گردد؛ بنابراین مناسب است دولت چتر حمایتی مؤثرتری بر سر این خانواده ها بگستراند تا خانواده های آسیب پذیر و نیازمند حمایت را به صورت مستقیم مورد هدف قرار دهد. با این اقدام می توان تا حدودی آثار حذف ارز 4200 تومانی را برای این خانواده ها تعدیل کرد.

وی اظهار داشت: به طور کلی در بلندمدت اتخاذ سیاست حذف یارانه های ارزی برای رشد مالی پایدار کشورمان بسیار مناسب و ضروری است؛ وقتی رشد مالی ایجاد گردد به این معنی است که در جامعه عایدی عموم افراد و اشتغال افزایش می یابد و مردم از منافع آن بهره مند می شوند.

زاوه تأکید کرد: در کنار حذف ارز 4200 تومانی، باید سایر اصلاحات ساختاری مالی نیز به تدریج اجرایی گردد که می توانیم با آن به اقتصاد بالنده ای دست یابیم و رشدهای بزرگ تری در اقتصاد را تجربه خواهیم کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حذف ارز 4200 منجر به رشد مالی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف ارز 4200 منجر به رشد مالی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید