نقد رانندگی ایرانی ها در فرهنگ عبارت است از ...

به گزارش گلچینی از بهترین ها، مستند فرهنگ عبارت است از ... نگاهی متفاوت به حوادث و تصادفات جاده ای در کشور دارد و با نگاه به 9 هنرمند سرشناسی که در این تصادفات جان خود را از دست دادند، سیر تحولی ورود اتومبیل به ایران را مورد آنالیز قرار می دهد.

نقد رانندگی ایرانی ها در فرهنگ عبارت است از ...

این مستند با پخش بخش هایی از تصاویر آرشیوی مربوط به تصادفات جاده ای کشور می کوشد بینندگانش را با فرهنگ صحیح رانندگی آشنا کند.

مختار نامدار درباره فراوری این مستند گفت: در 24 اسفند سال 93 خبر فوت دوست هنرمندم، آرش طالبی باعث شد تا تمام عید سال 94 به این فکر باشم که جوانی سرشار از استعداد، توانایی و انگیزه در اثر یک سانحه چرا باید به این سادگی جان خودش را از دست بدهد و انبوهی از آرزو و آمال خودش و انتظاراتی که اطرافیانش از موفقیت های او در آینده اش داشتند همه به یکباره چون تلنگری بر حباب نیست و نافرجام گردد. این اتفاق باعث شد تا مدت یک سال پژوهش گسترده ای در مورد ورود اتومبیل به ایران و سیر تحولی که تا به امروز طی کرد و اینکه فرهنگ رانندگی در ایران به چه شکل فرهنگسازی شد، انجام دادم و در این راستا متوجه شدم هنرمندان بسیاری جان خود را بر اثر حادثه شوم تصادف رانندگی از دست داده اند و بسیار دردناک است هنرمندانی که خود فرهنگساز یک جامعه هستند جان خود را بر اثر بی فرهنگی در همان جامعه از دست می دهند. دردناک تر آن است که متولیان و سیاستگذاران این عرصه به شکل درست که باید آن را پیاده و اجرا نمایند شانه خالی می نمایند و وظایف خود را از ارگانی به ارگان دیگر وا می نهند.

وی اظهار کرد: خاتمه پس از تمام مطالعاتی که داشتم بسیار برایم مهم بود که از فضای یک فیلم گزارش محور فاصله بگیرم و سعی کنم فیلمی فارغ از اطلاعات و آمار دادن در مورد تصادفات بسازم. پروسه ای که در این 2 سال طی کردم بسیار سخت و غم انگیز بود؛ از همکاری نکردن های ارگان هایی که لازم بود اطلاعات آماری درستی درباره سوژه در اختیار بگذارند تا مؤسساتی که مسئول فرهنگسازی در این مورد هستند و بدتر از همه مردمانی که حتی خودشان هم دلشان برای خودشان و حتی عزیزانشان هم نمی سوزد.

این کارگردان ادامه داد: امید دارم این فیلم بخشی از غمنامه بی بضاعتی و کم فرهنگی ما را در عرصه ترابری و رانندگی به تصویر کشیده باشد و تلنگری باشد برای روشن شدن افکار و کردارمان برای بهبود و بهینه سازی ناهنجاری و آسیب های رانندگی، چه روی مردم و چه مسئولینی که وظیفه سیاستگذاری و ساماندهی این بخش را بر عهده دارند.

نامدار تصویربردار، پژوهشگر و کارگردان فرهنگ عبارت است از ... است و از دیگر عوامل این مستند می توان به عماد خدابخش تدوینگر و بهروز شهامت طراح و ترکیب صدا اشاره نمود.

مستند فرهنگ عبارت است از ... در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت هم حضور داشت و به نمایش درآمد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقد رانندگی ایرانی ها در فرهنگ عبارت است از ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد رانندگی ایرانی ها در فرهنگ عبارت است از ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید