خبرنگاران تحول اساسی در مجلس با تغییر آیین نامه ها

به گزارش گلچینی از بهترین ها، تهران- خبرنگاران- روزنامه رسالت در مطلبی آورد: مجلس باید دچار تحول گردد و تحول در مجلس بدون تغییرآئین نامه امکان پذیر نیست زیرا اگر بنا باشد اداره مجلس در امور مختلف اعم از حوزه نظارت، قانون گذاری یا پیگیری بعضی موضوعات بر اساس آئین نامه صورت بگیرد باید نواقص و ایرادات آن برطرف گردد.

خبرنگاران تحول اساسی در مجلس با تغییر آیین نامه ها

روزنامه رسالت دوشنبه 28 مهر در گفت و گو با علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس نوشت: سلیمی، درباره جزئیات تغییر آئین نامه داخلی مجلس در حوزه وظایف و اختیارات هیات رئیسه مجلس گفت: سازوکار اداره مجلس بر اساس قوانین آئین نامه تعریف می گردد. مجلس باید دچار تحول گردد و تحول در مجلس بدون تغییرآئین نامه امکان پذیر نیست زیرا اگر بنا باشد اداره مجلس در امور مختلف اعم از حوزه نظارت، قانون گذاری یا پیگیری بعضی موضوعات بر اساس آئین نامه صورت بگیرد باید نواقص و ایرادات آن برطرف گردد. امروز برای اینکه تحول مجلس نهایی گردد و نتیجه دهد، باید بحث تغییرآئین نامه در حیطه عملکرد و وظایف و اختیارات نمایندگان و هیات رئیسه در دستور کار قرار بگیرد.

علیرضا سلیمی ادامه داد: تغییر ساختار وآئین نامه مجلس در 10 دسته تعریف شده و هر کدام از این دسته ها کارگروه ها و مسئولانی دارد. تمامی کارگروه ها و مسئولان موظف هستند در کمیسیون آئین نامه، پیشنهادات و بازبینی آئین نامه فعلی، استخراج نواقص و تکمیلی آن را پیگیری نمایند به نحوی که بر کارایی مجلس افزون گردد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اضافه نمود: درآئین نامه فعلی 69 وظیفه برای هیات رئیسه تعیین شده است. بخشی از مسئله ای که در رابطه با وظایف هیات رئیسه وجود دارد، این است که این وظایف در بعضی موارد به صورت کاریکاتوری تقسیم و تعریف شده است. بسیاری از مسئولیت ها بر دوش رئیس مجلس است و بین اعضای هیات رئیسه تقسیم کار نشده که به نظرم در دوره های قبلی اختیارات رئیس مجلس برای اداره آن متمرکزشده است و همین باعث می گردد رئیس مجلس نتواند آن چنان باید و شاید به دیگر امور مرتبط بپردازد و درواقع با تورم وظایف روبرو هستیم.

وی توضیح داد: در حوزه هیات رئیسه، نحوه جوابگویی هیات رئیسه تعیین نیست و ما باید آن ها را جوابگو کنیم، بنابراین یکی از موارد تغییر درآئین نامه که در حال حاضر پیگیری می گردد، همین موضوع است. در حوزه سایر اعضای هیات رئیسه مانند دبیران نیز هیچ شیوه ای برای تقسیم کار بین دبیران وجود ندارد، چنانکه بین ناظرین هیات رئیسه هم هیچ شیوه نامه ای در خصوص تقسیم کار ناظرین وجود ندارد. خود ناظرین هم به دلیل بعضی از مسائل از حالت کارپرداز خارج و به نُظار تبدیل شده اند. این اتفاق متأسفانه در دو دوره قبلی اتفاق افتاده و به شدت حوزه مانور نظار محدودشده که همین عامل سبب شده نه تنها کارپرداز نیستند بلکه ناظر به معنی واقعی هم نیستند. درواقع صندلی ناظر بر اساس تعریف متعارف نیست گرچه اسمش ناظر است. با اینکه مسئولیت های ویژه ای برای ناظران درآئین نامه تعریف شده اما این موضوع از حالت ناظر بودن خارج و محدودیت های جدی در این حوزه ایجادشده است.

این نماینده مجلس گفت: همچنین در حوزه نایب رئیس هم، تقسیم کار روشنی برای آنان صورت نگرفته و همین باعث شده که با تداخل رفتارها روبرویم و گاهی اوقات خلأهای جدی در تقسیم کار وجود دارد. تمامی این موارد مهم هستند که با اخذ نظرات نمایندگان باید دچار تحول شوند. به هر حال برای تغییر و تحول در ساختار وآئین نامه مجلس، کارگروه ها تعیین شده که با یاری مرکز پژوهش ها و دیگر کارشناسان مشغول تدوین تغییرات هستند تا اصلاح موارد هرچه سریع تر به کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی بیاید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تحول اساسی در مجلس با تغییر آیین نامه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحول اساسی در مجلس با تغییر آیین نامه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید