سینمای آنلاین؛ بازی برد-برد تهیه کننده، سینمادار و مخاطب

به گزارش گلچینی از بهترین ها، سینمای آنلاین اگر مدون گردد، جلوی کپی کاری آن در فضای مجازی گرفته گردد و مردم نیز به حقوق فراوری کننده احترام بگذارند و به دانلود غیرقانونی آن دست نزنند، می تواند هم برای مردم و هم برای فراوریکنندگان به یک بازار قابل چرخش خوب و رضایت بخش تبدیل گردد.

سینمای آنلاین؛ بازی برد-برد تهیه کننده، سینمادار و مخاطب

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری گلچینی از بهترین ها، اتفاق مهم اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج در چند روز گذشته نظرها و تحلیل های مختلفی را به همراه داشته است؛ از نقد بعضی سینماداران تا استقبال اهالی رسانه و حمایت از رفتار مردمی ای که تهیه نماینده این فیلم و فیلمسازش انجام داده اند. اما یک سوال مهم این است که آیا این کار می تواند ادامه دار باشد و به عنوان یک بازار اقتصادی و فرهنگی جدید در حوزه سینما تعریف گردد؟ این سوالی است که شاید بیش از همه تهیه نمایندگان به آن فکر می نمایند و پاسخش برای سینماداران هم مهم است.

فارغ از اینکه سال جاری به خاطر کرونا، دو نوبت مهم اکران نوروزی و عید فطر از دست رفته و به صورت کلی نیز برآوردها می گوید یک سوم از زمان اکران فیلم ها در سینما می گذرد تا سینما دوباره راه بیفتد و این یعنی یک ترافیک پرحجم از فیلم های متقاضی اکران، آمارهای سال های قبل نشان می دهد همواره بخشی از فیلم های سینمایی کشور پشت ترافیک اکران می مانند و فرصت به اکران فیلم هایی که به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر عرضه شده اند، در سال بعدی اکران شان نمی رسد. سال گذشته حدود 14 فیلم از جمع آثاری که در جشنواره سال 97 عرضه شده بودند، فرصت اکران پیدا نکردند. بنابراین همواره ما با مساله اکران مواجهیم و احتیاج به خطی غیر از محیط سینما برای عرضه فیلم ها اجتناب ناپذیر است.

اما علاوه بر این مساله می توان درمورد منطق اقتصادی آن نیز به بحث و گفت وگو نشست. بیایید به جدول فروش فیلم ها در سال 98 نگاهی کنیم تا با عدد و رقم بتوان این موضوع را تحلیل کرد. از مجموع 74 فیلمی که در جدول اکران سال گذشته حضور دارند؛ 37 فیلم یعنی نیمی از فیلم ها زیر یک میلیارد فروش داشته اند، 19 فیلم بین یک تا پنج میلیارد فروش داشته اند، 9 فیلم بین 5 تا 10 میلیارد و تنها در 9 فیلم بالای 10 میلیارد فروش داشته ایم.

درآمد بازار سینما صرفا برای تهیه نمایندگان نیست و طبق قاعده موجود این اعداد بین تهیه نماینده، شرکت پخش و سینمادار توزیع می گردد که از این میان یک سوم گیشه فیلم سهم تهیه نماینده خواهد بود. این بدان معناست که درمورد 37 فیلم چیزی کمتر از 300میلیون تومان سهم تهیه نماینده است و برای 19 فیلم در بهترین حالت تهیه نماینده 4/1 میلیارد تومان برداشت اقتصادی از فیلم خواهد داشت. این فیلم ها با این آمار فروش برای سینماداران نیز چندان جذاب نیست و معمولا بازه اکران ها محدود و در سالن های کوچک صورت می گیرد.

این درحالی است که اگر صنعت سینمای آنلاین رونق پیدا کند و قاعده مند گردد و تهیه نمایندگان مستقیما با توزیع نمایندگان سینمای آنلاین در ارتباط شوند، سود اصلی این پخش به نفع تهیه نمایندگان خواهد بود، سینماداران نیز از خارج شدن این فیلم ها از چرخه اکران سینما ناراحت نخواهند شد.

باز هم عددی به مساله بپردازیم. اگر بلیت اکران آنلاین چیزی بین 10 تا 15هزار تومان باشد و صدهزار نفر در یک حد پایین به تماشای آن فیلم بنشینند، چیزی بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد عایدی این اکران خواهد بود که با توجه به اینکه بخش اعظم این پول به تهیه نماینده می رسد، قطعا سود تهیه نمایندگان بسیار بیشتر از فروش آنها از سینما خواهد بود؛ اگرچه این براساس مخاطب حداقل در نظر گرفته شده و محتمل است در بلندمدت مخاطبان آن نیز افزایش یابند. این چرخه به سینماداران و فیلم های پرفروش نیز لطمه نمی زند و آنها می توانند در چرخه سینما مسیرشان را ادامه دهند. البته اینجا یک استثنا خود خروج حاتمی کیاست که می توانست جزء پرفروش ها باشد اما در این ایام برای مردم و اینکه این صنعت راه بیفتد پیشرو شده است. نگرانی سینماداران نیز شاید بیش از همه از این بابت است که فیلم خروج که می توانست جزء فیلم های با فروش بالا باشد آغاز نماینده بوده و این احتمال می رود که صرفا فیلم های پرفروش به این سمت گرایش داشته باشند. اما سینماداران باید بدانند که خارج شدن بخشی از فیلم ها (نه لزوما فیلم های پرفروش) باعث می گردد فرصت بیشتری برای آنها و تهیه نمایندگان فیلم های پرفروش فراهم گردد تا بیشتر روی پرده باشند و دیده شوند.

خارج شدن این فیلم ها از چرخه اکران سینما اما این سوال را مطرح می نماید که آیا سبد ژانری سینما همچنان تنوع خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال نیز می تواند در دل جدول اکران سال گذشته مشاهده گردد. در فیلم های بالای 10میلیارد سال گذشته، ژانرهای مختلف سینما را شاهدیم؛ فیلم های کمدی مثل مطرب، فیلم های استراتژیک مانند شبی که ماه کامل شد، فیلم های پلیسی- جنایی که به مقوله های اجتماعی می پردازند مانند متری شش و نیم و حتی فیلم معمایی- تاریخی سرخ پوست در این جدول دیده می گردد. در بالای جدول فروش فیلم های سال 97 هم همین تنوع وجود دارد. فیلم های هزارپا، لاتاری، به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده در بالای جدول فیلم های این سال دیده می شوند و اینجا نیز تنوع ژانری رعایت شده است. البته که پس از به جریان افتادن سینمای آنلاین حفظ تنوع سبد سینما از جمله سیاستگذاری های اصلی و لازم از سوی سازمان سینمایی است.

فارغ از بحث اقتصادی از نظر تهیه نماینده و سینمادار از منظر مخاطب نیز این طرح قابل آنالیز است. خانواده ها شاید برای تماشای فیلم های میان جدولی حاضر نشوند هزینه چهار بلیت (80هزار تومان) را پرداخت نمایند و به سینما بروند اما آنها حاضرند به وسیله سینما آنلاین با عدد کمتری خانوادگی به تماشا بنشینند. این مساله شاید برای فیلمساز نیز از جنبه ای مثبت باشد و آن هم اینکه فیلمش به جای مخاطب چند ده هزار نفری در سینما، چند برابر بیشتر دیده می گردد.

بنابراین سینمای آنلاین اگر مدون گردد، جلوی کپی کاری آن در فضای مجازی گرفته گردد و مردم نیز به حقوق فراوری نماینده احترام بگذارند و به دانلود غیرقانونی آن دست نزنند، می تواند هم برای مردم و هم برای فراورینمایندگان به یک بازار قابل چرخش خوب و رضایت بخش تبدیل گردد.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "سینمای آنلاین؛ بازی برد-برد تهیه کننده، سینمادار و مخاطب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای آنلاین؛ بازی برد-برد تهیه کننده، سینمادار و مخاطب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید